Wat is er nieuw

Voor/nadelen zand

• Onderwerp starter Onderwerp starter halliehallo
  • Startdatum Startdatum
H

halliehallo

Guest
Hallo, ik ben van plan bij een herinrichting van mijn aquarium zand te gebruiken, maar wat zijn hier nou de voordelen van, en wat zijn de nadelen?

Voordelen: natuurlijk, het beste voor bodembewoners en het vuil kan niet in de bodem zakken en gaan rotten.

Nadelen: er kan bodemrot ontstaan, maar dat is bij mij nog nooit gebeurt.

Wanneer ontstaat die bodemrot dan? En hoe is dit te voorkomen?

Zie het zo, je zandbodem heeft voor de plantenwortels zuurstof toevoer nodig. Dat gebeurd door het in en uit diffunderen van water van je bak de bodem in en uit.

Zand is echter heel fijn van structuur en zal op de kortere of langere termijn "inklinken" waardoor er weinig tot geen wateruitwisseling tussen bak en bodem zal plaatsvinden.

De zuurstof in de bodem laag zal dan opraken en de bacterien die zuurstof gebruiken gaan dood. Er zijn echter ok heel veel bacterien die geen zuurstof nodig hebben om te leven en te floreren (anaerobe baccies). Dit zijn de rottingsbacterien, zij produceren bij hun eten, omzettingen van allerlei organische stoffen, allerlei (zeer) giftige stoffen, o.m. methaan ( = moerasgas) dat stinkt echt naar rotte eieren.

Je kan het ook aan de bodem zien, deze wordt net onder de oppervlakte gewoonweg zwart/groen. Je plantenwortels zullen ook afsterven en de planten gaan ten gronde.

Bijkomend nadeel is dat de gifstoffen net boven de bodem blijven "hangen" en niet of nauwelijks mengen met het water van je bak.
De 1 a 2 cm net boven de bodem wordt dan een no go zone voor je vissen, zij zullen wiek worden en sterven als niet heel snel wordt ingegrepen.

Beetje duidelijk zo?

Greetzz Bigsmoke

Is dit te voorkomen? Ik vind het er namelijk wel heel mooi uitzien en mijn Cory's zullen het ook wel waarderen!

Torenslakjes houden de bodem wat losjes. Of af en toe een klein beetje door de bodem met je vinger.
Al begint het met de keuze van het juiste zand. Filterzand slaat minder snel dicht doordat de korrelgrootte (vrijwel) gelijk is. Even bij Wildkamp.nl kijken, daar heb je voor minder dan een tientje een zak in huis.

~ Ivo

gebruik zelf de middelmaat 0.71-1.25 mm tot nu toe geen problemen

groet

jaap

dolle ancistrus zei:
Voordelen: natuurlijk, het beste voor bodembewoners en het vuil kan niet in de bodem zakken en gaan rotten.

Nadelen: er kan bodemrot ontstaan, maar dat is bij mij nog nooit gebeurt.

Dat spreekt elkaar tegen 😉

Zoals eerder is gezegd is het 'luchtig' houden van de bodem van belang, door goeie doorstroming, eventueel met de handen omwoelen, torenslakjes zijn daar ook erg goed in.
Heb zelf met filterzand bodemrot gehad maar sinds ik er torenslakken in heb, geen last meer.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan