Wat is er nieuw

Vraag druppeltest

eva1980

Well-known member
Lid geworden
18 juli 2021
Berichten
133
Leeftijd
44
Ik heb vandaag een JBL aquatest combiset gekocht: https://www.bol.com/nl/nl/p/jbl-tes...s-41s5hNE9DnKBirfmuzrvxOdldUeFpRoCgNsQAvD_BwE

Nu zitten daar 2 flesjes in om nitriet (No2) te meten. Op het ene flesje staat NO2 en dan in het midden een 1 en op het andere flesje staat NO2 en dan in het midden een 2.
In de gebruiksaanwijzing staat niks geschreven hierover. Iemand die het verschil weet?
 
Die 1 geeft aan dat dat je dat flesje als eerste moet toevoegen aan het testwater en dan nummer 2 maar dat moet wel in de handleiding staan dacht ik.
 
Ik zal zo een foto maken en posten. De handleiding is niet duidelijk vind ik, maar dat kan aan mij liggen ;-) Ik ga even foto maken
 
Dit kan ik er van vinden:

Vul de testbuisjes met de bijgevoegde spuit ieder met 5 ml van het watermon-
ster.
3. Aan één van de buisjes 5 druppels reagens 1 en daarna 5 druppels reagens
2 toevoegen en de vloeistoffen na iedere toevoeging mengen door het buisje
heen en weer te bewegen. Tot de kleuromslag geheel heeft plaatsgevonden het

buisje 5 minuten laten staan.
4. Plaats beide testbuisjes als volgt in het grijze comparatorblokje: het buisje me
 
2. Vul de testbuisjes met de bijgevoegde spuit ieder met 5 ml van het watermon-
ster.
3. Aan één van de buisjes 5 druppels reagens 1 en daarna 5 druppels reagens
2 toevoegen en de vloeistoffen na iedere toevoeging mengen door het buisje
heen en weer te bewegen. Tot de kleuromslag geheel heeft plaatsgevonden het

buisje 5 minuten laten staan.
4. Plaats beide testbuisjes als volgt in het grijze comparatorblokje: het buisje met
de toegevoegde reagensvloeistoffen aan de “gladde” kant van het blokje, het
buisje met het onbehandelde water (blind monster) aan de kant met de inke-
ping.
5. Plaats het comparatorblokje met de twee testbuisjes zodanig op de kleuren-
kaart dat de inkeping naar de waarden wijst en schuif het blokje dan over de

kaart tot de kleur van het buisje met reagensvloeistoffen zo goed mogelijk op de

kleur onder het buisje met het blinde monster lijkt.
6. Nu het nitrietgehalte binnen de inkeping van het comparatorblokje aflezen
 
In de handleiding hebben ze het over 2 testbuisjes; in 1 voeg je dan dat spul toe uit de testkit, bij de andere voeg je niks toe. Wat is dan uberhaupt de toegevoegde waarde van dat tweed buisje? Ik denk dat het een slechte vertaling is naar het Nederlands toe. Zie foto's.
 

Bijlagen

  • 2f5272cd-6412-4dfe-be05-d50a16478a0a (1).jpg
    2f5272cd-6412-4dfe-be05-d50a16478a0a (1).jpg
    118.3 KB · Weergaven: 83
  • 001f40c6-17ac-47d6-9083-25520a62cf17 (1).jpg
    001f40c6-17ac-47d6-9083-25520a62cf17 (1).jpg
    80 KB · Weergaven: 91
  • 6330c9ee-a5f0-4ac1-bd9c-330bc86c88a0 (1).jpg
    6330c9ee-a5f0-4ac1-bd9c-330bc86c88a0 (1).jpg
    58.5 KB · Weergaven: 80
Dit kan ik er van vinden:

Vul de testbuisjes met de bijgevoegde spuit ieder met 5 ml van het watermon-
ster.
3. Aan één van de buisjes 5 druppels reagens 1 en daarna 5 druppels reagens
2 toevoegen en de vloeistoffen na iedere toevoeging mengen door het buisje
heen en weer te bewegen. Tot de kleuromslag geheel heeft plaatsgevonden het

buisje 5 minuten laten staan.
4. Plaats beide testbuisjes als volgt in het grijze comparatorblokje: het buisje me
Dat is duidelijk! Zo staat het in de handleiding niet. Dank 🙂
 
2 buisjes met dezelfde hoeveelheid wtaer. 1 met reagens en 1 zonder. Die zonder zet je op de gekleurde stip en vergelijk je met de onderste. In je water zit altijd wat kleurverschil en kijk je dus ook met het kleur verschil.

Sommige hebben blackwater of medicatie erin. Dus dan is roze aquarium water geen optie meer dan word het blackwater roze vergelijken.

Het is juist een pluspunt dat je met 2 glaasjes kijke ne vergelijk.
 
Dat kan inderdaad een voordeel bij de JBL zijn. Ik merk op dat er hier ook met 2 flesjes wordt gewerkt terwijl dat doorgaans voor de no2 maar 1 flesje is.
Daarom zal het de Pro uitvoering ook wel zijn.
 
Tja waarom dit de Pro heet geen flauw idee want mis toch de NH4 maar wel FE. Maar zit ook veel verschil in wat wil je meten en kosten.

Volgens mij is alle JBL test met 2 glaasjes en wat nauwkeurige kleur nuances in kleine stapjes.

Die van sera begint met NO 2 tussen de 0 en 0,2, meen ik. Dat is nogal een verschil en weet je nog weinig.
 
Ik zal zo een foto maken en posten. De handleiding is niet duidelijk vind ik, maar dat kan aan mij liggen ;-) Ik ga even foto maken
Ligt aan jou
43F0A2F1-8800-464B-985F-83E2D5E2DEC4.jpeg

Hier staat exact hetzelfde als in jouw handleiding.
Vrij duidelijk wat je moet doen, gewoon een kwestie van lezen
 

Bijlagen

  • 8CBAE818-F7A7-4FAE-AAD4-E97A6C09FD18.jpeg
    8CBAE818-F7A7-4FAE-AAD4-E97A6C09FD18.jpeg
    222.2 KB · Weergaven: 78
Yep, staat gewoon duidelijk in de handleiding. En ook op de korte handleiding achterop de kleurenkaart staat het nog 😉
 
Ja inmiddels gezien....stom! Maar de tekeningen bij de kleurenkaart zijn nog makkelijker, dus daar kijken we voortaan maar gewoon ;-)
 
Ja inmiddels gezien....stom! Maar de tekeningen bij de kleurenkaart zijn nog makkelijker, dus daar kijken we voortaan maar gewoon ;-)
Jbl is redelijk KIKADEWADO gelukkig.
Enige wat ik zelf niet op de kleurenkaart zei/zag maar wel in de handleiding is dat je bij de PO4 (sensitief) moet schudden tot reagens 1 volledig is opgelost in de testvloeistof voordat je reagens 2 toevoegd.
De rest is idd goed te doen met de plaatjes op de kleurkaart
 
Er zat een klein beetje nitriet in het water, op de kleurenkaart in het gele gebied dus we hebben een fikse waterwissel gedaan (1/3)
Nu ben ik wat aan het lezen en lees ik dat een koolfilter (die bij ons in de Juwel RIO 240) zit eigenlijk helemaal niet goed is omdat hij ook goede stoffen uit het water haalt. Moet ik die zwarte spons er uit halen dan? En alleen de groene, blauwe en witte laten zitten?
 
Tja ik zou hem er wel uithalen maar je kan hem laten zitten en die gaat vanzelf als een gewone spons werken. Zo n spons kan inderdaad chelaten ook binden en dus de voedingsstoffen.
 
Volgens de handleiding moet die zwarte koolspons eens in de 2 maanden vervangen worden en dat is eigenlijk nu, want ons aquarium staat nu bijna 2 maanden. Maar ik kan dat beter niet doen dus? Dus of de huidige laten zitten, of verwijderen, maar zeker geen nieuwe zwarte plaatsen?
 
Ja dat soort commerciele opmerkingen lees je vaak maar ik zou hem dan nu lekker laten zitten na 2 maanden en net als elke andere spons behandelen.
Het liefst zien ze dat je alle sponzen om de zoveel tijd vervangt maar die hoef je eigenlijk nooit te vervangen en ze gaan jaren mee.
 
Ok, dank je! Dus alleen de witte spons bovenop wordt wekelijks vervangen. Die is dan ook echt altijd helemaal zwart.
 
Ik neem aan dat je filterwatten bedoeld? Sponzen kun je af en toe licht uitspoelen en de watten kun je wekelijks vervangen of ook licht uitspoelen. Zelf vervang ik filterwatten meestal om de week maar dat hangt van de vervuiling af.
 
Ja, ik bedoel de witte filterwatten inderdaad! En de sponzen niet allemaal elke week afspoelen toch? Maar elke week een andere toch?
 
Sinds zondag elke dag ververst (1/3) want zondag maten we nitriet (0,1-0,2) Met verversen zitten we nu op 0,1 maar het is dus nog niet helemaal weg. Is dat normaal?
 
Als je bak nog aan het opstarten is: ja dan is dat normaal en hoef je niks te doen als er nog geen bewoners inzitten
Is je bak al enige tijd in bedrijf: nee niet normaal dus meer verversen en zou je kunnen overwegen of je filter niet te klein is voor het bestand wat je heb zwemmen
 
Er zitten al vissen in, al een maand of 2. Nooit nitriet gehad en sinds zondag wel. Niks veranderd aan vissenbestand. Raar. Ga morgen naar de lfs
 
Sponzen van filter hoeven toch niet elke week? Echt zo min mogelijk aan die sponzen prutsen daar zit in wat je nodig heb om NO2 te bezweren.

Wat heb je in het filter zitten?

Prutsen in bodem kan ook pieken geven.
 
Zou zelf nou niet meteen naar de lfs gaan, grote kans dat ze je nitrivec aansmeren terwijl dat een lapmiddel is en geen oplossing.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan