Voorstellen + mijn bak (juwel rio 350)

DAR42

Well-known member
Lid geworden
29 december 2021
Berichten
250
Leeftijd
32
Hallo allemaal,

Ik ben DAR42 uit het zuiden 30 jaar en sinds een half jaar begonnen met de hobby. Vandaar dat er in mijn bak, bijvoorbeeld in de samenstelling van het vissen bestand nog een paar foutjes zitten die ik langzaam aan aan het oplossen ben.

Ik ben begonnen met een superfish 70, daarna heb ik een juwel primo 110 van een kennis geadopteerd die hem weg deed (vandaar ook een deel van het verkeerde vissen bestand). Inmiddels draai ik een maand mijn nieuwe bak, een juwel rio 350 die ik draaiend op markplaats heb kunnen halen.
20220102_075421.jpg


Eigenlijk de bak niet tot nauwelijks in laten draaien maar wel goed in de gaten gehouden dmv watertesten om de 3 dagen.

De bak heb ik opgebouwd met aquarium bodembedekking die zowel in de superfish als de primo heeft gezeten. Het filtermateriaal heb ik voor de helft vernieuwd cfm hoe juwel de filter voorschrijft, wel na 3 weken de koolstof spons eruit gehaald ivm planten bemesting, verder zit er nog een doos cirax in en een zakje met voorfiltermateriaal in wat al in de filter zat. Verder nog een fles levende bacteriën toegevoegd in 2 fases 1e keer de ene helft en 3 weken later de 2e.

Qua waterwaardes ben ik stabiel:
Temp: 24°c
Ph: 7.2
Gh: 8d
Kh: 6d
No2: 0 blijft ook constant zo
No3: 0-25 stabiel opbouwend in 10-14dagen en na de waterwissel weer laag
Chloor: 0

Qua aquairum bestand heb ik nu:
6x maanvis 3-4cm
2x diamant gourami 5-6cm
2x ancistrus algeneters 1x 12cm en 1x 6cm (de kleine is een adoptie)
2x L144 rood oog 4 cm
15x neontetra (met 2 a 3 verdwaalde kardinaaltjes) dit schooltje is van dezelfde adoptie +/- 8 jaar oud)
5x witte tetra
15x platy red gold
2x platy mix
10x endlergup (geaddopteerd)
3x normale gup 4 cm
25x blue velvet garnaal
30-40x vuur garnaal

Is een redelijk groot bestand dat weet ik en ik zal vast wel commentaar krijgen op met name de mix met de maanvissen, momenteel omdat de maanvissen nog klein zijn vertonen ze eigen nauwelijks jachtgedrag en dat is alleen op de babyvisjes. Qua verschillende waterwaarde behoeftes heb ik ook beeld bij dat dat niet optimaal is, zoals ik aangaf ik ben net een half jaar bezig en nog veel uit enthousiastme beslissingen gemaakt. Voor bijvoorbeeld de guppen en de platys ben ik een nieuw huisje aan het zoeken zodat wanneer de maanvissen groot zijn ze niet allemaal worden opgegeten en ik de waterwaardes wat meer hun kant uit kan gaan krijgen.

Ik geef dit bestand te eten:
1x per dag hoofdvoer granulaat voor tropische vissen, gemixt met de wafeltjes voor de algeneters.
Aangevuld met
Dag 1: rode muggen larven (gevriesdroogd)
Dag 2: groente (vaak komkommer, een half stuk van 4 cm is met 2 uur op.
Dag 3: tubifex 1 blokje
Dag 4: geen aanvulling
En dan weer verder bij Dag 1.

Qua planten heb ik:
Sinds deze week Limnobium laevigatum die ik vast heb gezet met een stuk luchtslang zodat ze niet door heel de bak drijven.

Sinds het begin
Hygrophila siamensis
Vallisneria spiralis
Echinodorus amazonicus
Blyxa japonica
Echinodorus magdalenensis

In het begin heb ik de bodem goed gevuld met tetra initialen sticks, iedere dag voeg ik 7 ml easy carbo toe en om de week 30l Profito plantenvoeding.

Qua verlichting heb ik sinds deze week een helialux spectrum met controller.
Screenshot_20220102-085522_Chrome.jpg

Ik zit nu nog op max 65% ik ga komende w
Verder qua alg heb ik nergens last van, er zat een goede baardalg plaag in toen ik hem kocht (was een cichliden bak). Merendeel heb ik met poetsen weg kunnen krijgen en de rest zijn mijn vissen en voornamelijk garnalen nu mee bezig en is bijna tot 0 gereduceerd.

Ik ben nog aan het wachten op mijn co2 indicator en of ik wel of geen co2 moet gaan toevoegen via fles, maar als ik nu kijk naar planten gaat dat niet nodig zijn.

Verder zitten er 4 luchtsteentjes in. 1x aangesloten op een decoratie krokodil (leuk voor de kids)
1x klein steentje met pomp 19l per u onder rotsen ivm stroming
Het zelfde voor onder de filter omdat daar een loze ruimte is, die gaat niet helemaal tot de bodem.
En 1x lange luchtsteen met een 22l per uur pomp aan de andere zijde van de bak dan waar de filter zit om daar het water in beweging te houden. Deze staat op timer voor in de nacht.

De luchtsteentjes zijn dus met name voor de waterbeweging en de deadspots aan te pakken vandaar ook het relatief lage vermogen van de pompjes ten opzichte van de grote van de bak. En ja dat zal me vast wel wat Co2 kosten, maar zolang de planten goed groeien vind ik de waterbeweging belangrijker. Ik heb een stromingspompje geprobeert maar die zijn te sterk naast dat ze er niet uitzien.

Ik hoor graag van jullie wat jullie vinden en of jullie nog tips hebben (behalve dan dat me vissen bestand niet klopt omdat ik nog nieuwe huisjes aan het zoeken ben voor de vissen waar ik mee begonnen ben danwel die ik geaddopteerd heb)

20220102_080249.jpg
20220102_075432.jpg


20220102_075429.jpg
 

Bijlagen

  • 20220102_075421.jpg
    20220102_075421.jpg
    359.1 KB · Weergaven: 90
  • 20220102_075425.jpg
    20220102_075425.jpg
    473.1 KB · Weergaven: 88
Welkom en ik zou bij samenstelling visbestand een topic openen over de bezetting. Denk eraan dat je jonge Maanvissen wel 4x per dag moet voeren en dat je 2x per week de helft moet verversen.
Veel plezier op het forum.
 
20220102_090145.jpg

De blue velvet garnalen
20220102_090150.jpg

De vuurtjes
20220102_090157.jpg

De L144
 
Oke, dan ga ik de maandjes wat vaker voeren met een pincet. Waarvoor moet die waterwissel zo vaak dan ?
 
Manen vervuilen nogal en helemaal met veel voeren dus dan is een extra wissel wel belangrijk. Zover ik weet kan minder verversen ook de ontwikkeling/groei belemmeren.
 
Hier kun je er ook iets over lezen:

 
 
Welkom, je gouramies voelen zich niet fijn (is te zien aan hun gedrag, ze zwemmen te laag)
 
Welkom, je gouramies voelen zich niet fijn (is te zien aan hun gedrag, ze zwemmen te laag)
Klopt. In de foto zaten ze erg laag, normaal zitten ze een stuk hoger zeker nu ik de drijfplantjes heb.
 
Welkom! Wij zijn net een jaar bezig en ook al groter gegaan, er is zoveel te ontdekken.
Ik zou ook navragen op het forum wat voor vis dit is, het is geen Ancistrus Cirrhosis lijkt me, meer een soort pleco? Vanwege die ribbels op de rug. Prachtig beest.

20220102_080249.jpg
 
Welkom op het AF!

De vis op de foto hierboven is helaas geen Ancistrus, maar vermoedelijk een Pterigoplychthys pardalis, een Zeilvinpleco, of een soort die hierop lijkt. Hele leuke vissen( ik heb er ooit een geadopteerd) maar ze worden 50 cm groot en moeten dus een bak van zeker 200 cm tot hun beschikking hebben. Het zijn ook grote vervuilers, waardoor de waterwissel 2x per week zeker geen overbodige luxe is😉.

Ik hoop dat je veel plezier gaat hebben op het forum, met de ontwikkeling van je bak en de samenstelling van je vissenbestand!
 
Welkom op het AF!

De vis op de foto hierboven is helaas geen Ancistrus, maar vermoedelijk een Pterigoplychthys pardalis, een Zeilvinpleco, of een soort die hierop lijkt. Hele leuke vissen( ik heb er ooit een geadopteerd) maar ze worden 50 cm groot en moeten dus een bak van zeker 200 cm tot hun beschikking hebben. Het zijn ook grote vervuilers, waardoor de waterwissel 2x per week zeker geen overbodige luxe is😉.

Ik hoop dat je veel plezier gaat hebben op het forum, met de ontwikkeling van je bak en de samenstelling van je vissenbestand!
Ik heb deze in de hornbach gekocht, juist deze omdat die niet groter dan 15 cm zou worden dus ben benieuwd
 
Dan hoop ik niet dat ze deze als Ancistrus hebben verkocht. Veel winkels waar ze vissen verkopen hebben helaas personeel dat daar niet echt kennis over heeft. Hieronder een recente foto van mijn Ancistrus cf cirrhosus vrouwtje, nu een jaar of 3, 4 oud en 14 cm lang, wat best groot is voor deze soort😀. Verder hebben we hier op het forum ook @Nicolientje-W die L-nummers kweekt en een expert is op dit gebied…

465960C2-01AC-44DE-972F-4E5EE0A4ED8D.jpeg
 
Ik heb deze in de hornbach gekocht, juist deze omdat die niet groter dan 15 cm zou worden dus ben benieuwd

Ja ik weet wel zeker dat deze groot wordt. Anders had ik wel in mijn bak! 😍 Vind hem zóóó mooi. Je kunt hem/haar nog wel tijd houden denk ik maar uiteindelijk moet-ie groter. Geniet ervan.

Dit is hem in de Hornbach app, klopt? Lees ook de klantreviews ;) Ik sta dus vaak in de winkel te googlen ...


Screenshot_20220103-190250_HORNBACH.jpg

Screenshot_20220103-190322_HORNBACH.jpg
 
Klopt Dat is die zeker. Goede tip ga ik onthouden
 
Terug
Bovenaan