Wat is er nieuw

Voorstellen en gelijk vragen startend aquarium

• Onderwerp starter Onderwerp starter Martine1984
  • Startdatum Startdatum
M

Martine1984

Guest
Hallo allen

ik ben Martine, moeder van 2 boys (5 en 1 jaar oud) en 2,5 week geleden voor onze zoon en ook wel voor onszelf een aquarium gestart. De aquafisch 70L. 4 grote plantjes erin, een stuk hout en een steen. Ohja, en fijn grind.
Heel goed geholpen en geïnformeerd bij de dierspeciazaak.

Nu hebben wij het aquarium 2,5wk draaien en het nitriet is nog steeds veel te hoog. Ik doe elke dag verversen, kwart tot 50%. En daarna de bacteriën erbij.
Maar hij blijft veel te rood. Kunnen jullie mij adviseren wat ik nog kan doen het nitriet omlaag te krijgen? Soms denk ik dat het gewoon niet werkt, of ik wil te snel.
Ik hoor het graag, waarvoor vast dank!

Indraaien duurt ongeveer 4 weken, dus als het goed is gaat het vanzelf wel weg. Je doet het goed met verversen! Geen zorgen maken dus 🙂

Tijdens het indraaien hoef je echt niet elke dag te verversen.
Dat nitriet is voeding voor je biofilm die er nitraat van moet maken.

1 keer per week is zeker genoeg.

Tijdens het indraaien hoef je echt niet elke dag te verversen.
Dat nitriet is voeding voor je biofilm die er nitraat van moet maken.

1 keer per week is zeker genoeg.
Tegen mij zeiden ze nu elke dag verversen zodat het nitriet snel weg is. Ik twijfel wat ik nu moet doen. Elke dag of om de 2/3 Dagen? Iedereen zegt wat anders

Welkom op het Aquaforum!

Het zou best kunnen dat je meetmethode niet correct is. Als dit bijvoorbeeld teststripjes zijn is de kans vrij groot dat de waardes die je meet niet correct zijn. Meten doe je eigenlijk het liefst met druppels en dan nog is het een benadering van de werkelijkheid en interpretatie van de kleur. Zolang je nitriet niet torenhoog is zou ik dit ook gewoon lekker laten gaan en hoort bij het indraaien. Ik neem tenminste aan dat je er nog geen vis in hebt zitten?

Welkom op het Aquaforum!

Het zou best kunnen dat je meetmethode niet correct is. Als dit bijvoorbeeld teststripjes zijn is de kans vrij groot dat de waardes die je meet niet correct zijn. Meten doe je eigenlijk het liefst met druppels en dan nog is het een benadering van de werkelijkheid en interpretatie van de kleur. Zolang je nitriet niet torenhoog is zou ik dit ook gewoon lekker laten gaan en hoort bij het indraaien. Ik neem tenminste aan dat je er nog geen vis in hebt zitten?
Dank voor je reactie, er zitten inderdaad geen vissen in. Die hadden het waarschijnlijk niet overleefd aldus de speciaalzaak.
mij meet inderdaad met druppels van tetra. Maar dan nog de vraag,moet ik elke dag 25% verversen of langer er tussen laten? En hoevaak moet het filter worden schoongemaakt? Hoor ik ook veel verschillende dingen over.

Dank voor je reactie, er zitten inderdaad geen vissen in. Die hadden het waarschijnlijk niet overleefd aldus de speciaalzaak.
mij meet inderdaad met druppels van tetra. Maar dan nog de vraag,moet ik elke dag 25% verversen of langer er tussen laten? En hoevaak moet het filter worden schoongemaakt? Hoor ik ook veel verschillende dingen over.
Filter alleen wat uitspoelen in aquariumwater als die dicht zit (als je ziet dat de stroming minder wordt).
Welke filter heb je?

De bacteriën die nitriet omzetten in nitraat moeten nog groeien, maar als ze geen nitriet hebben omdat je elke dag ververst gaat dat niet vooruit.
1 keer per week verversen is meer dan genoeg in deze fase.
Je planten overleven dat wel, en geef je bak de tijd om in te draaien, dat nitriet zal wel zakken.

X
Filter alleen wat uitspoelen in aquariumwater als die dicht zit (als je ziet dat de stroming minder wordt).
Welke filter heb je?

De bacteriën die nitriet omzetten in nitraat moeten nog groeien, maar als ze geen nitriet hebben omdat je elke dag ververst gaat dat niet vooruit.
1 keer per week verversen is meer dan genoeg in deze fase.
Je planten overleven dat wel, en geef je bak de tijd om in te draaien, dat nitriet zal wel zakken.
ik hoorde dat je het filter kunt uitspoelen onder de kraan? Niet dus! Weer wat geleerd in dat geval.
dan laat ik de bak nu draaien. Zou je wel de bacteriën erin doen? Of gewoon nu zijn gang laten gaan en niets meer toevoegen?

als ik nitriet meet is hij heel donker oranje, tegen het rode aan.

ik hoorde dat je het filter kunt uitspoelen onder de kraan? Niet dus
Kan ook wel hoor, meningen verschillen hierover. Ik heb er nog nooit een probleem mee gehad. Hou dan wel een beetje de temperatuur van het aquarium aan en niet helemaal goed schoonmaken.

Heb je filter al schoon gemaakt dan tijdens het indraaien?

Die kleur staat per merk voor een andere waarde en zegt mij niets. De kleur kun je vast via een bijgeleverde tabel omzetten naar een getal in mg/l of ppm, daar ben ik benieuwd naar.

X

ik hoorde dat je het filter kunt uitspoelen onder de kraan? Niet dus! Weer wat geleerd in dat geval.
dan laat ik de bak nu draaien. Zou je wel de bacteriën erin doen? Of gewoon nu zijn gang laten gaan en niets meer toevoegen?

Bacteriën er in kan geen kwaad, maar het is niet zo dat dit ineens 3 keer sneller zal gaan.

Dit is snel gegaan morgen visjes kopen!

Bijlagen

• 27D6DF33-C437-457F-8828-D9E075C40C52.jpeg
    27D6DF33-C437-457F-8828-D9E075C40C52.jpeg
    23.3 KB · Weergaven: 103
Van harte welkom op dit geweldig informatieve en leuke forum Martine en de kinderen! :petjeaf:

Zeker als je drie dagen geleden het filter onder de kraan hebt schoongemaakt zou ik je eigenlijk adviseren om het aquarium even te laten indraaien tot het einde van week 6. Ik adviseer dat sowieso eigenlijk altijd. Maar omdat je nu het filter hebt schoongemaakt loop je, voor zover mijn kennis reikt, het risico dat er nu een nieuwe nitrietpiek zal ontstaan. De aquariumhobby is erg veel geduld hebben, dat is ook voor mij soms nog erg lastig.

Misschien kun je je in de tussentijd wat inlezen, met de kinderen, over de verschillende visjes die je kunt nemen. Met een bakje van 70 liter is de keuze redelijk beperkt namelijk.

Heel veel plezier gewenst in deze leuke hobby samen met de kinderen!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan