Wat is er nieuw

voorstellen

peetje16

New member
Lid geworden
16 januari 2026
Leeftijd
39
goedeavond allemaal
ik wil me graag weer even voorstellen
ik ben petra en heb samen met zoon van 10
een juwel 450 liter bak met een buitenfilter van eheim professionel 4x250, filter en een interne filter van juwel zelf. en de standaard juwel led verlichting.

maar zit nog met best veel vragen.

zou ik die hier mogen stellen of niet

Welkom en ja tuurlijk kun je vragen stellen, daar is een forum o.a. voor bedoeld.

wat fijn dat ik me vragen op jullie kan afvuren

vraag 1 hoe komt dat me glas altijd vol zit met algens en de rest van bak niet zelf niet op de planten.
vraag 2 hoe kan ik de beide filters het beste plaatsen of een grote filter aanschaven?
vraag 3 waarom hebben de vissen smorgens voor de lamp aan gaat zn bleke kleur. me zoon denk steeds dat ze dood gaan
vraag 4 ik heb nu de standaard led verlichting en de retro rood in de bak kwa verlichting. de rooie kan ik dimme en goed instellen maar de standaard led niet. hoe kan ik dit oplossen

Welkom Peetje!
Dat zijn al een boel vragen!
Ik heb zelf ook een Juwel met standaard verlichting en er zijn wel een aantal zaken nodig om die bak algvrij te houden.
Ten eerste: plantenvoeding. Wat geef je en hoeveel? Meet je weleens nitraat (No3), fosfaat (PO4) en wat zijn de waarden? Bij plantenvoeding horen ook de hoeveelheid licht en CO2. Ik heb mijn bak algvrij door het licht te dimmen (heel simpel door wat bakpapier om de buizen,, ongeveer de helft, en pas geen CO2 toe. Maar dat is mijn manier en met mijn plantenbestand gaat dat ook prima. Als je meer eisende planten hebt, zal dat niet lukken.

Vraag 2:
Je moet je filters zo plaatsen dat je overal (al is het een heel rustige stroming) hebt.

Vraag 3: Dan slapen ze nog en moeten nog wakker worden. Lijkt me niet iets om je zorgen over te maken.

Vraag 4: zie vraag 1.

Ik hoop dat je hier wat mee vooruit kunt!

hoi hoi

bedankt voor je reactie
kwa voeding gebruik ik easy life profito
en een keer per half jaar easy life root sticks
hoe kan ik zien dat de stroming goed is>?

Deze voeding bevat geen nitraat en fosfaat, wat je planten wél nodig hebben.
Stroming zie je doordat je planten zachtjes bewegen, maar je stroming kan goed zijn terwijl je planten niet of nauwelijks bewegen. Je kunt wat troebele vloeistof in je bak doen (bijv een bacterie-flesje om je filterbacterie te starten , is dat ook nog ergens goed voor.)
Of een klein beetje in je bodem warrelen, zodat er stof uit komt. Dan zie je waar dat naartoe trekt.

1768590189489.jpeg

Stroming zie je doordat je planten zachtjes bewegen, maar je stroming kan goed zijn terwijl je planten niet of nauwelijks bewegen. Je kunt wat troebele vloeistof in je bak doen (bijv een bacterie-flesje om je filterbacterie te starten , is dat ook nog ergens goed voor.)
Of een klein beetje in je bodem warrelen, zodat er stof uit komt. Dan zie je waar dat naartoe trekt.
oke
welke planten voeding heb ik dan nodig?
iik ga morgen wel even een filmpje maken van de stroming

Easy Life Nitro, 500 ml is deze wel goed​

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan