Wat is er nieuw

Vraag maanvissoorten

• Onderwerp starter Onderwerp starter aqua1992
  • Startdatum Startdatum
A

aqua1992

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag wat betreft de maanvissoorten. Ik kom geregeld tegen: de Peru Altum en de Rio Nanay. Ik dacht dat het eerst om dezelfde soort ging maar ik zie ze ook wel eens naast elkaar, om het zo maar te noemen. Wanneer het om de Rio Nanay gaat, gaat het dan om de "echte" Orinoco Altum? Ik probeer altijd veel informatie op te zoeken voordat ik een vis koop maar ik kom er niet helemaal uit. Ik weet wel dat de Orinoco heel moeilijk te houden is (en zeldzaam) dus die vis zal ik niet nemen.

Ik wil graag de Peru Altum en anders de Red Shoulder. De maanvissen met de zwarte strepen vind ik namelijk het mooiste. Ik denk dat mijn voorkeur uitgaat naar de Peru Altum omdat ik die vaak mooier gekleurd vind en omdat die soms ook mooi blauw kan kleuren. Wat is jullie advies? Ik heb al 10 jaar ervaring met aquaria maar ik heb nog nooit maanvissen gehad.

Ik hoop dat iemand wat duidelijkheid kan bieden 😛

De Rio Nanay is niet de echte Pterophyllum altum (Orinoco altum).
De Manacapuru variant ken ik als red back. Ik heb nog nooit schouders in anatomietekeningen en -beschrijvingen van vissen gezien ;-)

Voor verder advies lijkt me van belang als je wat meer vertelt over je plannen en de achtergrond van de bak waarom het gaat: Wat voor bakmaat en medebewoners heb je? Waterwaarden?

Een prachtig topic over het houden van maanvissen: http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... Post494096

~ Ivo

De bak draait nog niet; ben ook niet onervaren met vissen, heb al 10 jaar aquaria alleen nog nooit maanvissen gehad dus wil graag wat verduidelijking wat betreft de soorten. Op internet vind ik de informatie niet altijd even duidelijk. De bak wordt minimaal een Rio 240 in ieder geval.

Ik heb de red back inderdaad ook gezien maar de red shoulder ook.
De peru altum zie ik wel vaak voorbij komen. Welke is dat dan precies. De echte Orinoco wil ik namelijk niet; erg mooi maar niet voor iemand die net met maanvissen begint.

aqua1992 zei:
Ik heb de red back inderdaad ook gezien maar de red shoulder ook.
Voor zover ik weet is dit dezelfde, vind alleen de benaming met een term als schouders erin zo raar bij het gebrek aan schouders in een vis. Maargoed, dat is misschien bijzaak.

aqua1992 zei:
De peru altum zie ik wel vaak voorbij komen. Welke is dat dan precies.
Ook deze zou je onder verschillende namen voorbij kunnen zien komen, bv. Pterophyllum sp. 'Rio Nanay'/'Peru'/'Peruensis' of P. cf. scalare 'Peruensis'.
Er is simpelweg ook nog veel onbekend, bv. of verschillende varianten ook verschillende soorten vormen. Is o.a. terug te zien in de afkortingen sp. en cf.

Maar voor jou misschien interessanter: Peru altums en de rode Manacapurus, alsmede eimekei's, Jos Hut kweekt ze: http://www.hobbykwekers.nl/item/jos-hut ... ssen-emmen

Persoonlijk vonden wij een Rio 240 te klein om aan maantjes beginnen. Dat plan staat dus nog in de ijskast.

~ Ivo

Dank voor je informatie, excuus voor de late reactie. Erg druk met de studie haha.
Heb inderdaad wel dingen van Jos Hut gelezen, erg interessant! Ik ken wel iemand die ze in een 240 heeft, die doen het wel goed en zijn ook niet vergroeid of e.d. De vinnen zijn goed in verhouding met het lichaam en de ogen zijn niet te groot. Het water wordt door hem veel ververst.

Moet zelf nog even kijken, en ook bedenken welke vissen erbij moeten. Diamtanzalmen vind ik erg mooi en citroentetra's ook. Maar het blijft lastig!

Als je denkt aan een Rio 240 kijk dan of je iets meer budget hebt om een Akvastabil 130x50x50 te kopen of een Akvastabil van 160x55x60. De kwaliteit van deze bakken is veel beter dan die van Juwel en je hebt dan ook gelijk meer ruimte voor je vissen.
Er is maar een nadeel: ze zijn ook gelijk duurder. Op Marktplaats staan de regelmatig.

Hobbygroet,
Jos Hut

Ja klopt, je had het al eens gezegd en ik ben het zeker met je eens..die bakken zien er erg goed uit!

Welke soort raad je zelf aan? Ik vind de peru altums die bij jou op de site staan erg heel mooi uitzien.

De Peru Altums zijn al meer dan 20 jaar een succes. Dat hebben ze vooral te danken aan hun prachtige kleuren en aan het gemak waarmee ze te houden zijn.

Welke soort je wilt hebben blijft een kwestie van smaak.

Hobbygroet,
Jos Hut

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan