Vraag naar algen, als vervolg op mijn topic in het slakkenforum


Esthersvisjes

Well-known member
Lid geworden
14 augustus 2016
Berichten
1,842
Okee, hier dus mijn vraag over de algen in mijn bakje, als vervolg op mijn vraag in het slakkenforum. Ik heb vandaag even water getest, foto's gemaakt en daarna ververst, dus de watertest is na een week, vlak voor de waterverversing.

Komt ie:
Dennerle Scaper's tank van 50L met een Scaper's Light en Scaper's Flow.
1x Per week 50% water verversen.
1x Per week 5 ml EI mix van aquariumbemesting.nl
Waterwaarden van vandaag, getest met JBL stripje:
NO3 10
NO2 0
GH 7
KH 3-6
pH 7,2
Cl2 0

De bewoners:

5 aplocheilichthys normani
3 pseudomugil gertrudae
3 otocinclus
6 anatome helena
kleine hoeveelheid kleine puntslakjes in het grind, die als ze wat groter zijn door de anatome helena's worden opgegeten.

Licht van 10 uur 's ochtends tot 8 uur 's avonds.
De ene dag een klein beetje vlokvoer, de andere dag een achtste van een blokje rode cyclops diepvriesvoer.
En af en toe een tabletje novo pleco voor de otocinclusjes.
 
Laatst bewerkt:
En de foto's van net: totaal en her en der ingezoomd op de algen. Blauwalg, allerlei groene soorten en bruine alg. De kleine zieltogende gaatjesplantjes heb ik bij de waterwissel eruit gehaald, omdat dat er niet meer uit zag.
Verder een grote Anubias, waterpest die vrij dun uitgroeit, Nymphoides die prima groeit sinds de toevoeging van EI-mix, Cabomba die eigenlijk niet groeit, bestaat nog maar uit kleine eindjes en Vallisneria, die ook goed groeit op de EI, mooie brede lange slierten, die bovenin de bak drijven.

P3068531.JPG


P3068538.JPG


P3068548.JPG


P3068553.JPG


P3068554.JPG


P3068555.JPG
 
Dat is volgens mij alles, als jullie nog meer willen weten hoor ik het graag!

Edit: ik zie dat ik geen vraag gesteld heb:

Help, wat moet ik hier nou mee? Van de zomer dus algenvrij na de vakantie, maar toen was het licht twee weken uitgeweest en hadden we een slakkenplaag omdat degene die de bak verzorgde teveel voer gaf. (Niet haar schuld, ze viel in voor degene die het zou doen die wel uitleg had gehad, maar die werd ziek.)

Dus is er nog iets wat ik mis? Teveel voer, teveel voer? Slakken? Garnalen? Alsnog een tekort aangezien de cabomba en de gatenplantjes niet groeien?
 
De kh zou ik eens beter laten testen want de range is erg groot. Over de filter stelt John al een goede vraag.
Hoeveel watt zit daarboven?
 
Zie boven, scaper's flow, voor 30 tot 120 liter, max. 360 l/h, 5,6 watt.

En de scaper's light: 24 W, 8000 Kelvin, 1440 lumen volgens de website van Dennerle.
 
Laatst bewerkt:
Sorry die had ik ff gemist,geeft dat wel een beetje rondstroming in de bak?
En je geeft aan dat het licht tijdens de vakantie uit was,is het daarna gelijk naar de 10 uur gegaan?
 
Ik lees dat je geen co2 toevoegt, toch? Ik had ook een dennerle lamp en die was best heel krachtig...die van mij zat wel een eind boven het aquarium dat ik toen had (zelfde merk als jij) omdat ik anders vanalles zag groeien wat ik niet wilde. Mijn eerste gedachte is dat het wel eens je licht kan zijn, de wet van liebig volgend.
Ik neem aan dat je de EI doseert voor een aquarium zonder CO2 toevoeging?
 
John, er staat in de beschrijving van het filter dat je hem 1x per half jaar schoon moet maken, dus dat is nu sinds juni 1x gebeurd. Ik heb wel het sponsje om de inlaat gedaan, die knijp ik 1x per 3 weken even uit, als ie erg vies is.
Viel me toen mee hoe schoon het filter was.
 
Laatst bewerkt:
Ja klopt Plankje, geen co2, dus dosering van 5 ml voor 50 L. Het licht is inderdaad veel feller dan in mijn aquarium vroeger, waar ik nooit algen in had, dus dat is ook al eens door mijn gedachten gegaan.
 
Wet van Liebig gegoogled, klinkt logisch, soort van de zwakste schakel die de sterkte van de ketting bepaalt. Snap ik.
 
Kan me voorstellen dat bij jou CO2 dan de beperkende bouwstof is, ook omdat je Nymphoides en Vallisneria het wel goed doen en dat planten zijn die met relatief weinig CO2 toe kunnen (lees ik in diverse bronnen). En dus misschien teveel licht. Ben benieuwd wat anderen denken.
 
Verlichtingduur inkorten en het hout eruit halen en afschrobben. Meest aangetaste delen handmatig maar weghalen dat is wat ik zou doen.
 
Ok. Dan ga ik eerst de verlichting nog meer inkorten. Half uurtje eraf als begin.
Bij de volgende waterwissel ook het hout schoonmaken. Dank jullie wel!
Oh, en qua drijfplanten zit er heel veel blad van de nymphoides aan het oppervlak. Dus ik ga geen nieuwe drijvers installeren, zeg maar. (Zo flauw!)
 
Laatst bewerkt:
Verlichting inderdaad inkorten, hierdoor duurt de fotosynthese ook korter en vragen de planten dus om minder voedingsstoffen. Eventueel kan er ook gekeken worden naar een (bio) CO2 systeem, of als alternatief een vloeibare koolstofbron als Easy Carbo van Easy Life.
Het valt mij trouwens ook op dat er nauwelijks gevraagd is naar de PO4 waarde. Te kort aan fosfaat zorgt ook voor algen.
 
Ik denk ook aan co2 gelet op het licht en met de belasting is ook iets mis denk ik want je hebt blauwalg her en der. Oftewel de belasting is teveel of de filter niet goed. Zou eerst terug gaan naar 8 uur licht en je waarden wat beter laten meten en dan in elk geval je kh.
 
De kh zit qua kleur tussen de 3 en de 6 in, niet dat dat de range is. Ik schat 'm op ergens tussen de 4 en 5. Jij raadt 8 uur aan dus? Dan doe ik het licht pas om 12 uur aan, het is nu nog uit.

De blauwalg heb ik erger sinds de Otocinclussen, die poepen behoorlijk merk ik. Het lukt niet altijd goed om dat er allemaal uit te zuigen met de waterwissel.
 
Laatst bewerkt:
Dat is wat ik ook bedoel eigenlijk. je co2 is heel anders als de kh 1 of 2 punten hoger of lager is dus om te kunnen bepalen wat de co2 is zul je wat nauwkeuriger moeten kunnen meten of laten meten,. Ook een druppeltest is een indicatie maar een stuk beter dan de waarde die de strips laten zien.
Een co2 continutest zou nog het beste zijn denk ik.
 
Ok, nu snap ik het. Ik ga eens kijken wat een co2 continuetest kost. Water laten testen misschien. Even kijken wat de mogelijkheden zijn, financieel gezien. Dank je wel!
 
Op Aliexpres kost een dropchecker maar rond de 1,50 en dan hoef je enkel nog de vloeistof te kopen. Duurt wel 2-3 weken alvorens je hem in huis hebt dan;)
 
Nou, helaas valt een co2 set zo op het eerste gezicht af, veel te duur!
 
Ok, ik ga op aliexpres kijken. Had ook al op the planted box gekeken voor een setje. Nu in de aanbieding voor 20 euro.
 
Ja daar betaal je in de regel wel veel meer voor een dropchecker inderdaad. Lid Backplay verkoopt overigens als het goed is de vloeistof voor een leuke prijs.
 
Zie niet de vloeistoffen voor de continuetest, maar wel iets dat aquacarbo heet, vloeibare koolstof. Heeft iemand daar ervaring mee? Ik lees regelmatig op het forum dat easy carbo niet zo'n succes is, klopt dat?
 
Zie niet de vloeistoffen voor de continuetest, maar wel iets dat aquacarbo heet, vloeibare koolstof. Heeft iemand daar ervaring mee? Ik lees regelmatig op het forum dat easy carbo niet zo'n succes is, klopt dat?
Koolstof voeding is het. Het wordt vaak in een adem genoemd met CO2 wat het beslist niet is. Hoewel ik zelf een geheel automatisch CO2 systeem heb op mijn grote bak heb ik wel Carbo thuis voor mijn planten kweekbakje waar geen CO2 opzit. Het kan z'n nut bewijzen bij bijvoorbeeld een beginnend baardalg probleempje. Je kan dan een boost geven om het probleem wat sneller de kop in te drukken. Heb je geen CO2 ook dan kan het ook wel bruikbaar zijn. Zolang je blijft letten op het gedrag van bewoners én je planten in de gaten houdt kan het wel doelmatig zijn.
 
Zie niet de vloeistoffen voor de continuetest, maar wel iets dat aquacarbo heet, vloeibare koolstof. Heeft iemand daar ervaring mee? Ik lees regelmatig op het forum dat easy carbo niet zo'n succes is, klopt dat?

Valisneria en easy carbo zijn meerdere keren op dit forum met elkaar in verband gebracht. Dit leidt tot verslijming van de plant. Uit eerste hand weet ik dat carbo ook voor vissen een raar goedje is. Ze gaan er door schuren waardoor ze wondjes krijgen en met jouw waterkwaliteit ook snel infecties. Ik zou het afraden maar de meningen zijn verdeeld.

Mijn advies, omdat het om zo'n klein bakje gaat. Had ik de hele bak opnieuw opgestart terwijl je het filter draaiende houdt. Is de kortste klap en daarna hou je een strak schema aan zodat je goed kan zien wat er fout gaat. Dit is nu meer dweilen met de kraan open gok ik.
 
Ja, klopt, vallisneria en carbo, daar heb ik ook over gelezen. Dank je voor de reminder, Ben.

Ruben, die hele bak opnieuw opstarten heb ik soort van gedaan, een paar maanden terug, alles eruit en schoongeboend en weer erin. Met die stenen erin. Dus dat doe ik liever niet nog een keer. Ik heb nu 8 uur licht gedaan, dat kijk ik een tijdje aan. Ik ga een continuetest regelen om te zien wat er nu precies gebeurt aan co2. Een installatie kan ik me helaas niet veroorloven, dus dat gaat niet gebeuren. Ik kijk de kortere lichtduur een tijdje aan en hoop dan dat de algen verminderen. Als dat niet werkt denk ik dat ik toch een aantal garnalen ga kopen.
 
Ja, goeie, daar zal ik ook naar kijken! Bedankt voor jullie ideeën allemaal! :thumbs:
 

Terug
Bovenaan