Wat is er nieuw

Voorstelrondje en beginnersvragen

fishpit

Member
Lid geworden
4 augustus 2024
Berichten
9
Leeftijd
43
Hoi, ik ben Steve en woon samen met mijn vrouw en 2 kinderen nabij utrecht. Na lang aandringen van onze 2 kinderen zijn we dit weekend op zoek gegaan naar een aquarium. De winkel heeft een uitgebreide introductie gegeven waardoor we de snel tot de conclusie kwamen dat een kom met een goudvis niet zo simpel is 🙂
Uiteindelijk hebben we een superfish quadro pro 70 gekocht met plantjes, grint en wat decoratie. Het aquarium draait maar nog niet helemaal naar wens, hopelijk kunnen jullie nog wat vragen beantwoorden!

- ik had het grint niet afgespoeld voor het in de bak te doen, resultaat was erg troebel water. Ik heb inmiddels de helft ververst en het word al beter maar het is nog steeds erg wazig. Gaat dit beter worden door de filter in de komende dagen/weken of moet ik iets anders doen om dit op te lossen?
- ik lees dat ik elke maand het filter moet vervangen? Is dit inderdaad nodig of kan ik het ook schoonmaken?
- ik heb zowel stokjes als vloeibare voeding voor de planten, moet ik dit ook al toevoegen tijdens de indraai weken?
- klopt het dat ik de lamp maar 8 uur per dag mag laten draaien ivm alg? of is dit pas er al vissen inkomen?
 
Hoi Steve, welkom 🙂

- dit trekt op zich bij. Hoewel menig aquariaan voor een zandbodem kiest: hier blijft veel minder troep en zooi in liggen wat omlaag zakt en problemen kan geven.
- nee, niet kopen. als de doorstroming afneemt ligt uitspoelen. Is voldoende 🙂
- ja
- ik zou voor 8 uur gaan, op een tijdschakelaar. eventueel kan je dat na een week of 3 langzaam gaan verhogen met een kwartier per week ongeveer, maar boven de 9 a 10 uur zou ik niet gaan zitten.
 
Ga met Coen mee en af en toe uitspoelen van de spons is voldoende. De lfs wil graag verdienen merk ik en welke bewoners wil je want zo n bakje is echt niet voor Goudvissen geschikt.
Na een periode van 4 weken indraaien zou je voorzichtig bewoners kunnen toevoegen.
Voeding geven vanaf de opstart inderdaad.
 
Welkom.

Welk filter draait op deze bak.? En ja wat John zegt als je goudvissen wil nemen zal deze bak (snel) te klein zijn.
En mbt het filter: die zal bij een grote visbezetting het waarschijnlijk niet aankunnen om de bak ‘schoon’ te houden.
 
Welkom,
En voordat je naar de LFS gaat voor je vissen, (neem zeker nog ruim 3weken) maak hier een topic aan en vraag wat kan en wat niet.
 
Btw, heb je een foto van je bak?
plaats ik later even
Welkom.

Welk filter draait op deze bak.? En ja wat John zegt als je goudvissen wil nemen zal deze bak (snel) te klein zijn.
En mbt het filter: die zal bij een grote visbezetting het waarschijnlijk niet aankunnen om de bak ‘schoon’ te houden.
een Superfish corner 100 pomp/filter

t.a.v. de vissoorten. Goudvissen is nog een beetje onze verzamelnaam maar ik heb van de winkel ook begrepen dat deze bak niet geschikt is voor de ouderwetste 'goudvis'. Maar ze wees een hele hoop andere visjes aan die wel zouden passen, kleiner maar wel kleurijk. Ik zal de komende weken hier nog een post maken om advies in te winnen!

bedankt voor de antwoorden zo ver!
 
- dit trekt op zich bij. Hoewel menig aquariaan voor een zandbodem kiest: hier blijft veel minder troep en zooi in liggen wat omlaag zakt en problemen kan geven.
dus zandbodem is beter begrijp ik? Zou ik zand over het fijne grint kunnen leggen of moet ik het grint er echt uithalen als ik voor een zandbodem zou willen gaan?
 
Als je het zand over het grint legt, zorgen je vissen er zonder enige aanmoediging samen met je pomp voor, dat binnen de kortste keren je zand ONDER het grint ligt.

Overigens weten erg veel L(ocal) F(ish) S(hops) heel erg weinig van aquarium- en vissen houden, sommigen weten er wel wat van, en een enkeling heeft echt terzake doende kennis. Deze LFS klinkt redelijk, maar ik zou inderdaad van te voren met ons (je mede-aquarianen) uitgebreid bespreken wat je wilt en wat wél en niet kan. Anders is de kans erg groot dat je met iets thuiskomt, wat je beter dáár gelaten had.....
 
1000052029.jpg


De foto
 
dus zandbodem is beter begrijp ik? Zou ik zand over het fijne grint kunnen leggen of moet ik het grint er echt uithalen als ik voor een zandbodem zou willen gaan?
het is deels natuurlijk smaak. Maar het voordeel van zand is dat het vuil er op blijft liggen waardoor je het er makkelijker afzuigt. Niks moet, maar ik kan het van harte aanbevelen..
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan