Voorstellen


DanielHoogland

Well-known member
Lid geworden
12 juni 2019
Berichten
3,557
Hoi allemaal.

Ik zal mij ook maar even voorstellen. Ik ben Daniel en al geruime tijd met aquaria bezig. Door tijdgebrek en andere interesses zo'n 5 jaar gestopt ben ik sinds enkele weken weer begonnen met deze superleuke hobby.

Als kind begonnen met een 80x40x40 aquarium waar ik (samen met vaders) een bioloog filter op heb gebouwd. Anders dan de meeste biologen het filter boven mijn aquarium gemaakt. Als een U vorm boven op de bak waarbij er met een opvoerpompje water in werd gepompt. In het midden van de U vorm de TL-verlichting. Leuk en leerzaam om te doen en werkte ook prima! Het vissenbestand in dat aquarium heeft ook veel gezien. Uiteraard ook alle bekende beginnersfouten gemaakt. Wat begon met een groepje zilverwinde vissen die al snel veel te groot bleken om in een aquarium te houden (geen zorg die zijn netjes in het Ijsselmeer terecht gekomen) werd het langzaam een gezellige en goedwerkende tropische gezelschapsaquarium. Van guppies en platys en later een broedbak voor kersenbuikjes en nog later antennebaarsjes.

Daarna verschillende aquaria gehad, nog een uitstapje gemaakt naar zoutwater en toen toch weer terug naar zoetwater. Uiteindelijk vind ik het maken van een eco-systeem met zoetwater wat leuker. Als laatste bezig geweest met nog wat meer zelfbouw nano-aquaria (ook met zelfbouw achterwand filters) met garnaaltjes en andere nano visjes. Erg leuk maar ook fragiel.

Nu weer terug met als eerste een 60x30x30 bakje met een Betta Splendens. Wat een superleuke vis is dat! Dit keer geen zelfbouw filter maar een Eheim potfilter die ik nog had liggen.

In de planning staan nog twee bakken, een 80x40x40 met als hoofdbestand een school tetra's (exacte soort nog bepalen), dit zal ook meer een gezelschapsaquarium worden met veel planten en daarna komt er nog een 250L hoek aquarium met een nog te bepalen vissenbestand. Wellicht koudwater, een leuke soort goudvissen of wellicht een chiclide bak. Beide aquaria moet ik nog opnieuw sealen want die staan al jaren droog in de schuur.
 
Welkom Daniel.
 
Welkom op het forum.
 

Terug
Bovenaan