Voor de techneuten onder ons

Erik Blom

Well-known member
Lid geworden
13 december 2012
Berichten
513
Locatie
Zwammerdam
Beste,

Ik heb een oase highline aquarium, daar zitten twee led balken bij van oase.
Deze zijn niet dimbaar omdat er direct 230 volt in gaat.
Nu heb ik deze open gemaakt en ben gaan meten.
Eerst wordt alles natuurlijk gelijk gericht en daarna via een spanningsregelaartje terug gebracht naar 45 volt.
Er zitten 45 leds in.
Als er dus 45 volt op komt brand alles vollast en als je de volten laat zakken gaat het minder fel branden(dimmen)
Ik heb zitten kijken naar verschillende led controller en dan met name naar de tc420.
Ze gaan allemaal maar tot 24 volt dus dat wil zeggen dat mijn led balk dan maar op half last brand, nu is dit misschien wel genoeg maar toch.
Nu is mijn vraag, is de tc420 alleen een dimmer dus kan ik er ook gewoon 45 volt instoppen zodat hij dat dan weer kan dimmen want ik neem aan dat er nu iets van rond de 24 volt in gaat via een adapter.
Als dit kan zijn er dan nog andere controllers die wel de 45 volt of iets wat in de buurt komt kunnen leveren?
Ff zomaar een projectje.
Ik hoor graag van jullie.
Alvast bedankt voor de moeite.
 
Ik dacht dat er ook een 220/230 volt versie van de tc420/tc421 was, de tc423, is dit geen optie?
 
Omdat er een 45 volt voeding tussen zit zal dat niet gaan met de TC423, op die manier ga je die voeding namelijk dimmen, en dat vinden de meeste voedingen over het algemeen niet leuk.

Alleen als het een dimbare voeding is kan het.
 
Laatst bewerkt:
https://www.tc420.net/connecting-high-power-LEDs-to-the-TC420.php

Ik ben verder niet bekend met de oase led verlichting, ik weet dus ook niet of de 45V die jij meet afkomstig is van een CC led driver.
In beginsel zijn alle leds constant current, deze worden constant voltage gemaakt middels weerstanden die de stroom beperken en het voltage afronden naar een voltage waar we wat mee kunnen (12/24V).

Dus om antwoord te geven op je vraag, waarschijnlijk kan je gewoon een tc420/421 gebruiken.
Of het rendabel is en wat je allemaal nog meer nodig hebt weet ik niet
 
Terug
Bovenaan