Wat is er nieuw

Voorzorgsmaatregelen voor een warme zomer

Niwla

Well-known member
Lid geworden
29 december 2015
Nemen jullie voorzorgsmaatregelen voor de warme zomer voor jullie garnalen (CR/CB/TB) of ondervinden deze weinig hinder van de verhoogde temperaturen in de bakken gedurende de warme dagen ?

Een paar dagen kunnen ze best wat warmer, als het echt te hoog blijft kan je altijd nog wat verversen of je neemt zo'n koeler die je vaak ziet bij die garnalenbakjes.

Ze kunnen meer hebben dan je denkt.. ik ga altijd maar uit van een bovengrens van 27/28 graden maar ze kunnen in principe (voor tijdelijk) ook warmer wel hebben.
En mocht het onverhoopt toch warmer worden (ik heb garnaaltjes op onze hete zolder) dan zet ik er een ventilatortje op.
Warmer dan 26/27 graden zag ik het water trouwens nooit worden, terwijl de omgevingstemp dan 27/28 kan zijn.

Een paar keer meer controleren kan wel.

Dan moet je een limiet opleggen, bijvoorbeeld zoals Mark zei.

dan kan je die temperatuur behouden, en moest het er boven gaan, kan je het altijd verversen met wat kouder water om het water af te laten koelen, zoals ook al gezegd is.

Zou het geen idee kunnen zijn om wat bevroren spa flesjes in te leggen van een halve liter.
Als het echt tropisch warm is en het water warmer wordt dan 29 graden eventueel.

dat lijkt mij weer niet zo verstandig. dan koelt het water misschien wel te vaak op en af.

zou zoiets gauw gebeuren dat het water warmer word dan 29 graden?

Dat koelen is op zich geen gek idee maar is idd wel oppassen dat het niet extreem gaat schommelen want dat is ook niet best.

Komt gelukkig niet heel vaak voor dat we hier een lange hittegolf hebben en is ook weer afhankelijk van de omgeving waar de bak staat hoe hoog de temperatuur oploopt.

Wat natuurlijk ook handig is op dit forum : We hebben een rubriek veelgestelde vragen. Dit item komt namelijk ieder jaar weer terug (nu wel heel vroeg trouwens). En daar staat o.a. dit zeer interessante topic

AquaVISie zei:
Wat natuurlijk ook handig is op dit forum : We hebben een rubriek veelgestelde vragen. Dit item komt namelijk ieder jaar weer terug (nu wel heel vroeg trouwens). En daar staat o.a. dit zeer interessante topic

Ik heb v��r ik deze vraag stelde 9 pagina's met zoekresultaten doorgeworsteld en daarbij veel doe-het-zelf-koeloplossingen gevonden maar het topic waar je naar verwijst gekgenoeg niet. Hopelijk neem je het mij niet kwalijk dat ik hier dan nogmaals ophaal omdat ik bij mijn zoekopdracht niet vond wat ik zocht.

In mijn laatste poging een aquarium te houden vele jaren geleden ben ik gedurende een warme zomer h��l wat vissen verloren vandaar dat ik dit keer die ellende voor wil zijn en dit onderwerp vroeg ter sprake breng. Zo kan ik me hier misschien beter op voorbereiden.

Ik heb in NL en "ver daarbuiten" koelventilatoren (van enkelvoudig tot 6-voudig) gevonden speciaal voor verschillende formaten aquaria. Zijn er mensen die deze gebruikt hebben tijdens warme periodes? Uit de reacties hier lees ik een beetje dat "actieve koeling" eigenlijk overbodig is omdat fauna deze temperaturen wel aan kan en anders een extra waterwissel ook een (tijdelijke) oplossing kan zijn.

Iedereen in ieder geval bedankt voor de reacties.

Die koelsetjes zijn ook zelf in elkaar te flonzen, zelf nog niet aan toegekomen maar er zijn veel diy-projectjes te vinden op het internet, met niet veel meer dan een computer-fannetje met stroomvoorziening. kost je geen drol en werkt net zo goed als de kant-en-klaar-setjes.
Zelf zet ik er gewoon een tafelventilator op, die ik richt op het wateroppervlak 😉
Dat blijkt toch wel 1 tot 1,5 graden te schelen, en in geval van nood is dat veelal voldoende.
De kleine fannetjes (al dan niet diy) kunnen nog iets effici�nter koelen omdat je ze logischerwijs wat dichter op het wateroppervlak hebt.
Maar nogmaals.. het is (wat mij betreft) tot zeker 27/28 graden niet nodig.

Edit: En voor wat betreft cr's.. ik lees zo her en der dat je vanaf 29/30 pas uitval kunt gaan zien, of dat waar is weet ik niet uit eigen ervaring.

Ik denk dat ik het er maar op aan laat komen inderdaad! Ben er nu wel redelijk gerust op.

Bedankt!

Hou je temp in de gaten, al hou je het een tijdje bij, de omgevingstemp en de watertemp, als je dat een tijdje logt dan krijg je wel een aardige indruk van wat de watertemp 'zou kunnen' zijn als het eens een keertje tropisch warm is in Nederland 😉
Valt meestal reuze mee.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan