Wat is er nieuw

Voordelen en nadelen van een zandbodem in een aquarium

• Onderwerp starter Onderwerp starter Sjemma1213
  • Startdatum Startdatum
S

Sjemma1213

Guest
Hoii
Ik overweeg om een zandbodem te nemen in me nieuwe aquarium, maar k zou graag iets willen weten over de voor -en nadelen die daarbij zullen komen kijken

M'n bak is 54liter
Plantengroei naar verwachting:
- Vallisneria
- cabomba
- Sagitarria (misschien ook naaldgras)

Alvast bedankt voor de waarschijnlijk behulpzame reacties

Nadeel is dat je wel eens hoort dat je rotting in de bodem kunt krijgen. Eea is afhankelijk denk ik van welk zand je gebruikt.
Ik heb ook aquariumzand in de Tylo bak en daar heb je wel vaak zwarte delen in de bodem die onaangenaam ruiken. Dat op plaatsen waar vaak voer en resten terecht komen.

Dus de bodem kan ook rotten wanneer er geen voedingsbodem inzit? En is deze rot te voorkomen door regelmatig te hevelen (met hevelslang)

Voorkomen van teveel vervuiling.. goede doorstroming, ook door/over de bodem dus, puntslakjes kunnen ook helpen om de bodem luchtig en schoon te houden 😉
Dan krijg je ook niet zo snel plekken waar het zand gaat samenklonten, geen zuurstof meer komt dus.. met rotting tot gevolg.
Hoeveel je de bodem moet afhevelen is bij mijn weten geen vuistregel voor.. ik hoor verhalen van mensen die de bodem nooit afhevelen, en mensen die het wekelijks grondig doen.. zelf hevel ik bij de wekelijkse verversing hooguit een 5'de deel van de bak, en dan elke week op een andere plek.

Voordelen:
-Het is mooier en vooral natuurlijker

Nadelen:
-???

Wat ik met plezier gebruik, is filterzand (van wildkamp) gemengd met pakweg 10% / 20% grover grind. Dat ziet er heel natuurlijk uit en de structuur van dit filterzand is zodanig dat deze niet dicht lijkt te gaan zitten. Nu heb ik er wel bodemverwarming onder en dat scheelt. Veel slechtere ervaring had ik met speelzand van de bouwmarkt en zonder bodemverwarming: Dit werd een rommel en was een voedingsbodem voor blauwalg.

Grind, als alternatief, heb ik ook lang gehad en -zoals gezegd- vind ik het er niet uitzien maar bovendien ging hier echt allerhande rotzooi tussen zitten en werd het alweer snel een voedingsbodem voor ellende. Natuurlijk voorkom je een hoop door regelmatig af te hevelen maar als je filterzand neemt (liefst met bodemverwarming) en daarbij een goede filter-inlaat waarmee stroming over de bodem word gerealiseerd, heb je (ik althans) weinig problemen meer. En, het is mooier en natuurlijker 🙂

Het enige nadeel wat ik kan bedenken,dat men het niet mooi vind.

Ik vind filterzand ook 3 x niets.
Chris, je hebt het over fijn grint, Ik wil niets anders, Met voldoende stroming blijft er geen vuil op de bodem.

Ja, je zult een keer de bodem moeten zuigen. Zal bij filterzand ook moeten.
En vind het natuulijker, EN rustiger voor de vissen zijn.

Okeee bedankt voor de reactie! Al met al zal ik dan dus maar kiezen voor fijn grind, en dan zo dat het op zand lijkt?

Goede stroming doet wonderen. Ik gebruik dus gewoon speelzand met rivier pebbles er tussendoor zoals een rivier er een beetje uitziet. Bodem is 4 cm dik zodat de rivier stenen niet onder het zand komt te liggen. Zelfs met deze ongelijk bodem, komt alles bij de pomp, en blijft het zand liggen. Fijne zand deeltjes komen in d filter in de filterwatten te zitten. Mijn uitstroom zit half onder de oppervlakte en toch wordt alles afgevoerd qua afval. Ik denk dat je moet expirimenteren met het gene dat je hebt en zo tot iets komt

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan