Wat is er nieuw

Vormen verschillende kleuren discussen wel of geen koppels?

• Onderwerp starter Onderwerp starter AmazoneRoy
  • Startdatum Startdatum
A

AmazoneRoy

Guest
Misschien een hele domme vraag maar heeft het houden van verschillende discus kleurvarianten gevolgen voor hun gedrag en het eventueel vormen van een koppel?

Vormen discussen van dezelfde kleurvariant gemakkelijker een groep? Trekken deze dus naar elkaar toe?

Is er verschil in gedrag tussen verschillende kleurvarianten?

Vormen verschillende kleurvarianten net ze gemakkelijk een koppel als discussen van dezelfde kleur?

Ik vroeg me dit af omdat je op foto's op internet soms bakken ziet met bijna alle kleurvarianten door elkaar maar soms ook een groep met allemaal dezelfde kleur. Of is dit alleen een kwestie van smaak van de eigenaar?

Groeten,

Roy

Ik heb nu ongeveer 1 maand mijn discusvissen en heb al meerdere legsels gehad. Het verste dat ik tot nu toe geraakt ben zijn larven.

Ik heb volgende discussen:

3 Red Turquoise
1 Tefe
1 Alenquer
2 Turquoise Brilliant

Ik heb daaronder al zeker twee koppels.

De Red Turquoise met de Alenquer
De Tefe met een Turquoise Brilliant

Dus persoonlijk denk ik dat de kleurschakeringen er niet echt toe doen. Ik zou wel bij dezelfde kweker blijven of alleen wildvang. Heb namelijk hier eerst uren gelezen alvorens eraan te beginnen en blijkbaar is mixen van kweker of wildvang en nakweek niet zo'n strak plan.

maar is dit voor in je meter bak of heb je ook nog een groter aquarium staan.

@Jan

Het is meer een algemene vraag. Op termijn wil ik met discussen beginnen maar dan in een andere (grotere) bak. Ik vroeg me gewoon af of al de verschillende kleurvarianten alleen een functie hebben voor de eigenaar(smaak) of dat dit ook effect heeft op het gedrag van de vissen zelf. In de natuur zie je ook vaak dat kleuren en kleurveranderingen vaak gebruikt worden in de communicatie en herkenning tussen vissen/dieren onderling.

De gekweekte kleurschakeringen hebben, voor zover ik weet, geen invloed op de keuze van beide geslachten voor elkaar. Behalve de zogeheten pigeons zijn kweekvarianten in meer of mindere mate nog bij machte om via de striping onderling te communiceren. Zo zullen de vissen donkerder worden als ze eitjes gelegd en jongen verwekt hebben.

Ik heb wildvang vissen zwemmen, maar ik heb ook nakweek vissen gehad,en naar mijn bescheiden mening zullen wilde discussen veel meer door middel van kleur- en patroonveranderingen onderlinge communicatie vertonen, wat ikzelf veel mooier vind als 10 vissen die statisch naast elkaar dezelfde kant op kijken. Wildvang heeft karakter, ook buiten de broed om.

Ze vormen samen wel een groep, wat ik mij herinner. Of ze een koppel vormen heb ik geen ervaring mee.

Wel is mijn ervaring dat 1 kleur mooier oogt dan van alles wat.
Als je 9x blauw ziet, zie je 1 'school'. 4 verschillende soorten door elkaar, dan kan het zijn dan je ze ongemerkt toch aan elkaar gaat linken, die dezelfde kleur hebben. Wordt het niet rustiger/mooier van.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan