Wat is er nieuw

Voorstellen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Goblinjester
  • Startdatum Startdatum
G

Goblinjester

Guest
Hallo, ik ben Wouter. Jaren geleden heb ik als puber een aquarium gehad. Als eerste had ik een zebra cichliden aquarium. Later werd het een gezelschapsaquarium. Door geld gebrek als puber/student wilde dit niet goed gaan. Uiteindelijk had ik een paar guppy's in een 96 liter bak. Die deden het trouwens wel goed.
Nu jaren later heb ik besloten weer iets te gaan doen met een aquarium. Alle spullen heb ik helaas niet meer. Had o.a. een mooi groot buiten filter van Eheim.
Ik ben vooral warm geworden door de nieuwe Nano aquaria. Ik heb een kleine bak gekocht van 15 liter. Zag als eerste een 8 liter voor garnalen, maar dat vond ik echt te klein. We hebben nu een Superfish Home 15 gekocht. We hebben een voedingsbodem geplaatst, lading planten erin geplaatst. We wonen in een huis met vloerverwarming en vloerkoeling. Het huis is standaard één temperatuur. Gek genoeg is de watertemperatuur hoger dan de kamertemperatuur. We maken nog geen gebruik van een verwarming. De temperatuur van het water is 23 graden. De huiskamer is 21 graden, ja ook met deze hoge temperaturen buiten.
We willen de bak even een goede week laten draaien om dan te bepalen wat we verder gaan doen. Is het mogelijk om garnalen, vuurtetra's of boraras merahs te houden in zo'n klein bakje? Iets van leven zou namelijk wel leuk zijn.
Bij het 8 liter aquarium stond namelijk dat een betta of garnaal er in kon, maar nu het aquarium staat, oogt het wel echt klein.

Welkom, een leuk bakje voor garnalen is dit formaat. Visjes in zo'n klein bakje is imo een nogo, jij zou je ook niet comfortabel voelen als je de rest van je ;even moet slijten in de bezemkast en je nooit eens lekker kan rennnen of dies meer.

Bijkomend voordeel van een garnalenbak is dat ze op kamertemperatuur gehouden worden en je dus geen thermostaat nodig heb

Welkom, een leuk bakje voor garnalen is dit formaat. Visjes in zo'n klein bakje is imo een nogo, jij zou je ook niet comfortabel voelen als je de rest van je ;even moet slijten in de bezemkast en je nooit eens lekker kan rennnen of dies meer.

Bijkomend voordeel van een garnalenbak is dat ze op kamertemperatuur gehouden worden en je dus geen thermostaat nodig heb

Daar heb je wel een goed punt. Vergelijkbaar met een koe houden in je schuur. Wel jammer, had toch voor een groter aquarium moeten gaan. Het zit hem in dat er op die ander Betta stond, dat ik dacht kan wel. Is ook meer verkooptruc. Ik zag ook Youtube filmpje van Superfish. Die stopten 10 guppy's in een 15 liter tank. Zag er erg zielig uit. En verder vergelijk je het met onwetenden, zoals mensen die een goudvis in een vissenkom houden.

Daar heb je wel een goed punt. Vergelijkbaar met een koe houden in je schuur. Wel jammer, had toch voor een groter aquarium moeten gaan. Het zit hem in dat er op die ander Betta stond, dat ik dacht kan wel. Is ook meer verkooptruc. Ik zag ook Youtube filmpje van Superfish. Die stopten 10 guppy's in een 15 liter tank. Zag er erg zielig uit. En verder vergelijk je het met onwetenden, zoals mensen die een goudvis in een vissenkom houden.

Ja in de winkel zeggen ze ook rustig dat een roodstaartmeerval (worden met gemak 1 meter lang) in een gezeldschapsbak kan, en laatst zag ik een maanvis in een vissenkom op marktplaats staan met de tekst dat ze verkeerd was voorgelicht in de winkel en de maanvis te klein zit

Ja in de winkel zeggen ze ook rustig dat een roodstaartmeerval (worden met gemak 1 meter lang) in een gezeldschapsbak kan, en laatst zag ik een maanvis in een vissenkom op marktplaats staan met de tekst dat ze verkeerd was voorgelicht in de winkel en de maanvis te klein zit

Beetje jammer, want we hebben het wel over het leven van dieren. Stel dat ik er garnalen in zou houden, welke zijn dan aan te raden. Ik zag in de shop weinig Latijnse namen. Ze noemden ze rode of blauwe garnalen. Bij de rode stond Atyidae Sp. Voordelen van deze twee was dat ze mooi kleurrijk zijn en klein blijven. Nadeel, ze waren wel wat duurder. Verder hadden ze Caridina Japonica. Nadelen, deze had minder mooie kleur en werd groter. Voordeel, ze waren goedkoper. En hoeveel is een goed aantal?

Direct ook 2 foto's. De donkere met de start, maar we hadden begrepen dat we te weinig planten hadden. Gisteren extra planten geplaatst.

P_20180805_002425.jpg

P_20180806_113459.jpg

Qua garnalen zou ik starten met vuurgarnalen (zijn rood) of een aanverwante soort, (citroengarnaal, blue dream garnaal) Dit zijn leuke garnalen die mooi van kleur zijn en niet al te moeilijk om te houden, bedenk wel dit: hoe mooier de garnaal hoe lastiger te houden, en omdat je 0,0 ervaring hebt met garnalen zou ik het mezelf niet moeilijker maken dan nodig.
Ik zou geen garnalen in een winkel kopen maar bij een hobbykweker (oproepje plaatsen op dit forum en/of marktplaats) want dat scheelt aanzienlijk in de prijs en je krijgt het juiste advies.

Je bakje ziet er leuk uit, heb je wel alle steenwol van de wortels verwijderd?

Bakje ziet er inderdaad superlief en schattig uit.

Zo goed als al het steenwol is eraf. Mijn vrouw was een aardige tijd bezig met een pincet. Gezien de wortels was het niet mogelijk om alles te verwijderen. Goede tip om garnalen niet te kopen bij de winkel, maar bij een hobbykweker.

Die steenwol moet er helemaal af, plantenkwekers gebruiken pesticiden tegen ongewenste dieren/ziektes/narigheid, en vissen hebben daar geen last van maar garnalen gaan er aan dood en dat steenwol bevat dus ook die pesticiden.

Thanks, zal kijken of ik nog iets zie.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan