Vorkstaart regenboogvis samen met gourami(s)

joep.p

Active member
Lid geworden
2 januari 2023
Berichten
35
Leeftijd
23
Hoi, ik ben Joep en ik heb een aquarium van 240 liter(120cm) en ik ga een herinrichting doen binnenkort en ik heb 12 Corydoras en 4kleine oranje algeters(plecos). Ik wil mijn bak wel wat voller dus ik dacht aan 8 vorkstaart regenboogvissen en een koppen gouramis. En een paar Garra rufa(doctors vissen) ik kan nergens vinden of dat mogelijk is. Ik heb wel gelezen dat gouramis rust nodig hebben en dat vorkstaart regenboogvissen druk zijn dus zou dat kunnen?
 
Wat zijn dat voor algeneters die je hebt? Ik kan me er alleen chinese algeneters bij voor stellen, en dat komt niet goed met z'n vieren, maar als je een paar fotootjes hebt van ze hebben we wat meer informatie.
Van de Pseudomugils in combinatie met de goerami's (wat voor) en de garra's kan ik niets zeggen.
Een en ander hangt ook van het formaat van je bak (lxbxh), je waterwaarden en je inrichting af. Als je daar wat meer info over hebt, kunnen we je misschien helpen.
 
Wat zijn dat voor algeneters die je hebt? Ik kan me er alleen chinese algeneters bij voor stellen, en dat komt niet goed met z'n vieren, maar als je een paar fotootjes hebt van ze hebben we wat meer informatie.
Van de Pseudomugils in combinatie met de goerami's (wat voor) en de garra's kan ik niets zeggen.
Een en ander hangt ook van het formaat van je bak (lxbxh), je waterwaarden en je inrichting af. Als je daar wat meer info over hebt, kunnen we je misschien helpen.
Hoi, bedankt voor je reactie het zijn oranje algeters ik zal er een foto bij doen. Die worden maar ongeveer 10cm dus dat komt wel goed. Ik zat zelf aan honinggouramis of dwerggouramis te denken. Mijn bak is 120x40x50 dus wel voldoende ruimte denk ik. Ik houd ze gewoon op standaard waterwaardes tussen 6,5 en 8 en als het afwijkt gebruik ik middel om het te balanceren en catapa bladeren. Verder is het dicht beplant met fijn grind\grof zand ik hoop dat dit genoeg informatie is. Alvast bedankt 😁😁 ook nog een foto van een Garra rufa
 

Bijlagen

  • Screenshot_20230104-203242~2.png
    Screenshot_20230104-203242~2.png
    676 KB · Weergaven: 53
  • Screenshot_20230104-203955~2.png
    Screenshot_20230104-203955~2.png
    709.7 KB · Weergaven: 48
@Nicolientje-W dat ziet eruit als ancistrussen? Gaat dat dan goed met z'n 4en bij elkaar? Wat kun jij daarover zeggen?
Ja is de firered ancistrus kweekvariant uit de ancistrus cf cirrhosus, als ze alle 4 samen opgroeien is er niks loos en kunnen ze prima samen gehouden worden
 
Volgens mij riep iemand mij. ;)
Ik en Kosmopoliet hebben allebei een Juwel Rio 180. Ik heb nu aquariumzand als bodem met daarin ook voeding bij de wortels van de planten. Het filter is een JBL1502 en een JBL 902. Vooral gevuld met sponzen, een mandje met siporax en onder het voorfilter filterwatten.

De garra staat bekend als knabbelvisje en die naam doet het alle eer aan. Wanneer je met je hand in de bak komt dan voel je ze zelfs eerder dan dat je ze ziet.
Het zijn erg rustige vissen, ik heb ze nu nog te weinig maar na het opstarten is dat normaal.

 

Bijlagen

  • IMG20230104191646.jpg
    IMG20230104191646.jpg
    635.7 KB · Weergaven: 50
Bedankt voor jullie reacties, ik heb de vier ancistriusen al en dat gaat prima. Heb ook wel eerder de grijs/bruine versie gehad en dat ging ook prima samen. Maar dan is mijn vraag of vorkstaartregenboogvissen bij gouramis kunnen?
 
Als er verder niemand op je vraag antwoordt, ga ik een poging wagen, gebaseerd op wat ik op internet over pseudomugil lees en wat ik over goerami's weet.
Ze leven in min of meer dezelfde laag in het aquarium (midden-boven) dus ze zouden elkaar in de weg kunnen zitten, maar ik vermoed dat ze elkaar niet lastig zullen vallen en dat het dus wel zal gaan.
Dwerggoerami's zijn erg mooi, dat ben ik met je eens, maar er komt een virus voor dat deze vissoort aantast, en de kans is dus behoorlijk aanwezig, dat je visjes vrij snel dood zijn.
Honinggourami's schijnen daar een stuk minder last van te hebben.
Verder wordt meestal geadviseerd om niet een koppeltje goerami's te nemen, maar een harmenpje (1 m 2v), dat levert voor de vrouwtjes wat meer rust op. Ik denk dat dat onder de streep belangrijker voor ze is dan de aanwezigheid van de pseudomugil.
Kortom, ik zou het aandurven.
 
Als er verder niemand op je vraag antwoordt, ga ik een poging wagen, gebaseerd op wat ik op internet over pseudomugil lees en wat ik over goerami's weet.
Ze leven in min of meer dezelfde laag in het aquarium (midden-boven) dus ze zouden elkaar in de weg kunnen zitten, maar ik vermoed dat ze elkaar niet lastig zullen vallen en dat het dus wel zal gaan.
Dwerggoerami's zijn erg mooi, dat ben ik met je eens, maar er komt een virus voor dat deze vissoort aantast, en de kans is dus behoorlijk aanwezig, dat je visjes vrij snel dood zijn.
Honinggourami's schijnen daar een stuk minder last van te hebben.
Verder wordt meestal geadviseerd om niet een koppeltje goerami's te nemen, maar een harmenpje (1 m 2v), dat levert voor de vrouwtjes wat meer rust op. Ik denk dat dat onder de streep belangrijker voor ze is dan de aanwezigheid van de pseudomugil.
Kortom, ik zou het aandurven.
Heel erg bedankt voor je reactie dit is wat ik bedoelde🙏Ik ga dan denk ik honing gouramis nemen als dat een slimmere keuze is. Dan heb ik boven en bodem bewoners hebben jullie nog een leuk idee voor middenbewoners die daar bij zouden kunnen?
 
Ik zat zelf aan een aantal oddesabarbelen te denken😄 kan dat?
 
Cherry barbelen zouden ook kunnen..
 
Barbelen ebben nogal de naam vinnen knabbelaars te zijn, en dat zullen de goerami's niet erg leuk vinden en de pseudomugils ook niet.
Ik weet NIET voor WELKE soorten barbelen dat geldt.
Ik ga nu eten, ik zal straks eens ff kijken als er niemand reageert.
 
Oké ik zal nog even kijken op Google👍🏻
 
Wat ik kan vinden is dat sherrybarbelen geen problemen op zouden moeten leveren, maar er zijn vast wel een aantal forumleden die daar enige ervaring mee hebben?

Wat misschien een alternatief zou kunnen zijn, is de Trigonostoma espei. Ongeveer hetzelfde kleurengamma, wel iets kleiner. Een rustig, maar wel aanwezig visje, waarvan ik vind dat internetfoto's hun kleuren niet echt uit laten komen. (Ik heb er 2 overgenomen van iemand en zit erover te denken of ik dat duo verder uitbreid. Aan de hand van internetplaatsjes zou ik dat nooit hebben overwogen.)

En verder (ja ik weet t, andere forumleden zullen wel zeggen heb je d'r weer) ben ik helemaal gek van Melaenotaenia praecox. De kleinste regenboogvis (ander familie regenboogvissen dan de pseudomugil) die ook in jouw bak zou kunnen passen.
Niet om je van je ideeën af te helpen, maar het is jammer om visjes gekocht te hebben en dan andere vissen te zien, waarvan je iets hebt: had ik die maar eerder gezien....Aan de andere kant zul je dat toch wel houden.....
 
Wat ik kan vinden is dat sherrybarbelen geen problemen op zouden moeten leveren, maar er zijn vast wel een aantal forumleden die daar enige ervaring mee hebben?

Wat misschien een alternatief zou kunnen zijn, is de Trigonostoma espei. Ongeveer hetzelfde kleurengamma, wel iets kleiner. Een rustig, maar wel aanwezig visje, waarvan ik vind dat internetfoto's hun kleuren niet echt uit laten komen. (Ik heb er 2 overgenomen van iemand en zit erover te denken of ik dat duo verder uitbreid. Aan de hand van internetplaatsjes zou ik dat nooit hebben overwogen.)

En verder (ja ik weet t, andere forumleden zullen wel zeggen heb je d'r weer) ben ik helemaal gek van Melaenotaenia praecox. De kleinste regenboogvis (ander familie regenboogvissen dan de pseudomugil) die ook in jouw bak zou kunnen passen.
Niet om je van je ideeën af te helpen, maar het is jammer om visjes gekocht te hebben en dan andere vissen te zien, waarvan je iets hebt: had ik die maar eerder gezien....Aan de andere kant zul je dat toch wel houden.....
Ja ik ben een beetje opzoek naar wat variatie van vissen want ik heb nu alleen guppen en kardinalen met wat Cory's. En ik wil graag wat zeldzamere vissen die ik niet vaak zie voorkomen.

Ik denk dat ik beide vissen niet wil nemen want de regenboogvis lijkt best weinig kleur te hebben en bij trigonostoma vind ik het weer de tetra kant op gaat en ik zoek juist wat vissen die wat soepeler bewegen😅sorry😞 mischien weet je nog iets anders wat cool zou zijn?
 
Dwergregenboogvis mischien?!
 
Je zou ook kunnen denken aan killivissen. Dat is nogal een grote groep, maar er zitten hele fraaie visjes tussen.
Of een schooltje Iriatherina werneri?

(Probeer trouwens de latijnse naam te gebruiken, minder kans op misverstanden en de meesten van de forumleden weten de latijnse namen beter dan de nederlandse...Of zet ze allebei neer).
 
I
 
Laatst bewerkt:
Bedankt!! Ik heb even gezocht naar killivissen en er zijn echt heel veel! Weet iemand welke killivissen ik in mijn gezelschap aquarium kan doen?

Haha ik zal proberen de Latijnse namen te gebruiken 😂👍
 
Ik denk dat je wat die killivissen betreft het beste kijkt wat je kunt kopen in jouw buurt (of hoe ver je bereid bent er voor te rijden) of eitjes laten sturen. dat wordt met killivissen ook nog wel gedaan.
Er zijn wel een paar forumleden die killi's hebben en je daarmee kunnen helpen.
Als je me een pb stuurt waarin je me vertelt in welke regio je woont, kan ik kijken wat ik voor je kan vinden.

Ik weet dat @jurjen13 ze heeft (of wil hebben), (Epiplatyssen en Aphyosemion australe Kaap Lopez)
@axel13 Fundulopanchax gardneri,
@tomansky Aphyosemion australe killi's
en er hebben verschillende mensen Epiplatys annulatus.
 
Laatst bewerkt:
👍 is goed
 
Terug
Bovenaan