Wat is er nieuw

Vraag: Goudvissenbak kH/pH extreem laag

akumiyuki

Well-known member
Lid geworden
16 oktober 2020
Berichten
68
Locatie
Utrecht
Vandaag maar weer eens een testkit ertegenaan gegooid om te kijken hoe het met het water gaat. Het water warmt op, het zonnetje schijnt en mijn vrouwtje ligt verstopt tussen de planten, dus ik wilde weten of ze gewoon niet bij de anderen in de buurt wil zijn, of dat er misschien iets mis is met het water. Ze knijpt haar vinnen niet (volledig ontspannen alsof ze slaapt) en reageert direct als je bij de bak komt (ETEN!) maar goudvissen die overdag "rusten" is iets wat ik niet heel vaak zie (soms wil de grootste als hij zich verveelt een dutje doen). Wat ook opvalt is dat ze steeds dezelfde plek opzoekt, onder een groot blad, tussen de planten, uit het zicht van de anderen.

Ik heb twee dagen geleden nog de helft van de bak ververst bij groot onderhoud. Kraanwater is hier helaas van zichzelf hoog in nitraat.

Vraag: De vissen lijken het prima naar hun zin te hebben (om mijn Oranda dame na), maar hoe krijg ik de kH (en vooral de pH) omhoog zonder iedere week een fles kH+ erin te moeten gooien?

Aquarium: 670 liter, 1,5 jaar oud, geen deksel, per week 20% verversen, tenzij veel alg, temperatuur stabiel op 18 - 20 graden.
Techniek: Sansibar bodem, Eheim Pro 4+ (600l/u) mat, mechanisch (plastic pijpjes), bio (keramische ballen), bio (keramische ballen) + tricklelijn (600l/u) met 3 grofheden matten en 2x bio (keramische pijpjes), gepolijst met watten. Inline CO2 diffuser voor de plantjes (Co2 meter is blauw, dus opgelost CO2 in water is niet bijzonder hoog).
Bestand: 3 sluiers (2 grote en een kleine), longfin shubunkin, longfin comet.
Planten:
Crypto (5x), Vallisneria Gigantica (5x) anubias (4x), javavaren (8x), Brazilliens (1 matje), waterpest (4 bosjes).
Hardscape: Dragonstone, Seiryu, Dark Snail

Waardes (JBL druppel testkit 2021):
Nh4 -> <0,05
Ammonium.jpg

No2 -> 0,075
nitriet.jpg

No3 -> 15
Nitraat.jpg

kH -> 0 (na een volledige fles kH+ erin gemikt voor 1000 liter, kH <2)
pH -> ergens tussen de 4,5 en 5,5 maar roze/oranje
ph.jpg
 
Vandaag maar weer eens een testkit ertegenaan gegooid om te kijken hoe het met het water gaat. Het water warmt op, het zonnetje schijnt en mijn vrouwtje ligt verstopt tussen de planten, dus ik wilde weten of ze gewoon niet bij de anderen in de buurt wil zijn, of dat er misschien iets mis is met het water. Ze knijpt haar vinnen niet (volledig ontspannen alsof ze slaapt) en reageert direct als je bij de bak komt (ETEN!) maar goudvissen die overdag "rusten" is iets wat ik niet heel vaak zie (soms wil de grootste als hij zich verveelt een dutje doen). Wat ook opvalt is dat ze steeds dezelfde plek opzoekt, onder een groot blad, tussen de planten, uit het zicht van de anderen.

Ik heb twee dagen geleden nog de helft van de bak ververst bij groot onderhoud. Kraanwater is hier helaas van zichzelf hoog in nitraat.

Vraag: De vissen lijken het prima naar hun zin te hebben (om mijn Oranda dame na), maar hoe krijg ik de kH (en vooral de pH) omhoog zonder iedere week een fles kH+ erin te moeten gooien?

Aquarium: 670 liter, 1,5 jaar oud, geen deksel, per week 20% verversen, tenzij veel alg, temperatuur stabiel op 18 - 20 graden.
Techniek: Sansibar bodem, Eheim Pro 4+ (600l/u) mat, mechanisch (plastic pijpjes), bio (keramische ballen), bio (keramische ballen) + tricklelijn (600l/u) met 3 grofheden matten en 2x bio (keramische pijpjes), gepolijst met watten. Inline CO2 diffuser voor de plantjes (Co2 meter is blauw, dus opgelost CO2 in water is niet bijzonder hoog).
Bestand: 3 sluiers (2 grote en een kleine), longfin shubunkin, longfin comet.
Planten:
Crypto (5x), Vallisneria Gigantica (5x) anubias (4x), javavaren (8x), Brazilliens (1 matje), waterpest (4 bosjes).
Hardscape: Dragonstone, Seiryu, Dark Snail

Waardes (JBL druppel testkit 2021):
Nh4 -> <0,05
Bekijk bijlage 357266
No2 -> 0,075
Bekijk bijlage 357267
No3 -> 15
Bekijk bijlage 357270
kH -> 0 (na een volledige fles kH+ erin gemikt voor 1000 liter, kH <2)
pH -> ergens tussen de 4,5 en 5,5 maar roze/oranje
Bekijk bijlage 357265
Met wat voor water ververs jij want gh in jou buurt hoort rond de 6.5 te zitten. En wat doe je met je pH ik gebruik gewoon kraanwater en dat is een pH van 7.8
 
Hoe oud zijn de Ph en KH test (hoe lang zijn ze al open)? zeker die pH is nagenoeg onmogelijk te bereiken zonder daar explicitiet op te sturen.
 
Hoe oud zijn de Ph en KH test (hoe lang zijn ze al open)? zeker die pH is nagenoeg onmogelijk te bereiken zonder daar explicitiet op te sturen.
Net zo oud als het aquarium, zo'n 1,5 jaar?
 
Net zo oud als het aquarium, zo'n 1,5 jaar?
Een pH van 5.5 is bijna niet te krijgen tenzij je co2 en ook bijvoorbeeld nog een pH verlagende bodem gebruikt. De pH is al extreem slecht voor sluiers.
 
Eigenlijk zou je water die uit je kraan komt eens moeten meten (ontgast) en vergelijken met de waardes die je watermaatschappij aangeeft.
 
Een pH van 5.5 is bijna niet te krijgen tenzij je co2 en ook bijvoorbeeld nog een pH verlagende bodem gebruikt. De pH is al extreem slecht voor sluiers.
TS gebruikt co2, staat in eerste post .
Wellicht dat ie zwaar aan het overdoseren is en zich vergaapt op een dropchecker ???
 
Eigenlijk zou je water die uit je kraan komt eens moeten meten (ontgast) en vergelijken met de waardes die je watermaatschappij aangeeft.
Heb ik al eens gedaan (toen ik het set net had). Nitraten zijn hoog (10-15), kH vrij laag al van zichzelf (4), pH rond de 6, 6,5. Het komt hier uit een waterwingebied dat omgeven is door klei en zandgronden. Goudvissen hebben het er altijd goed op gedaan, maar nu is het wel echt onderuit geklapt.
 
TS gebruikt co2, staat in eerste post .
Wellicht dat ie zwaar aan het overdoseren is en zich vergaapt op een dropchecker ???
Ik heb er een dropchecker onder hangen, Erwin, zoals ook te lezen is, die is behoorlijk blauw, terwijl hij groen (genoeg) of geel (teveel) hoort te zijn.
 
Ph lager dan 7 komt niet uit de kraan van de waterleiding , dan zou het "laagje" in de buizen oplossen .
 
Ik heb er een dropchecker onder hangen, Erwin, zoals ook te lezen is, die is behoorlijk blauw, terwijl hij groen (genoeg) of geel (teveel) hoort te zijn.
Hoeveel bellen co2 per seconde gaan erin ? Dat geeft een beter beeld . Dropchecker , ik zou me daar niet op blindstaren .
 
Hoeveel bellen co2 per seconde gaan erin ? Dat geeft een beter beeld . Dropchecker , ik zou me daar niet op blindstaren .
Per seconde? Op dit moment 1 = 60 per minuut = 10 per 100L.
 
Heb ik al eens gedaan (toen ik het set net had). Nitraten zijn hoog (10-15), kH vrij laag al van zichzelf (4), pH rond de 6, 6,5. Het komt hier uit een waterwingebied dat omgeven is door klei en zandgronden. Goudvissen hebben het er altijd goed op gedaan, maar nu is het wel echt onderuit geklapt.
Ik ga ervan uit dat de watermaatschappij (zoals Erwin ook vermeld)water aanbied van minimaal 7Ph.
De piste dat je teveel co2 toediening kan maar vertrouw eigenlijk wel op zo een co2 continu test ,maar staar je nergens blind op.
Zelf zou ik een nieuwe ph tester kopen.
PS, in mudponds waar ze de mooiste koi's kweken gebruiken ze oesterschelpen om hun water te bufferen/ beschermen tegen telage ph waardes
 
Per seconde? Op dit moment 1 = 60 per minuut = 10 per 100L.
Met sluiers absoluut geen co2 geven. Is ook helemaal niet nodig als je je licht erop afstemt.
 
@Jessie87 niet lullig bedoeld, maar geen enkele aquariumwinkel waar ik kom raadt Co2 en goudvissen af. Ze stellen enkel dat vaste planten en goudvissen vaak geen goede combinatie zijn (want goudvissen zijn lompe slopers) en dat daardoor vrijwel niemand met goudvissen aan Co2 begint. Dát is de reden, niet dat ze er spontaan dood van neervallen als je co2 toevoegt. Net zo min dat ze dood gaan van kiezelsteentjes (ze kunnen dan slechter grondelen, dus zand of hele fijne kiezel heeft de voorkeur), grote stenen (tenzij de aquascaper ze zo dom neerlegt dat een vis eronder kan komen, maar dat geldt voor ieder aquarium) of decoratie (zolang je niks scherps pakt zoals mijn moeder vorige week). Ik heb nu meer dan 20 jaar ervaring met goudvissen, waarvan 8 jaar in een geschikt aquarium met filters ed en dan zijn er mensen zoals Gina en Michelle die me helpen. En ik erger me aan mijn waterwaardes. Dat is alles:

Mijn vraag was dus, hoe krijg ik de kH omhoog zonder er steeds een fles kH+ in te moeten mikken en dat antwoord heb ik: Oesterschelpjes in het filter (tenslotte zijn het broertjes van de koi) en een goede pH test aanschaffen. Dank daarvoor @triple. En als mijn kH gebufferd wordt, gaat de pH mee, aangezien ik kraanwater gebruik. Plantjes blij, visjes blij, ik blij: Iedereen die ertoe doet in dit huis blij.

Wat mij betreft kan er dus een slotje op @jessicapilon
 
Lees dit maar eens. Ik hoor ook niemand die met sluiers zo'n lage pH en kh heeft. En ook niemand die co2 gebruikt bij sluiers. Ook niet op groepen apart voor sluiers en goudvissen. Wat is je reden om co2 toe te voegen daar ben ik wel benieuwd naar. Want ik heb ook geen co2 en alles groeit als kool. Ik zou lekker de co2 eruit gooien en gewoon kraanwater in de bak gooien zonder toevoegingen behalve 1 keer per week na verversen wat plantenvoeding.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20230303-193832.png
    Screenshot_20230303-193832.png
    192.4 KB · Weergaven: 54
Heb ik al eens gedaan (toen ik het set net had). Nitraten zijn hoog (10-15), kH vrij laag al van zichzelf (4), pH rond de 6, 6,5. Het komt hier uit een waterwingebied dat omgeven is door klei en zandgronden. Goudvissen hebben het er altijd goed op gedaan, maar nu is het wel echt onderuit geklapt.

Zou je het nog is willen doen (je kraanwater meten)? kans ik namelijk ook aanwezig dat je testen over de houdbaarheid zijn en daarom foutieve data weergeven.
 
Per seconde? Op dit moment 1 = 60 per minuut = 10 per 100L.
Oke , dat valt reuze mee . Ik zie het probleem goudvissen+co2 ook niet hoor , ik heb zelf vroeger met koi's co2 toegediend , kan je lekker arm draaien en veel voeren 😉
En dat ze je planten slopen is ook en fabeltje , ik heb nog nooit koi's /goudvissen planten zien slopen , in de vijver niet , in het aquarium niet .
Zal meer aan het voer liggen dat ze krijgen , te eentonig .

Maar je hebt dan wel iets wat je kH helemaal opvreet .
kH alleen laten stijgen zou ik nooit doen , altijd in balans met andere elementen .
Je hebt wel goede mixen , alleen heb je dan een paar uur wazig water .
Oesterschelpen zou kunnen helpen , maar met co2 oppassen , die schelpen los je daarmee ook op (op zich niet erg , want die schelp bevat alles wel in goede verhoudingen) , dus best goed monitoren , bv. met een EC/TDS meter .
 
Oke , dat valt reuze mee . Ik zie het probleem goudvissen+co2 ook niet hoor , ik heb zelf vroeger met koi's co2 toegediend , kan je lekker arm draaien en veel voeren 😉
En dat ze je planten slopen is ook en fabeltje , ik heb nog nooit koi's /goudvissen planten zien slopen , in de vijver niet , in het aquarium niet .
Zal meer aan het voer liggen dat ze krijgen , te eentonig .

Maar je hebt dan wel iets wat je kH helemaal opvreet .
kH alleen laten stijgen zou ik nooit doen , altijd in balans met andere elementen .
Je hebt wel goede mixen , alleen heb je dan een paar uur wazig water .
Oesterschelpen zou kunnen helpen , maar met co2 oppassen , die schelpen los je daarmee ook op (op zich niet erg , want die schelp bevat alles wel in goede verhoudingen) , dus best goed monitoren , bv. met een EC/TDS meter .
Ik heb ook totaal geen last dat me sluiers aan de planten eten als je Goed afwisselend voert dan komen ze echt niet aan je planten. Regelmatig genoeg waterwissel doen en ook zeker 50% dan heb je een top bak en top vissen.👍😄
 
AquaCafe
Help Users
      Ice78: Ja hoop file duurder erg lang
      Terug
      Bovenaan