Wat is er nieuw

Vraag ivm externe filter/achterwand

• Onderwerp starter Onderwerp starter Atje
  • Startdatum Startdatum
A

Atje

Guest
Hoi allemaal,

Ik heb zopas een aquatlantis 120x40x60 aangeschaft met een eheim externe filter met ingebouwde verwarming. Nu heb ik ook een achterwand van akwaline gekocht maar verschoot ervan hoe dik deze is!?
Nu had ik volgende vragen:
- als ik de achterwand plaats, blijft de achterkant van de achterwand aan de zijkant van het aquarium zichtbaar, hoe los ik dit op want het aquarium staat aan de zijkant ook in het zicht...
- dit is de eerste maal dat ik met een externe filter werk, komt de invoer en uitvoer beide achter de achterwand? Of waar komen deze?
- krijg je geen stilstaand water achter de achterwand?

Alvast bedankt!

Je zou de zijkant kunnen beplakken met zwarte folie. De invoer en uitvoer moeten niet achter de achterwand, anders filter je alleen maar water wat achter de wand zit. Tevens wil je ook stroming hebben in het aquarium.

Een zogenaamde spraybar gebruiken is het handigste welke je dan aan het wateroppervlakte kan plaatsen zodat het hele wateroppervlakte in beweging is. Deze plaats je bijvoorbeeld links in het aquarium. De invoer plaats je dan rechts achter een beetje laag bij de grond.

Is er nergens een opening achter de wand? Stilstaand water is inderdaad niet goed.

Voor de zijkanten heb ik geen oplossing.

Mijn zoon heeft echter ook de Akwaline (Amazone) in zijn 1.30 bak en heeft de filterinlaat achter de wand geplaatst (rechts), links een opening gemaakt (met rooster) en de ruimte achter de achterwand opgevuld met blokjes filterschuim, waardoor het een soort voorfilter wordt. Het werkt al een aantal jaren geweldig.

Uitstromer gewoon in de bak.

Groet,
Aad

Ik heb de uitloop van links naar rechts, ZO.!! Slang ,, T stuk ,op de T bak in. da weer. slang dan T stuk met extra 8mm. 8 mm gaat achter de wand ,en blaast daar ook water uit.
Voor zitten 3 roosters in de wand.

Een opening maken in de wand is mss wel geen slecht idee, alleen hoe geraak je door de wand door, is echt stevig materiaal. Ergens mss ook wel zonde?
Aan de zijkant van de wand zijn wel gaasjes zodat hij goed aansluit en er geen vis achter kan, zou dit voldoende zijn om water door te laten? Maar ja, dan is er nog steeds geen stroming achter he?

Zorg wel dat er bij een 3D achterwand veel doorstroming is, anders blijft er vies water achter staan en ligt er enorm veel troep achter ( niet bevorderlijk voor de waterkwaliteit ).

Je kan eventueel ook met schoolbord verf de zijwanden zwart verven. Ik vind dit persoonlijk mooier en makkelijker dan de zwarte plak folie. Zelf heb ik ook de zijkanten geverfd, resultaat kan je zien in mijn foto album van me 1.20 bak.

En als ik nu de opening achter de achterwand volledig dichtspuit met PU-schuim? Zo kan er geen water achter maar ook geen viezigheid? Of is dit een slecht idee?

Ik heb hetzelfde. Bij mij zit alle techniek achter de achterwand. Verwarming ook. Niets is afgedicht met purschuim of id.

Achter de achterwand heb ik een klein circulatie pompje geplaatst die op een timer staat en iedere nacht een paar uur draait ivm stilstaand water.

Aan de zijkant zie je idd de randen van de achterwand, maar ik vind het niet storend. Groot voordeel is wel dat je achter de achterwand een soort vuilverzameling krijgt. Er zinkt veel vuil af bij mij achter de achterwand en dat is met een stuk pvc buis en een slang prima af te zuigen bij het verversen. Hierdoor loopt mijn filter bijna nooit vol. Ik maak deze ook maar zelden schoon.

De instroom heb ik voor de achterwand geplaatst en de afvoer achter de achterwand. Enige zichtbare is bij mij een thermometer aan de zijkant van de bak.

Behalve dat ik het er erg netjes uit vind zien helpt het me dus ook de bak schoon te houden.

Oh ja enige nadeel is dat als je jonge visjes hebt in de bak dat er er toch acher kunnen komen. Soms kan ik ze vangen, maar soms hebben ze ook pech 🙁

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan