Voor- of nadelen open aquarium


Hulst

Well-known member
Lid geworden
4 oktober 2020
Berichten
98
Leeftijd
58
Ik zag net dat Pets place een Eheim Proxima plus 250 aanbiedt. Dit is een aquarium zonder kap.

Het ziet er erg mooi uit, maar is het ook praktisch? Ik heb geen bijzondere vissen (ik wil citroen tetras of cherry barbelen naast de otocinclussen en corydoras die ik al heb), garnalen en renslakken. Hoe groot is de kans dat er iets buiten de bak terecht komt?
Zien jullie voor- of nadelen aan een open bak?
 
Ik heb een open zeewaterbak van 170 liter op 25 graden en je hebt flink wat verdamping en ik denk wel meer dan een liter per dag. Ook moet je er rekening mee houden dat je vissen hebt die niet graag uit de bak springen.
 
Haha, een kat hebben we niet (meer) dus dat is geen probleem. Verdamping wel, een liter per dag is best veel.
 
Ik heb ook een open bak.
Vissen springen er nooit uit, maar dat verschilt uiteraard per soort.

Bij een onverwarmd aquarium zijn er niet zoveel nadelen bij een open bak, mijns inziens.
Bij een verwarmd aquarium ga je het wel in je energierekening merken denk ik.
Zo'n afdekplaat en kap isoleren behoorlijk vermoed ik.

Het verdampen zie ik enkel als voordeel.
Ik moet zo'n 1½ - 2 liter per week toevoegen en dat zie ik als een verfrissend "buitje".
Bovendien is het wel prettig in huis als de kachel staat te brullen.
Bevochtigt de droge lucht een beetje.

Overigens is het maken van een kap geen heksentoer, hoor.
 
Hier alleen maar open bakken en echt geen liter verdamping p/dag als ik kijk naar de stelling (gezamelijk 750 liter) daarvan moet ik op die 6 bakken plus bioloog gemiddeld iedere 3 dagen 3 liter bijvoegen maar dat zijn dan wel 6 open bakken en een open bioloog, dus die verdamping valt enorm mee
 
Hier is de verdamping ook aanzienlijk. Ik heb op één bak de klep deels open staan en dat merk ik toch ook wel.
Heb er nu maar wat overheen gelegd. Scheelt ook in de warmte, gezien het hier maar 16 graden is als ik aan het werk ben (in de winter dan).
 
verdamping zal per geval verschillen
ik heb hier sinds kort een garnalen bakje staan 25 liter daar gaat de verdamping best hard 1 liter per week is geen uitzondering.
Maar je moet met meer rekening houden bij open bakken vuil en stof en ongedierte en als ie bv vlak bij de keuken staat vet vorming.
 
lucht kan maar een beperkte hoeveelheid vocht bevatten.
als er veel bakken zijn zal de verdamping meer afhangen van de ventilatie van de ruimte dan met 1 bak.

Een bak zonder kap maakt overigens ook meer geluid


Het voordeel van een open bak is dat je ook van boven er in kan kijken
en je bijvoorbeeld ook een paar moerasplanten er in kunt houden die gedeeltelijk boven de bak uit groeien dat kan een erg leuk effect opleveren
 

Terug
Bovenaan