Wat is er nieuw

voortplantingsvraag

• Onderwerp starter Onderwerp starter Pmudje
  • Startdatum Startdatum
P

Pmudje

Guest
Goede morgen.
Ik ben anderhalf jaar geleden begonnen met 2 bakken. Beide met verwarming en filter en licht. Voer met korrels en soms een paprika.
Eentje op zolder (30x30x30)met alleen vuurgarnalen er in. Waterplanten en een brok hout met mos er op. Grind bodem.
In de huiskamer een 60x30x30 bak. Idem maar dan met neontetra's.
Ooit allemaal lekker rood en nu gemixed. Maakt mij verder niet uit alhoewel rood mooier is. Gaat om de lol van die grazende garnalen.
Wat mij verbaasd is dat ik nooit omkom van de garnalen. De populatie is in beide bakken minder dan in de start situatie maar nooit uitgestorven. Ook nu weer een enkele zwangere in beide bakken. Maar nog nooit een overvloed gehad terwijl je zou verwachten dat alles toch ok� is. Een beetje meer in de bak zou ik wel leuk vinden.
Kleine filter op zolder kunnen ze niet in omdat ik bewust filtermateriaal voor de kiertjes heb gedaan.
Grote filter in de huiskamer heb ik een nylonkous om de zuigopening van de buis gespannen.
Rest me nog te vertellen dat de water temp. in beide bakken om de 22 a 23 graden zit.
Dus de ultieme vraag wordt nu. Waarom krijg ik geen grotere populatie. Iemand?
Gr. Pmudje.

Normaal gesprokenen vermeerderen ze zich enorm inderdaad en gaat allemaal vanzelf.
De temperatuur is prima,misschien vaker wat verversen als je dit weinig doet.
Weet je de waterwaarden?

Hoi Seabait.
Ik ben daar in het verleden wel mee bezig geweest en gemiddeld gesproken lagen die waardes wel redelijk. Maar ik had niet de aller duurste meet methodes. Zoveel druppeltjes er in met zoveel water en dan schudden etc. etc. en dan met stripjes de kleuren aflezen. En met name in de kleinste bak kunnen die waardes snel wisselen. En om dan maar iedere keer dit aan te passen vind ik ook geen optie. Eigenlijk gaat dit verhaal ook op voor de wat grotere bak. Ik zal ze vandaag nog is uitvoeren en dan hier posten.
De water temperatuur. Ik heb wel is gehoord dat die wel is een tijdje erg omlaag mag om de voortplanting te stimuleren. Klopt dat?
Gr. Pmudje.

Als je ververst met water wat iets koeler is dan in de bak zelf stimuleert dat de voortplanting meestal idd.
Het hoeft niet constant voor een langere periode lager want dan zet je in theorie eigenlijk het kweken voor die periode op een lager pitje.
Waarden in kleinere bakken kunnen sneller wisselen idd maar dat moet je dus zoveel mogelijk zien te voorkomen.

Zelf testte ik het water ook niet maar hoeft ook niet als alles gewoon lekker loopt en je het onderhoud altijd hetzelfde doet.
In jouw geval is het wel handig om de waarden te weten want zo kan je een mogelijke oorzaak achterhalen.

Hoi Seabait.
Om te beginnen zodat er mogelijk een logica in zit iets meer informatie voor dat ik de cijfers hier vermeld.

De grote bak is net 1 week geleden opgeruimd en er is heel veel vers water ingegaan.
Het externe filter (tetra ex 400)van de grote bak is na een half jaar schoongemaakt maar ik heb een deel van de smurrie laten zitten voor het biologische effect.
De planten groeien goed en met een normaal tempo en hebben geen afwijkende kleuren.
Een deel van het water zou vaker ververst kunnen worden.
De waardes nu na een week geleden schoongemaakt te zijn is, GH 7 - KH 7 - PH 7

De kleine bak heeft een klein intern filtertje in de hoek zoals die standaard verkocht worden. In principe moet die elke week verschoond worden met watten maar dat schiet er wel is bij in. Dit gaat ook op voor het verversen van het water. Ik weet dat de garnalen een hoop kunnen hebben en dus verzaak ik wel is. Niet netjes maar het gebeurd.
Net als in de grote bak groeien de planten zoals het hoort
De waardes van de kleine bak zijn, GH 10/11 - KH 11 - PH 7/7,5

Tot zover. Wie kan hier iets van bakken.
Gr. Pmudje.

Pmudje zei:
Ik weet dat de garnalen een hoop kunnen hebben en dus verzaak ik wel is.

Ik heb deze zin er ff uitgepakt want dat klopt niet helemaal.
Nou zijn vuurgarnalen wel 1 van de sterkste soort onder de garnalen maar blijven garnalen en dat zijn toch gevoelige dieren.
Misschien was een andere soort al dood gegaan in je bakken bv en blijft het bij je vuurgarnalen enkel tot het bijna niet willen kweken.

De gh speelt een belangrijke rol in het vervellingsverhaal van de garnaal maar met de opgegeven waarde is niks mis.
Verder missen no2 en no3 nog tussen de waarden.

Wie weet is het een kwestie van elke week iets van 20% verversen met wat koeler water en heb je binnenkort al resultaat.

Ik ben in maart begonnen met een kleine 30 garnalen. Nu, in oktober, heb ik er zeker 300 gehad. Deel weggegeven, deel in aquarium op mijn kantoor, en een 100 tal verkocht. En natuurlijk nog een mooie grote groep +- 100 in m'n eigen bak. Het geheim: Ik zou het niet weten. Ik ben absoluut niet bezig met elke dag de waardes te testen of verversen. Ik vul de bak bij als het waterpeil teveel zakt, verschoon het filter wanneer nodig, en geef ze gevarieerd eten, dat wil zeggen: Sera Garnalenvoer en diverse groentes. Temperatuur is zo'n 23 graden. Verder geniet ik er alleen maar van. Natuurlijk gaat er ook wel es 1 dood, maar dat valt in deze situatie amper op.
Mij verbaasd het dan ook wel dat jij er zo 'weinig' hebt..... Misschien een zwakkere groep diertjes of zo?

Als de waardes ongeveer tot de gemiddelden behoren dan denk ik dat de vervolg opmerking van Seabait van toepassing is. Het regelmatig(er) verversen van het water.

In het begin was ik daar gedisciplineerder in. Om niet alles in een keer om te gaan gooien denk ik dat ik eerst daar maar is mee verder ga. Ik denk dat ik er serieuzer mee om moet gaan. Heel in het begin had ik wel vermeerdering.

Mocht dit geen resultaat geven dan ga ik me in die no2 en no3 verdiepen. Wat zijn de betaalbare opties voor om die te meten?

En zoals gezegd. De invoer openingen heb ik afgeschermd met nylonkous en watten dus die weg is afgesloten.

Verder ziet het aquarium er gewoon goed uit.
Ik ga nu eerst Seabait zijn advies opvolgen.
Bedankt allen en tot forums.
Gr. Pmudje.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan