Wat is er nieuw

Vraag Oase biomaster Thermo of alternatief

GuBre

Well-known member
Lid geworden
22 november 2020
Leeftijd
37
Onze rio125 komt op een kastje te staan in onze woonkamer, waar twee ruimtes onder zitten van 38x33x38 cm (LxBxH)

Wij hebben ons oog laten vallen op een Oase Biomaster Thermo 250 voor onze bak, maar we hebben onze twijfels of deze eenmaal aangesloten wel in de kastruimte onder de bak past.
Kan iemand die dit filter in bezit heeft misschien vertellen of dit past?

Zo nee:
Zijn er andere externe filters met ingebouwde verwarming welke wel zou passen?

Waarom zou je een filter kopen met ingebouwde verarming? Een filter zonder verwarming is goedkoper en een staafverwarming in de bak werkt ook.

De Oase biomaster thermo 250 is volgens de specificaties bruto 24x24x37cm en ik ben bang dat je met die centimeter speling het niet gaat redden. Ik zou zo even niet weten of er wel een filter met verwarming is die daar in past. Een JBL e702 zou denk ik wel passen die is 35cm hoog maar die heeft weer geen verwarming. Zou je kunnen oplossen door een externe in-line verwarming te kopen en die op de retourslang van je filter aan te sluiten.

Waarom zou je een filter kopen met ingebouwde verarming? Een filter zonder verwarming is goedkoper en een staafverwarming in de bak werkt ook.
We hebben de voorkeur om die niet in de bak te hebben,omdat we dat niet echt mooi vinden.
Goedkoper mag altijd, maar wij vonden het verschil tov andere externe filters zonder verwarming te overzien.
Is het niet mogelijk dan zei het zo en komt hij er wel in te hangen😉
De Oase biomaster thermo 250 is volgens de specificaties bruto 24x24x37cm en ik ben bang dat je met die centimeter speling het niet gaat redden. Ik zou zo even niet weten of er wel een filter met verwarming is die daar in past. Een JBL e702 zou denk ik wel passen die is 35cm hoog maar die heeft weer geen verwarming. Zou je kunnen oplossen door een externe in-line verwarming te kopen en die op de retourslang van je filter aan te sluiten.
Daar waren we dus ook bang voor inderdaad, vandaar mijn vraag.
De in-line verwarming zijn we niet mee bekend en gaan we even naar kijken, thnx!

Thnx, Ik kwam ook al een hydor en tutor tegen van 200/300W.
Het is meer dan nodig, maar liever een overschot aan vermogen dan een tekort...
nee toch niet.
Een te groot vermogen van de verwarmer zal leiden tot overwarmen en dus een grotere variatie in temperatuur.
(door de grotere restwarmte in het element zal het water warmer worden dan ingesteld maar het element zal maar terug aan slaan als het water voldoende afgekoeld is)

Mss zijn de eden 500 filters iets die kunnen dienen?

nee toch niet.
Een te groot vermogen van de verwarmer zal leiden tot overwarmen en dus een grotere variatie in temperatuur.
(door de grotere restwarmte in het element zal het water warmer worden dan ingesteld maar het element zal maar terug aan slaan als het water voldoende afgekoeld is)

Mss zijn de eden 500 filters iets die kunnen dienen?

Ten opzichte van 125l water is die restwarmte echt wel peanuts.
En als het water voldoende snel door de verwarmer stroomt is die 300W echt geen probleem. Het water wat er door stroomt zal amper 1 graad warmer worden.

Een staafheater in de bak wordt een pak warmer.

Een te hoog vermogen lijkt me geen probleem. Het ding zal gewoon wat minder vaak aanslaan.

Ten opzichte van 125l water is die restwarmte echt wel peanuts.
En als het water voldoende snel door de verwarmer stroomt is die 300W echt geen probleem. Het water wat er door stroomt zal amper 1 graad warmer worden.

Een staafheater in de bak wordt een pak warmer.
Precies, hebben we laatst nog even berekend met een 500W verwarming en een debiet van 360l/u en daar kwam uit dat het water 0,83c opgewarmd werd per cycle. Bij een 300W verwarming en soortgelijk debiet zit je ongeveer precies aan de 0,5c opwarming. Lijkt mij totaal geen probleem voor een 120L bak.

Precies, hebben we laatst nog even berekend met een 500W verwarming en een debiet van 360l/u en daar kwam uit dat het water 0,83c opgewarmd werd per cycle. Bij een 300W verwarming en soortgelijk debiet zit je ongeveer precies aan de 0,5c opwarming. Lijkt mij totaal geen probleem voor een 120L bak.

Met die schatting kan ik leven! 🙂

Vergeet niet dat vele verwarmingselementen met ceramische elementen uitgerust zijn die een soort van accumulatieve werking hebben.
Er komt nadien dus meer warmte vrij dan enkel de wattage.
Stel dat er dan nog meerdere cyclussen warmte wordt afgegeven kan je al snel met een schommeling zitten van enkele graden.

Dank voor alle reacties!
Inmiddels zijn we er wel achter dat de afmetingen van de kastruimte flink beperkend zijn voor een extern filter met of zonder verwarming.
Voor de meeste filters met voldoende capaciteit is de kastruimte maar net voldoende of te klein.
We hebben er dan ook voor gekozen om het interne filter toch maar te behouden en deze zo veel mogelijk te verbergen met een zwarte achtergrond en planten.

Ik heb zojuist het interne filter een "upgrade" gegeven naar voorbeeld van "the pond guru", waarvan we gaan merken of dit voldoende blijkt.
Indien dit niet het geval is zullen we er nog een kleiner extern filter aan toevoegen. (Bv Eheim 2422)

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan