Wat is er nieuw

vraag met betrekking tot filters koppelen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Sterrekind
  • Startdatum Startdatum
S

Sterrekind

Guest
Binnenkort ontvang ik mijn nieuwe aquarium, waar 1 water-afvoerbuis in aangesloten is. Ik heb echter 2 potfilters welke op het aquarium moeten komen, en wil zo min mogelijk techniek in de bak hebben wat slangen en korfjes betreft. Is het mogelijk om een T-koppelstuk te monteren onder de aanwezige afvoer-buis zodat beide filters hier weer op aangesloten kunnen worden? Het gaat om twee verschillende merken filters met elk een andere capaciteit.

Eerst maar kijken,als de bak er is.

Begrijp ik goed dat het alleen de instroom van de filters is die dan gekoppeld worden, dus wel elke filter met zijn eigen uitstroom?

~ Ivo

Ik kan me vergissen maar als je een T stuk pakt die de capaciteit van 2 filters aan kan moet de instroom en uitstroom toch met een T stuk te fixen zijn? De pompen komen dan toch nogsteeds onafhankelijk van elkaar te draaien.... is alleen de vraag of je geen wildt waterbaan krijgt qua stroming

Moeten er ook onafhankelijke dubbele kranen op de in en uitgangen.

Geen goed idee, gaat elkaar tegenwerken.
Als je het echt wil doen is een Y stuk iets beter.

Ja, uiteraard,maar wel dubbele kranen, als die niet op de filters zitten.

De pompen zouden instroom delen, uitstroom niet. Alleen de inlaat welke ik wilde splitten in twee�n door een T stuk.

Bertus, leg eens uit als je wil, hoe zit dat met die kranen? Snap ik niks van.

Welke filters heb je?
De meeste grote filters hebben eigen kranen op de pomp. Om los te koppelen.

Zitten die er Niet op,dan op elke aanvoerslang dubbele kraan erop zetten, van Eheim.

De ene zet je dicht, en schroef ze van elkaar af.

Dan loopt het andere filter gewoon door.

Ow ik heb een JBL cristalprofi e901 en een sunsun, beiden zijn voorzien van kranen.

Punt is dat beide filters een andere capaciteit hebben, de een filtert 900 liter per uur, de ander 2000. Maakt dit uit als ze een invoer delen?

Welke diameter heeft de aanvoer?

Weet ik niet, is dat van belang?

JBL
Slechts 11 W stroomverbruik = 27% energiebesparing.
� 900 l/h pompcapaciteit met een extreem geruisloze werking.
� 7,6 L filtervolume voor een grote biologische filterprestatie en sporadische schoonmaakbeurten.
� 4 jaar garantie. Afmetingen: 180 x 210 x 405 mm.
� Compleet gebruiksklaar (incl. slangen 12/16, buizen, aanvoermand, bochtstuk, zuignappen en filtermedia).

Sun SUN weet ik niet.

Maar waarom is dat van belang? Er bestaan toch verloopstukken van breed naar smal en omgekeerd? Kan het uberhaupt wat filters betreft? Dat is de hamvraag, kun je twee verschillende filters zonder de filters om zeep te helpen koppelen aan 1 enkele inlaat door middel van verloopstukken ( of hoe die dingen ook mogen heten)

Je sunsun heeft grotere pompcapaciteit en ruimere slangen dan je jbl.....vrees dat de sunsun ervoor gaat zorgen dat je jbl weinig tot geen water kan aanzuigen. Gaat niet werken dan.

peterdenhaag53 zei:
Je sunsun heeft grotere pompcapaciteit en ruimere slangen dan je jbl.....vrees dat de sunsun ervoor gaat zorgen dat je jbl weinig tot geen water kan aanzuigen. Gaat niet werken dan.

Bedankt, dat was het antwoord waar ik naar zocht.jammerdebammer!

Wat peter o.a. zegt.
Hevel eens af met een luchtslang of een 16/22. Groot verschil van debiet h�.
Sluit nu die luchtslang eens aan een filter aan die normaal een 16/22 aansluiting heeft...

Als de aanvoer voldoet kan het best.

Maar Sunsun 2000 l. wat moet je dan met 2 filters?

Sunsun is voor 90% gevuld met siporax etc, klein laagje watten. Die zorgt dus voor goede waterkwaliteit. De JBL draait mee als backup en doet intussen mooi dienst als zweefvuil verwijderaar. Die is voor de helft gevuld met siporax en de rest spons en watten.

Ik wil het risico niet lopen dat mijn filter kapot gaat op zaterdagavond ( daar hebben dit soort dingen volgens mij een neus voor), en dat ik dan omhoog zit met een volle discusbak en geen goed ingedraaid filter. Wat ik denk ik doe, is dat ik de JBL er af laat, mocht de Sunsun het begeven dan kan ik de JBL vullen met het materiaal uit de sunsun. ( dat ik dat weer niet eerder heb bedacht....)

Je kunt de JBL de in -uit bij elkaar doen,in een hoek?
Plant er voor,klaar.

Maar is je bak daar wel groot genoeg voor. Anders heb je straks een kolk in je tank.

Sterrekind zei:
Sunsun is voor 90% gevuld met siporax etc, klein laagje watten. Die zorgt dus voor goede waterkwaliteit. De JBL draait mee als backup en doet intussen mooi dienst als zweefvuil verwijderaar. Die is voor de helft gevuld met siporax en de rest spons en watten.

Ik wil het risico niet lopen dat mijn filter kapot gaat op zaterdagavond ( daar hebben dit soort dingen volgens mij een neus voor), en dat ik dan omhoog zit met een volle discusbak en geen goed ingedraaid filter. Wat ik denk ik doe, is dat ik de JBL er af laat, mocht de Sunsun het begeven dan kan ik de JBL vullen met het materiaal uit de sunsun. ( dat ik dat weer niet eerder heb bedacht....)

Goede oplossing!

zeeduivel zei:
Maar is je bak daar wel groot genoeg voor. Anders

heb je straks een kolk in je tank.

Ik heb ze nu in een rio 240 zitten , allebei. De uitstroom van het grootste filter van links naar rechts vlak boven het wateroppervlak, en de uitstroom van de JBL van voor naar achter, ook vlak boven het wateroppervlak. Gaat prima, geen stromingsproblemen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan