Wat is er nieuw

Vraag maanvissoorten

• Onderwerp starter Onderwerp starter aqua1992
  • Startdatum Startdatum
A

aqua1992

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag wat betreft de maanvissoorten. Ik kom geregeld tegen: de Peru Altum en de Rio Nanay. Ik dacht dat het eerst om dezelfde soort ging maar ik zie ze ook wel eens naast elkaar, om het zo maar te noemen. Wanneer het om de Rio Nanay gaat, gaat het dan om de "echte" Orinoco Altum? Ik probeer altijd veel informatie op te zoeken voordat ik een vis koop maar ik kom er niet helemaal uit. Ik weet wel dat de Orinoco heel moeilijk te houden is (en zeldzaam) dus die vis zal ik niet nemen.

Ik wil graag de Peru Altum en anders de Red Shoulder. De maanvissen met de zwarte strepen vind ik namelijk het mooiste. Ik denk dat mijn voorkeur uitgaat naar de Peru Altum omdat ik die vaak mooier gekleurd vind en omdat die soms ook mooi blauw kan kleuren. Wat is jullie advies? Ik heb al 10 jaar ervaring met aquaria maar ik heb nog nooit maanvissen gehad.

Ik hoop dat iemand wat duidelijkheid kan bieden 😛

De Rio Nanay is niet de echte Pterophyllum altum (Orinoco altum).
De Manacapuru variant ken ik als red back. Ik heb nog nooit schouders in anatomietekeningen en -beschrijvingen van vissen gezien ;-)

Voor verder advies lijkt me van belang als je wat meer vertelt over je plannen en de achtergrond van de bak waarom het gaat: Wat voor bakmaat en medebewoners heb je? Waterwaarden?

Een prachtig topic over het houden van maanvissen: http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... Post494096

~ Ivo

De bak draait nog niet; ben ook niet onervaren met vissen, heb al 10 jaar aquaria alleen nog nooit maanvissen gehad dus wil graag wat verduidelijking wat betreft de soorten. Op internet vind ik de informatie niet altijd even duidelijk. De bak wordt minimaal een Rio 240 in ieder geval.

Ik heb de red back inderdaad ook gezien maar de red shoulder ook.