Wat is er nieuw

Volledige reiniging

Rudi12

Member
Lid geworden
14 juni 2016
Hallo,
Na 4 jaar draaien zou ik graag mijn 60 liter aquarium eens grondig willen reinigen (leegmaken)
Hiermee bedoel ik zand volledig en grondig spoelen en op zwarte achtergrond zit een dikke
laag donkere algen die ik ook wel eens wil aanpakken .
Hoe begin ik hieraan zonder de bacteriën in mijn ingebouwde 3 vakken filter al te veel te beschadigen ?

IMG_0915.JPG

• Leuk
Waarderingen: Erik
Ik zou je bak niet leeghalen. Bruine algen op de achterwand kun je ook 'wegbranden' door met easycarbo erop te spuiten. De bodem kun je ook met een simpele hevelklok vrij proper reinigen.

Een complete bak renovatie heeft kans op een nitrietpiek, vandaar dat ik eerder de bak zo zou houden. Daarnaast komen deze algen netzo hard weer terug als de o omstandigheden niet veranderen, maw de hoeveelheid licht en voeding etc.. Juist door instabiliteit(na veranderen bodem oid) kunnen algen rap toeslaan.

Wat voor achterwand zit erin want dat kan ik niet echt zien.

Hey kikkervis , de achterwand is eigenlijk een zwarte groffe plastieke plaat die het aquarium scheid van het filtergedeelte. Ik probeer deze weekelijks te onderhouden maar de algen worden te hardnekkig en ik krijg deze niet meer proper. Ik gebruik dagelijks easycarbo die ik rechtstreeks in het water doe.

Kan die plaat er niet uit zodat je hem kan afboenen?

Hey kikkervis , de achterwand is eigenlijk een zwarte groffe plastieke plaat die het aquarium scheid van het filtergedeelte. Ik probeer deze weekelijks te onderhouden maar de algen worden te hardnekkig en ik krijg deze niet meer proper. Ik gebruik dagelijks easycarbo die ik rechtstreeks in het water doe.
Dat gaat bij hardnekkige baard alg niet helpen je zal het rechtstreeks op de alg moeten spuiten bv met een planten spuit.
Let wel op vissen en planten die vinden dit spul niet zo prettig zeker in hoge dosis niet,

Bij nood kun je een stootkuur geven maar dat alleen als het niet anders kan. Zelf heb ik dat al enkele malen gedaan en verder geen nadelige gevolgen gezien. Wel kan bv de Vallisneria er erg slecht tegen.

Kan die plaat er niet uit zodat je hem kan afboenen?
Plaat kan er niet uit , deze is een onderdeel van de binnenfilter.
een stootkuur durf ik niet riskeren , ik kan maar 1ml per dag doseren ivm de 60l inhoud van mijn klein apuarium.

Laatst bewerkt door een moderator:
De keus is aan jouw maar ik heb het al diverse keren succesvol toegepast. Dan zou je het gericht moeten inspuiten.

Bij nood kun je een stootkuur geven maar dat alleen als het niet anders kan. Zelf heb ik dat al enkele malen gedaan en verder geen nadelige gevolgen gezien. Wel kan bv de Vallisneria er erg slecht tegen.
En waterstofperoxide?
Of is dat tegen andere algen?

Ja dat zou ook kunnen werken want dat werkt ook bij veel algen zover ik weet en ook bij de roodwieren. Maar goed, ook daarvoor geld dat je moet weten wat je doet😉

Hoe werk zo'n stootkuur eigenlijk , kan ik dit toepassen in een vol aquarium. En wat is waterstofperoxide. Of kan ik eender welk anti alg middel gebruiken. Graag tips aub.

Bij carbo geef je de eerste dag 5x de aanbevolen dosis en op dag 2 doe je dat 4x en op dag 3 dan 3x enz. Waterstofperoxide staat al in de link die ik gister heb geplaatst.

hevel 30 liter water over in een kuip of iets dergelijks en doe daar je vissen in.
haal filtermateriaal er uit en zet dat weg in een zak met veel lucht.

daarna vissen en planten er uit
bakje naar buiten en poetsen maar doe ik ook af en toe met mijn 60 liter bakjes met binnenfilter

hevel 30 liter water over in een kuip of iets dergelijks en doe daar je vissen in.
haal filtermateriaal er uit en zet dat weg in een zak met veel lucht.

daarna vissen en planten er uit
bakje naar buiten en poetsen maar doe ik ook af en toe met mijn 60 liter bakjes met binnenfilter
Nja, als je dit dus doet loop je nog steeds het risico op een nitrietpiek als je de bak weer gaat inrichten. Ik zou het ook niet perse aanraden hoor. :petjeaf:

Bedankt voor de tips , hiermee ga ik aan de slag. ??

Ik ga toch maar proberen om de achterwand te reinigen zonder mijn bakie te ledigen denk ik ??

Wij zijn natuurlijk erg benieuwd naar het resultaat! :petjeaf: Je mag hier altijd een foto plaatsen als je klaar bent met je werk en je het resultaat met ons wilt delen.

Hoe werk zo'n stootkuur eigenlijk , kan ik dit toepassen in een vol aquarium. En wat is waterstofperoxide. Of kan ik eender welk anti alg middel gebruiken. Graag tips aub.

Het is niet verstandig om te beginnen met een waterstof peroxide kuur wanneer je niet heel goed weet wat je doet. Waterstof tast ook de planten wel aan. Het beste begin je met Carbo. Producten die je gemakkelijk uit het water kan halen zijn ook te behandelen met heet, niet noodzakelijk kokend, water. Achterwanden e.d. waar dit wat moeilijker mee gaat behandel je met een injectie spuit waarmee je Carbo op de te behandelen plek sproeit. Afhankelijk van wat de normale dosering is doe je nu wat extra in die spuit. De plek behandel je daarmee een aantal dagen achter elkaar. Of het effect heeft zie je doordat baardalg rood wordt en later wit.

Het is niet verstandig om te beginnen met een waterstof peroxide kuur wanneer je niet heel goed weet wat je doet. Waterstof tast ook de planten wel aan. Het beste begin je met Carbo. Producten die je gemakkelijk uit het water kan halen zijn ook te behandelen met heet, niet noodzakelijk kokend, water. Achterwanden e.d. waar dit wat moeilijker mee gaat behandel je met een injectie spuit waarmee je Carbo op de te behandelen plek sproeit. Afhankelijk van wat de normale dosering is doe je nu wat extra in die spuit. De plek behandel je daarmee een aantal dagen achter elkaar. Of het effect heeft zie je doordat baardalg rood wordt en later wit.
Ik sluit mij hier volledig bij aan! :petjeaf:

Leeg maken geeft min of meer het zelfde probleem,dan start je weer opnieuw en kunnen de algen weer genieten van heel veel vers water.Zo slecht ziet het er niet uit,( de foto gezien).Pak het langzaam aan met wat verversingen.
Misschien de bodem er uit in fase's,begin rechts of links en neem er de tijd voor.Probeer de algen te verwijderen met een grove afwasborstel,wil nog wel eens lukken.Liever geen medicijnen gebruiken,daar vind ik het watervolume te klein voor,met het gevaar van overdosering.

Bij een doorstart met een niet gereinigd filter en 50% van het oorspronkelijke water heb ik zelf nog nooit grote problemen ondervonden.
ik heb dat een paar keer gedaan met het 60 liter bakje dat bij mijn zoon op zijn kamer staat
als de bodem echt vies is zou ik hem niet reinigen met de vissen er in al die meststof die dan in het water komt vinden ze zeker niet fijn.

ook wel eens een volledige nieuwe start met een uitgespoeld filter na een vakantie.
(buren hadden een half potje voer er in laten vallen en laten leggen heb nu een automaat voor de vakantie)
Dat geeft wel wat aanloop problemen maar lang zo veel niet als bij een nieuwe bak.

misschien dat het verschil maakt dat het een guppen bak is
guppen zijn hele goede algeneters als je spaarzaam voert

Waterwaardes heb ik nog nooit gemeten zolang hij fris ruikt is er niets aan de hand.
een beetje alg is in zijn algemeenheid geen probleem (eigenlijk vind ik een beetje alg mooier dan een geheel schone bak)

Laatst bewerkt:
Helemaal correct bart,maar simpel gezegd zie ik nog geen testsetje voorbij komen waar je aan kunt ruiken voor de eventuele uitslag van waterwaarden.
Gr.bert

Door de kleine inhoud van mijn bakkie (60l) vervang ik wekelijks zo'n 40% van het water en jaarlijks probeer stap voor stap een deel zand mee af te zuigen te spoelen en dan terug voorzichtig in het aqarium te doen. Daardoor kan ik alles redelijk algenvrij houden , behalve dan de achterwand. Deze ga ik nu proberen voorzichtig stuk per stuk af te schuren.

Bij een doorstart met een niet gereinigd filter en 50% van het oorspronkelijke water heb ik zelf nog nooit grote problemen ondervonden.
ik heb dat een paar keer gedaan met het 60 liter bakje dat bij mijn zoon op zijn kamer staat
Ik heb dezelfde ervaring. Echter gebruik ik bij een 60 cm bakje wel een extern filter. Daarbuiten geven eerder behaalde resultaten geen garantie voor de toekomst. :DD

als de bodem echt vies is zou ik hem niet reinigen met de vissen er in al die meststof die dan in het water komt vinden ze zeker niet fijn.
Wat je zou kunnen doen is reinigen en tegelijkertijd afhevelen. Op die manier zuig je het vieze water direct uit de bak.

ook wel eens een volledige nieuwe start met een uitgespoeld filter na een vakantie.
(buren hadden een half potje voer er in laten vallen en laten leggen heb nu een automaat voor de vakantie)
Dat geeft wel wat aanloop problemen maar lang zo veel niet als bij een nieuwe bak.
Oh jeetje, daar moet je toch niet aan denken..een grote algen explosie in je bak?

misschien dat het verschil maakt dat het een guppen bak is
guppen zijn hele goede algeneters als je spaarzaam voert
Ik kan het mis hebben hoor maar volgens mij eten guppen niet of nauwelijks algen.

"Waterwaardes heb ik nog nooit gemeten zolang hij fris ruikt is er niets aan de hand..."
Zo werkt het volgens mij niet helemaal. :juggle:
Als dat zo was had ik namelijk wel een luchtverfrisser boven mijn bak gehangen en vervolgens een optimale plantengroei gehad.

Dat was wel wat heftiger dan alleen algen.
gelukkig leefde de meeste vissen nog maar het had geen dag langer moeten duren.
dat bakje heeft een intern filter dat zat natuurlijk helemaal dicht alle vissen waren aan het luchthapper.
het opruimen van de tent etc. heeft even moeten wachten.

misschien heb ik een goede neus dan of komt het omdat in nu toch al ca. 40 jaar vanaf een jaar af 10 een aquarium heb staan.
testjes etc. kon je bij ons in het dorp niet kopen de dierenwinkel had wel vissen , voer en allerlei prullaria voor in de kom of bak maar dat was het zo ongeveer
je kan ook gewoon even proeven en dan uitspugen water uit mijn eigen aquarium zou ik zonder meer drinken.

levendbarende waaronder guppen zijn goede opruimers ze eten zeker wel algen en bijna alle soorten ook nog
je moet dan wel even spaarzaam voeren maar dat schreef ik al

misschien heb ik een goede neus dan of komt het omdat in nu toch al ca. 40 jaar vanaf een jaar af 10 een aquarium heb staan.
testjes etc. kon je bij ons in het dorp niet kopen de dierenwinkel had wel vissen , voer en allerlei prullaria voor in de kom of bak maar dat was het zo ongeveer
je kan ook gewoon even proeven en dan uitspugen water uit mijn eigen aquarium zou ik zonder meer drinken.
Best leuk en aardig en met ervaring en gevoel kom je een heel eind, ik meet zelf ook maar weinig.
Maar water proeven en ruiken en dan weten hoe de GH/KH/NO2/NO3 etc is, nah dat gaat er bij mij niet in. Ik denk dat het dan gaat om ervaring en gevoel erbij hebben. Als je weet dat je niet te veel voert, je filter op orde is dan is er ook weinig reden om te meten. Meten doe ik zelf om te bepalen wat voor onderhoudsschema nodig is en als dat eenmaal uitgedacht is gaat het gewoon z'n gangetje.

Ik ga hier echt niet in mee en verder ook niet op in. Totale flauwekul als je het mij zou vragen. :juggle:

Testen of niet , zolang ge uw aquarium zuiver en algenvrij kunt houden blijft het leuk en mooi om zien. Ikzelf meet om de 14 dagen de fosfaat en nitraat waarden en probeer deze in de verhouding van 1 op10 te houden , met deze verhouding hebt ge namelijk de minste kans op algen. ( uitgezonderd mijn achterwand dan?? )

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan