Volgorde verlichting (4x54W)

G

Gorynytsch

Guest
Hallo,

Sinds gisterenavond was ��n van mijn 4 lampen stukgegaan. Aangezien dit om een 2ehands aquarium ging en deze hier zelf al een aantal jaren staat, zullen de meeste van de lampen ook wel hun beste tijd gehad hebben. Aangezien ik 2 verschillende kappen heb, zitten er ook 2 verschillende merken qua lampen in. Mijn vraag is nu welke verlichting ik het beste overtijd kan plaatsen?

E�n deel is een rio 400 kap de andere is "merkloos". Wat ik nu als lampen ter beschikking heb is het volgende:
- Juwel Highlight Day 54W (achteraan) --> oude verlichting
- Juwel Highlight Day 54W (midden achteraan) --> oude verlichting
- JBL Natur 54W (midden vooraan) --> nieuw gekocht
- JBL Color 54W (vooraan) --> nieuw gekocht

Wat is jullie mening over deze setup en in welke volgorde zou ik deze het beste plaatsen? Opmerking: de RIO lampen zijn 1200mm en de andere kap 1150mm. Beide kappen kan ik van plaats wisselen, maar de lampen dus niet! (enkel onderling per kap)

Alvast bedankt!

MVG
 
wek type buis heb je de t8 (dik) of de t5 (dun)
daarnaast heb je al die verlichting echt nodig kun je niet met 1 balk toe

groet

jaap
 
Zijn allemaal T5 buizen. Is 1 balk niet wat weinig op een 150*50*60 aquarium? Of denk je dat het perfect te doen is daarmee?
 
Licht ook aan het soort planten of aan het werelddeel dat je wilt nabootsen
 
Wat ik heb momenteel heb staan is:
- 2 echinodorus soorten
- anubias gigantea
- aantal snelgroeiers
- levermos
- ludwigia's

Ben van plan om dit een beetje op te fleuren om een mooie plantenbak (trachten) te verkrijgen. Probleem wat ik vaak zie is dat mijn planten wel de hoogte ingroeien, maar ze na een tijdje uit 60% stengel bestaan...

Werelddeel dat ik wil nabootsen qua planten heb ik eigenlijk niet echt zo een idee van...
 
Gorynytsch zei:
Zijn allemaal T5 buizen. Is 1 balk niet wat weinig op een 150*50*60 aquarium? Of denk je dat het perfect te doen is daarmee?
tja is maar net wat je wilt als je naar mijn foto album van de trofis gaat
zie je wat de bak doet met 1 balk
zie help oerwoud
hangt natuurlijk wel af wat voor planten je wilt
planten die je nu hebt staan vragen om normaal tot half schaduw licht
dan is 216 watt aan licht behoorlijk sterk


groet

jaap
 
Voor een plantenbak heb je wel genoeg verlichting nodig.even afwachten wat degene met zulke bakken adviseren :thumbs:
 
Ja de planten die ik nu voornamelijk heb, hebben niet zo veel licht nodig, daar ben ik van bewust. Wat ik naar de toekomst toe wil doen is dit bestand aanpassen naar een echte plantenbak en ik vrees dat ik dan met 1 set lampen tekort ga schieten? Maar zal het advies van mensen met plantenbakken ook nog eventjes afwachten!
 
Het "warmste"licht gaat doorgaans als eerste.Gezien vanaf de voorruit,dit is het licht wat je het eerste ziet.Zo doet de bak niet koud en kil aan.In dit geval zou dat de nature zijn.
 
Terug
Bovenaan