Wat is er nieuw

Volgorde van lampen?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter w3bcr4wl3r
  • Startdatum Startdatum
W

w3bcr4wl3r

Guest
Haai,

Heb nu 3 nieuwe lampen gehaald.

2 x 865
1 x 840

en heb nog 2 oude lampen, waarvan ik er 1 nog wil inzetten.
Wil geen tweede 840 of een derde 865.

Keuze die over is :

Sera Plant Color 4900 k
Sylvana Gro-Lux

Beide lampen zijn al wat ouder, maar 1 van de 2 moet erin. Welke zou het beste zijn.

En in welke volgorde zou ik de lampen dan plaatsen.

Dacht zelf aan van achter naar voren

865 / 840 / 865 / plant color

Alvast bedankt.
 
Dag webhond,

Lampen op zich zijn goed, houdt er echter rekening mee, dat de lichtstroom (lumen) sterk afneem tna een jaar of wat en dan moet je de lampen eigenlijk vervangen.

Daarnaast zou ik de plantcolorlamp en de 840 wisselen qua plaats.
De 840 heeft een (veel) hogere lichtstroom dan de plantcolor en zo hebben de (meestal lagere) voorgrondplanten meer mogelijkheden om te kunnen groeien.
Achterin heb je de grotere en hogere planten en daar is de lumenstroom dan redelijk tot voldoende.

Greetzz Bigsmoke
 
T5 neemt maximaal 10% af, deze hoef je pas te vervangen als ze kapot gaan.
 
Jones zei:
T5 neemt maximaal 10% af, deze hoef je pas te vervangen als ze kapot gaan.

Ja, ik meende ook dat het afnemen van de lichtsterkte met T5 wel meevalt.
 
Meet maar eens met een fotolicht meter....! dan valt het best wel tegen na een jaar of wat.
Anderzijds, je moet niks, je vraagt immers om reacties, en die krijg je dan ook. Je doet er maar mee wat je goed dunkt!

@Jones: Hoe kom JIJ aan die wijsheid??


Greetzz BigSmoke
 
Van onze vroegere plantenman Jurgen. Hij heeft ook weleens naar een studie gelinkt waaruit bleek dat de lichtsterkte amper afneemt bij T5. Een bron waar ik niet aan twijfel.
 
Ik verwissel nooit al mijn lampen tegelijk, maar doe dat geleidelijk, zeker als je een plantenbak hebt.
Ik heb gehoord dat planten ook weer aan nieuw licht moeten wennen i.v.m. alg.
Maar als ik de lamp vervang, zie ik wel duidelijk verschil in felheid, ook al is het de zelfde soort lamp, ik heb ook t5, 54 wat 4 stuks, en verschillende kleuren.
Ik ben gewoon gaan uitproberen welke het mooist staan en alles goed doet uitkomen.
 
Was misschien niet helemaal duidelijk maar ik heb t8 lampen.

Deze waren na het plaatsen van de nieuwe zichtbaar op.

Misschien had ik niet alles in maar twee weken moeten veranderen maar het is nu eenmaal gebeurd.

zal morgen eens kijken Smokey in welke volgorde ze nu zitten. Voor en achteren zit iig een 865. er tussen in weet ik niet precies. De sushibar slaapt nu. Zien we morgen wel.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan