Wat is er nieuw

Voordeel spraybar tov gewone uitstroom buis.

Asr1977

Well-known member
Lid geworden
25 februari 2019
Leeftijd
47
Morgen komt mijn 2de hands bak van aquatlantis 120x50x70cm. Nu had de vorige eigenaar een spraybar maar ik gebruik al jaren een gewoon uitstroom buisje van eheim.

Wat is het voordeel van een spraybar?

Voor de stroming in de bak gebruik ik een stromingspomp.

Andere vraag: ik heb altijd een aqua medic reactor 1000 gebruikt om co2 bellen op te lossen, de vorige eigenaar gebruikte een jbl diffusor, die tussen de uitvoerslang van pomp zit met aansluiting op co2. Wat is volgens jullie beter?

Dank jullie wel

De circulatie is met een spraybar in de regel beter.

Morgen komt mijn 2de hands bak van aquatlantis 120x50x70cm. Nu had de vorige eigenaar een spraybar maar ik gebruik al jaren een gewoon uitstroom buisje van eheim.

Wat is het voordeel van een spraybar?

Voor de stroming in de bak gebruik ik een stromingspomp.

Andere vraag: ik heb altijd een aqua medic reactor 1000 gebruikt om co2 bellen op te lossen, de vorige eigenaar gebruikte een jbl diffusor, die tussen de uitvoerslang van pomp zit met aansluiting op co2. Wat is volgens jullie beter?

Dank jullie wel
Reactor is beter.

Spraybar vs open pijp maakt denk ik weinig verschil, spraybar verdeeld wellicht het water iets gelijkmatiger maar dat is het ook wel

Het is maar net wat voor soort inrichting je hebt en wat voor soort bak..

In de 80 cm heb ik nu ook gewoon een uitstroom buisje. Zodat aan de achterkant het water van links naar rechts toe stroomt. Dat weerkaatst tegen de zijruit en gaat via de voorkant weer van rechts naar links richting de inlaat. Dit zorgt voor een mooie rondgaande beweging door het aquarium, om het "eiland" heen.

Een spraybar verdeelt de uitstroom wat meer.
Dan is het dus minder geconcentreerd.
Dat vinden vissen en planten die niet zo van stroming houden wel prettig..

Voor de rest....
Geen idee.
Ik heb hem niet meer.
Vond dat gekletter op een gegeven moment bloedirritant worden.😕

Een spraybar verdeelt de uitstroom wat meer.
Dan is het dus minder geconcentreerd.
Dat vinden vissen en planten die niet zo van stroming houden wel prettig..

Voor de rest....
Geen idee.
Ik heb hem niet meer.
Vond dat gekletter op een gegeven moment bloedirritant worden.😕
Zet het ding vlak onder het wateroppervlak, wat de waterdistributie overigens ten goede komt, en je hebt geen last van gekletter. Het kan zelfs zo zijn dat je dan wat minder vaak naar het toilet moet... 🙂🙂🙂

Wat is beter? Hoe kom je erop? Waar staat het? Wie geeft dat aan?

Het is ook leuk om dit te zeggen of beweren maar onderbouw het. Dat zal fijn zijn. Dankje John ❤ you

Worden alleen maar voordelen gevraagd, benoemd. Ik heb m een tijdje gehad, maar snel weer eruit omdat ik het een enorm nadeel vond dat je dat afschuwelijke stuk buis langs de achterwand ziet, al dan niet transparant of grijs.
nu gewoon 2 uitstomen in linker en rechterhoek.

Worden alleen maar voordelen gevraagd, benoemd. Ik heb m een tijdje gehad, maar snel weer eruit omdat ik het een enorm nadeel vond dat je dat afschuwelijke stuk buis langs de achterwand ziet, al dan niet transparant of grijs.
nu gewoon 2 uitstomen in linker en rechterhoek.
Je kunt in mijn FA ook een lichtgrijze buis zien lopen maar ja daar stoor ik me niet aan en het is vele malen beter dan de lelijke Eheim buizen. Goed, dat je ze ziet dat is waar maar als het effectief is dan heb ik daar geen problemen mee.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan