Wat is er nieuw

Vraag informatie gevraagd inrichten (sump) bioloog

scubacube 270

Member
Lid geworden
31 maart 2021
Leeftijd
44
Hallo mede forumgenoten.

Ik ben aardig besmet met aquariumtitus denk ik want na een jaar een juwel 60 cm bak te hebben gehad (hij staat er nog hoor)

De overstap gemaakt van 60 liter naar 275 liter maar nog enkele vragen want iedereen roept wat en ik wordt er niet echt wijzer van.

Ik kreeg de kans om een zee aquarium wat een bucket dingetje was over te nemen.
Na lang wikken en wegen wil ik de bak eerst nog even voor zoetwater gebruiken en nog even door te leren voor ik naar zout wil gaan

Ik heb de bak gereinigd er zit een sump onder in de kast die ben ik aan het bouwen nog de onderkast.

de bak is een 275 liter Eheim scuba cube 275

Ik wil deze bak gaan aquascapen en ik heb nog wat vragen over inrichten bioloog (sump)

Ik heb in de sump 4 vakken zitten
Wat is de meest geschikte volgorde van filter materiaal en wat raden jullie aan?

Ik heb iets van 20 liter aan van die zwarte ronde balletjes.
Ik begreep dat het heet beste was om in het eerste vak waar de overloop in uitkomt filter matten te doen ?

Dan ook nog een vraag stel ik ben klaar met de kast en de bak komt op zijn uiteindelijke plek te staan dan wil ik gaan beginnen met inrichten hardscpe
Ik heb best wel wat geduld wat dat betreft maar denk zelf dat deze bak langer nodig heeft met indraaien door de sump ?

Is het mogelijk om na het hardscappen te beginnen om de sump (bioloog) al een soort in te draaien met een klein laagje water in de bak voor de aquascape
Dus de sump met een klein pompje laten draaien en daar alvast een bacterie colonie in te stichten zeg maar ?
De inhoud van de sump is zo rond de 49 max 60 liter.

Ik heb nog best veel vragen maar die schieten me nu niet te binnen.

Graag jullie advies

Die zwarte ronde balletjes, zijn die van kunststof of zijn die actieve kool?
Indien van kunststof zou ik die als eerste gebruiken. Het water van je overloop is turbulent en bevat veel zuurstof, dat soort water hebben die ballen nodig.
Nadien zou ik een vak vullen met kleine poreuse steen dingetjes en een vak met grotere steen dingetjes. Deze steek je best in een grote filterzak (kwestie van gemakkelijker te kunnen uithalen indien nodig)
Die steentjes kunnen vanalles zijn, hoeft zeker geen speciaal aquarium filtermateriaal te zijn. Vijversubstraat of lavasteen is evenzeer prima geschikt.
Een laag watte kan je bvb ergens leggen bovenop het materiaal, als je ergens neerwaardse stroming hebt.

Zijn idd die kunstof ballen met die sleuven erin de sump is niet zo heel groot vooral het eerste vak niet echt waar de overloop op uiykomt het 2e van is wel heel ruim want daar stond de eiwit afschuimer in daar zou ik zeker alle ballen in kwijt kunnen.

Maar het eerste vak heeft jou voorkeur ? ik snap dat de ballen mischien wat moeten bewegen dan zou het eerste vak idd ideaal zijn maar is te klein ben ik bang

Op de foto links komt het binnen .

Bijlagen

• maxresdefault.jpg
    maxresdefault.jpg
    126.3 KB · Weergaven: 123
ja prachtig spul helaas heb ik er de ruimte niet voor mijn bak is 65 cm breed en opening van de deur in meubel 52 cm de breedte van de sump 47 cm dus tis al krap.

Ik had begrepen dat een zoetwater bioloog groter is normaal dan een zeewater sump ?

ja prachtig spul helaas heb ik er de ruimte niet voor mijn bak is 65 cm breed en opening van de deur in meubel 52 cm de breedte van de sump 47 cm dus tis al krap.

Ik had begrepen dat een zoetwater bioloog groter is normaal dan een zeewater sump ?
Een zeewater sump wordt meestal enkel gebruikt als technische ruimte, extra watervolume en hoogstens eens voor chemische filtering. Hun gebruik als biologisch filter is een zeldzaamheid. (daarvoor dient het aquarium vol levend steen)
Wat betreft de bioballen, wie zegt dat je ze allemaal moet gebruiken?

ok duidelijk dan had ik nog iets van 40 kg levend steen onderhand niet meer natuurlijk rip haha.
de helft heb ik met de bak spoelen schoonmaken in de azijn verdunning gehad en de andere helft heb ik alleen met de hoge druk schoongespoten.
Mijn idee was om het dan in de bak te kunnen gebruiken om in de hoek wat de hoogte in te werken als ondergrond omdat deze zo lekker gatenkaas zijn dus nog beetje circulatie onder de big mountain.

Maar kan ik dat steen ook in kleine brokken slaan en dat in de filter gebruiken desnoods in zakken ?
Of ik dat niet geschikt daarvoor omdat het altijd in zoutwater heeft gezeten ?
En ik denk dat in de sump het beste de niet aziin stenen moeten komen of maakt dat niet veel uit mits goed gespoeld met schoon water

ik zou ze niet gebruiken. De kans is groot dat die veel afvalstoffen gaan afgeven (vanalles dat ooit levend was) en dat ze veel mineralen en zouten gaan afgeven. Niet enkel van in zeewater te zitten maar ook van hetgeen die steen opgebouwd is. (dood koraal?)

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan