Wat is er nieuw

Voortplanten van Corydoras Pygmaeus

lbakker

Well-known member
Lid geworden
30 juni 2014
Berichten
1,896
Leeftijd
49
Locatie
Noord Holland
Hoi allemaal,

Ik heb een 60x30x30 aquarium met daarin wat Appelslakken, Vuurgarnalen, Corydoras Pygmaeus en redelijk wat planten. Ik heb de corydoras pygmaeus er nu ongeveer 8 weken in zitten en heb er 4 aangeschaft. Al enkele weken na de aanschaf zag ik hele kleine jonge visjes rondstruinen door de bak en inmiddels heb ik zeker 17 jongen gevonden.

Ik heb in verschillende artikelen op dit forum en elders op internet gelezen dat het kweken met corydoras pygmaeus niet moeilijk is maar nu begin ik me toch af te vragen hoe mijn bak er over een jaar uit zal zien als ze in dit tempo door gaan met voortplanten.

Mijn vraag is dan ook; planten corydoras pygmaeus zich net zo snel voort als guppen of heb ik nu geluk gehad dat het een keer gelukt is zonder er iets speciaals voor te doen?

Alvast bedankt voor het meedenken.
Groeten, Lauwrensz
 
100% geluk. Soms lukt het helemaal spontaan, bij anderen lukt het nooit of na veel moeite.

Super dat ze het bij jou zo goed blijken te doen.

Ik heb zelfs moeite om de volwassen dieren langere tijd gezond / in leven te houden grrrrr.
 
Dan ben ik gerustgesteld!
21 stuks is een mooie groep voor deze bak.
 
kellemes zei:
In 8 weken van 4 naar 21.. tjonge 😉

daar schrok ik ook een beetje van, vandaar mijn vraag 😀
 
Dat is indrukwekkend.
Ze eten hun eigen eitjes, dus hoe meer cory's in je bak, hoe kleiner de kans dat je kleintjes krijgt. Denk dat het aantal dus wel stabieler wordt.
 
Alexej zei:
Dat is indrukwekkend.
Ze eten hun eigen eitjes, dus hoe meer cory's in je bak, hoe kleiner de kans dat je kleintjes krijgt. Denk dat het aantal dus wel stabieler wordt.

Hi Alexej,
Ik lees helaas veel verschillende berichten over het eten van de eitjes, veel Nederlandse sites melden dat de eitjes gegeten worden (vooral in artikelen met algemene informatie) maar als ik kweek verslagen lees over de Corydoras Pygmaeus (meestal Engelstalige artikelen) dan zie ik vooral dat deze cory soort de eitjes juist met rust laten.
 
Sommige Corydorassen soorten eten hun eitjes en sommige niet. Leuk dat je zoveel jongen hebt.
 
lbakker zei:
Hi Alexej,
Ik lees helaas veel verschillende berichten over het eten van de eitjes, veel Nederlandse sites melden dat de eitjes gegeten worden (vooral in artikelen met algemene informatie) maar als ik kweek verslagen lees over de Corydoras Pygmaeus (meestal Engelstalige artikelen) dan zie ik vooral dat deze cory soort de eitjes juist met rust laten.

De paar verslagen die ik las zeiden allemaal van wel: Dan zal de waarheid vast in het midden liggen. Dat ze het onder bepaalde omstandigheden wel doen, en onder andere omstandigheden niet.

Ik had ooit uitgezocht waarom ik geen kleintjes kreeg, en mijn conclusie was dat ze ze opaten. Nou, als ik dat mis heb, dan heb ik misschien toch nog een kans!
 
Zo is het ook weer, voor nu ga ik er gewoon vanuit dat ik geluk gehad heb en mocht ik er over enkele maanden toch 100 hebben dan plaats ik gewoon een bericht bij "aangeboden" hier op het forum 🙂

bedankt allemaal voor de reacties.
 
Ik wil zelf mijn groepje over een paar maanden uitbreiden, dus als het mij niet lukt met de voortplanting, heb je alvast een eerste ge�nteresseerde.
Helemaal als jij degene hebt die zich wel voortplanten 🙂
 
leuk hoor! Hier lukt het kweken ook niet. Ik heb al meerdere opties geprobeerd en heb het nu maar opgegeven. Mocht je teveel jongen hebben dan hou ik me ook aanbevolen hoor!
 
lbakker zei:
Alexej zei:
Dat is indrukwekkend.
Ze eten hun eigen eitjes, dus hoe meer cory's in je bak, hoe kleiner de kans dat je kleintjes krijgt. Denk dat het aantal dus wel stabieler wordt.

Hi Alexej,
Ik lees helaas veel verschillende berichten over het eten van de eitjes, veel Nederlandse sites melden dat de eitjes gegeten worden (vooral in artikelen met algemene informatie) maar als ik kweek verslagen lees over de Corydoras Pygmaeus (meestal Engelstalige artikelen) dan zie ik vooral dat deze cory soort de eitjes juist met rust laten.

Ik heb wel eens gelezen dat de Corydoras pygmaeus te klein is om de eitjes te eten, dit past niet in de mond van de vis. Of dit ook echt zo is weet ik niet.
 
@Ludger

Volgens Joost (zie zijn topic over zijn corydoras kweek) eten de C. habrosus en C. pygmaeus hun eitjes niet op 😉
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan