Wat is er nieuw

Vraag mbt Eheim Professionel 3 250

• Onderwerp starter Onderwerp starter rverwaart
  • Startdatum Startdatum
R

rverwaart

Guest
Goedemorgen allemaal,

Sinds kort heb ik een extern filter aangeschaft, een Eheim Professionel 3 250. Ik wil dit filter in plaats van mijn interne filter gaan gebruiken, maar voor ik daar op overstap wil ik het e.e.a. zeker weten.

Op dit moment heb ik een Juwel BioFlow intern filter met een 6 tal sponzen erin. Onder andere sponzen voor nitraat- (Juwel Nitrax) en fosfaatafbraak (Juwel Phorax). Ik zie dat bij het Eheim filter andere filtermaterialen zijn geleverd en heb op de website van Eheim gezien dat er wel soortgelijke materialen te verkrijgen zijn. Ik weet echter niet precies wat nu goed is om te gebruiken...

Wat raden jullie aan qua filtermateriaal? Op dit moment heb ik bij het Eheim filter (van onderste laag tot boven): Eheim Mech (ronde "buisjes"), Eheim SubstratPro, witte filterwat en bovenop de blauwe spons.

Ik streef er natuurlijk naar om de goede staat van mijn aquarium te continueren, maar omdat ik redelijk onervaren ben met externe filters stel ik deze vraag aan jullie 🙂.

Ik hoor het graag en alvast heel hartelijk dank!!

Vriendelijke groet,

Robbert Verwaart

Gebruik hem eerst zo hij geleverd is.

Nitraat spons heb je niet nodig. en phosfatex ??
Dat kan je ook met water verversen verminderen.

Dank je wel voor het snelle antwoord, Bertus! Ik heb de sponzen in mijn huidige bak destijds geplaatst op aanraden van een aquariumwinkel; VitalFish in Boskoop. Ik heb een tijdje last van algen gehad en zij raden mij dus de sponzen aan die ik erin heb zitten.

Kun je meer toelichting geven over waarom ik de nitraat-spons niet nodig zou hebben? Ik ben nieuw op het gebied van externe filters en leer er graag veel over bij. Klopt het als ik zeg dat een extern filter met de bijgeleverde materialen al deels het nitraat eruit filtert of is dat klinklare onzin...?

Nitraat wordt door de planten verbruikt.
Als je die er genoeg i heb staan.

E xtern filterd net als een intern.
Dus haalt er normaal geen nitraat uit.
Geeft wel nitraat af.
Zoek eens uit, waarom je zoveel nitraat heb.
Hoeveel eigenlijk? No3 = 10 -15 is goed.

Bertus zei:
Nitraat wordt door de planten verbruikt.
Als je die er genoeg i heb staan.

E xtern filterd net als een intern.
Dus haalt er normaal geen nitraat uit.
Geeft wel nitraat af.
Zoek eens uit, waarom je zoveel nitraat heb.
Hoeveel eigenlijk? No3 = 10 -15 is goed.

Dank je wel! Ik zal binnenkort de waardes hier posten

Ik gebruik die meegeleverde blauwe sponzen nooit. Ik doe in mijn eheim buitenfilter (van onder naar boven), eheim mech, eheim substrat, eheim fijn filtervlies.

NielsVV zei:
Ik gebruik die meegeleverde blauwe sponzen nooit. Ik doe in mijn eheim buitenfilter (van onder naar boven), eheim mech, eheim substrat, eheim fijn filtervlies.

Eheim Mech, dat zijn die zwarte soort spiraalvormige dingen toch? Die heb jij dan als ik me niet vergis in de plaats van de ronde buisjes die ik er nu in heb, helemaal onderin het filter. Wat doet de mech precies anders?

Wat je erin doet is denk ik minder van belang zolang het maar een goed oppervlak is waar de bacterien in kunnen huisvesten.
De een gebruikt daarvoor siporax of keramische buisjes met veel sponzen en de ander juist weer niet.
natuurlijk zit er wel verschil in het hechtingsoppervlak van de verschillende soorten filtersubstraat.

Op dit moment heb ik bij het Eheim filter (van onderste laag tot boven): Eheim Mech (ronde "buisjes"), Eheim SubstratPro, witte filterwat en bovenop de blauwe spons.
Dan heb je een prima filtering toch?
Ik heb hetzelfde in iets andere volgorde..
- Mech
- Blauwe mat
- Substrat Pro
- Filterwat

rverwaart zei:
NielsVV zei:

Eheim Mech, dat zijn die zwarte soort spiraalvormige dingen toch? Die heb jij dan als ik me niet vergis in de plaats van de ronde buisjes die ik er nu in heb, helemaal onderin het filter. Wat doet de mech precies anders?

Ik heb deze set in mijn filter :

Filter vulling

Prima set.. alleen die witte filtermat kun je tegen de tijd dat het nodig is vervangen met een paar laagjes filterwatten.. scheelt in je kosten.

Kijk eens aan; super bedankt jongens!!!! Het is fijn om op een forum als dit aangemeld te zijn en de ervaringen te lezen van mensen die al wat langer met een extern filter werken 🙂!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan