Wat is er nieuw

Voorstellen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Marieke1
  • Startdatum Startdatum
M

Marieke1

Guest
Hallo Allemaal,

Ik heb al een aantal jaar een 60x30x35 bakje staan met platy's, een ancistrus en wat kleurloze garnalen. Ik voeg wekelijks profito toe en soms easycarbo (de bedoeling is dat dit dagelijks gebeurt, maar daar kom ik lang niet altijd aan toe) en dat is te merken aan de planten: soms doen ze het goed, en soms gaat het minder.

Over een week ga ik verhuizen, en dan wil ik een groter aquarium aanschaffen. Dit wil ik goed aanpakken, dus vandaar dat ik me hier aangemeld heb.

De bak zal een Ferplast Dubai 190 worden (101x41x53cm) die ik op marktplaats gevonden heb. Ik ben van plan hier een los extern filter voor aan te schaffen, maar ben nog even aan het kijken welke het gaat worden. Ik heb van iemand gehoord dat de SunSun 302 erg goed bevalt en dat dat ook een goedkoop filter is. Echter, als ik naar het wattage kijk en dat vergelijk met sommige andere filters, scheelt dat ongeveer 20 euro per jaar aan elektriciteitskosten. Wat dat betreft kan ik dus beter een wat duurder, maar zuiniger filter kopen.

Ik wil graag veel (en mooie) planten in mijn bak, en ben aan het kijken voor een Co2 systeem om een goede groei te krijgen. Momenteel zit ik de Complete Co2 set profi 3000 gram van devisvoerwebwinkel te overwegen, maar ik moet me hier nog even goed over inlezen.

Ook wil ik goede plantenvoeding toe gaan voegen, want in profito zit blijkbaar niet alles. Ik zit te denken over het zelf mengen met poeders, maar ik heb het idee dat je daarvoor een watertestset voor nodig hebt. Tenzij je de EI methode gebruikt, maar dat ben ik niet van plan.

Verder komt er filterzand op de bodem (voor de toekomstige corydorassen) en een verwarming die de boel op temperatuur gaat houden (rond de 23 graden, maar dat zal van de nog te kiezen vissen afhangen).

Er gaat geen achterwand inkomen, dat vind ik zonde van de ruimte. Misschien gaat het een doorkijkaquarium worden, daar ben ik nog niet helemaal over uit (de kopse kant zal tegen een muur/kast komen te staan).

Mijn huidige vissen gaan mee, dat zijn dus de platy's, de ancistrus en de garnaaltjes. Verder vind ik de volgende vissen leuk:
- Corydoras
- Neon/kardinaal tetra (ik had ergens gelezen dat er bij het transport van één van deze vissen veel overlijden, dus dan liever de andere)
- Marmerbijlzalm
- Slakkenhuis chiclide
- Een koppeltje wat grotere vissen (gourami?)

Over het visbestand moet ik nog flink nadenken en uitzoeken wat bij elkaar past en wat ik leuk vind.

Dit was het voor nu, binnenkort zal ik misschien/waarschijnlijk wat topics met vragen openen.

Welkom Marieke.

Welkom, een sunsunpomp is een budgetpomp, en zoals heel vaak met budgetproducten kun je er niet teveel van verwachten. Wil je mijn advies: neem een eheimpomp, zuinigste in zijn soort en alle onderdelen los verkrijgbaar en fluisterstil.

Bedankt voor de reacties 🙂
Ik ben nu ook voor een JBL CristalProfi filter aan het kijken. Eheim heb ik ook erg goede verhalen over gelezen inderdaad, maar is ook wel ongeveer 2x zo duur als de JBL. Ik zal ook marktplaats eens in de gaten houden hiervoor.

Welkom!

Welkom op het forum.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan