Vraag over aanschaf CO2 systeem van CO2 Art.


Heb ondertussen alweer de oude diffusor erachter voor behoud van de planten. Nu weer lekker op 2 bar en 90 bpm. Plantjes assimileren weer dus ze zijn happy.
Contact gehad met co2art, maar na mailwisseling tot nu toe niks meer van gehoord.
Ik heb gelijk een bestelling geplaatst bij een zelfbouwer van externe reactors, wellicht bekend hier, weg met diffusors want ik hou niet van mistbellen in de bak. ;)
 
Ikk vroeg me al waarom je niet met een reactor werkt.
zelf heb ik nu een static mixer en vervolgens gaan de bellen door een pvc buis up en down waarin bioringen ( kaldnes) zit.
Slechts heel weinig belletjes komen nog uit de buis en met 2 bellen per seconde haal ik een binnen 2 uur een PH van 7.1 op 650 liter water.
 
Ikk vroeg me al waarom je niet met een reactor werkt.
zelf heb ik nu een static mixer en vervolgens gaan de bellen door een pvc buis up en down waarin bioringen ( kaldnes) zit.
Slechts heel weinig belletjes komen nog uit de buis en met 2 bellen per seconde haal ik een binnen 2 uur een PH van 7.1 op 650 liter water.
Wat bedoel je precies met een static mixer?
Ik ken alleen de cerges of de griggs reactor.
 
Heb ondertussen alweer de oude diffusor erachter voor behoud van de planten. Nu weer lekker op 2 bar en 90 bpm. Plantjes assimileren weer dus ze zijn happy.
Contact gehad met co2art, maar na mailwisseling tot nu toe niks meer van gehoord.
Ik heb gelijk een bestelling geplaatst bij een zelfbouwer van externe reactors, wellicht bekend hier, weg met diffusors want ik hou niet van mistbellen in de bak. ;)

Raar dat de nieuwe het zo raar doet, misschien een maandag ochtend model?
 
Wat bedoel je precies met een static mixer?
Ik ken alleen de cerges of de griggs reactor.
static mixer is een professionele menger voor gassen met vloeistoffen, wordt gebruikt in de procesindustrie.
voor onze hobby gebruik ik die al 15 jaar om ozon te mengen met aquarium en of vijverwater.
nu gebruik ik hem voor co2
 
static mixer is een professionele menger voor gassen met vloeistoffen, wordt gebruikt in de procesindustrie.
voor onze hobby gebruik ik die al 15 jaar om ozon te mengen met aquarium en of vijverwater.
nu gebruik ik hem voor co2
Soort double helix idee?
Heb je toevallig een foto of een linkje ofzo?
 
zelf heb ik nu een static mixer en vervolgens gaan de bellen door een pvc buis up en down waarin bioringen ( kaldnes) zit.
static mixer is een professionele menger voor gassen met vloeistoffen, wordt gebruikt in de procesindustrie.
voor onze hobby gebruik ik die al 15 jaar om ozon te mengen met aquarium en of vijverwater.
nu gebruik ik hem voor co2

Misschien ligt het aan mij maar het is de eerste keer dat ik deze methode zie passeren wat een beetje bizar is vind ik want het lijkt alvast veelbelovend en "simpel"!
Maar ik zie nog niet het volledige plaatje voor me eigenlijk.

Een paar vraagjes uit interesse:

-Deze static mixer is dus op je filterslang (intake of outflow?) gemonteerd of zie ik het verkeerd?
-Hoe/waar sluit je de co2 slang precies aan?
-Gaat de co2 eerst door een diffuser en dan door de mixer?
-En na de mixer gaat het water nog door een pvc constructie met bochtjes of wat bedoel je met "up & down"?
-Heeft dit alles (de mixer en de pvc constructie met de bioringen) veel impact op de flow/pompcapaciteit van het filter?
-Heb je toevallig een foto van jouw setup? ;)
 
Laatst bewerkt:
de static mixer is een apparaat dat al decennia toegepast wordt in de procesindustrie, in de koi en vijverwereld heb ik dat ding een jaartje of 15 geleden geintroduceerd en wordt daar voornamelijk toegepast om ozongas aan het water toe te voegen.
zelf heb ik beiden, zowel ozon als ook CO2 op een mixer staan.
de bovenstaande mixer van alieexpres voldoet prima, bij mij staat deze op een aparte pomp die ook de UVC voedt.
Na de static mixer komt er bij de CO2 en O3 een buis waarin K1 Kaldnes media zit, hier lost de de CO2 nog beter op door de oppervlakte vergroting.
Is de static mixer voor CO2 noodzakelijk ? nee, maar alle beetjes helpen om de reactorbuis goed te voeden.
Voor ozon is dat ding een absoluut topproduct, de ozon wordt doordat er ook veel lucht bij zit enorm gemixed.
Simpel is het ding zeker, het is een buis met daarin een helix.

CO2 wordt via de bellenteller toegevoegd, via een diffusor zou het optimaal zijn.
de CO2 slang heb ik zelf toegevoegd door een draad te tappen en daarin een festo slang koppeling te plaatsen zoals we ook gebruiken bij osmosewater.
wie daarin help nodig heeft kan ik wel helpen.
ja na de mixer komt een 32mm buis omhoog, 15 cm waarin dus de kaldnes zit
daarna 30 cm omlaag in de sump vlak voor de syporax en de zwevend bed filter met daarin wederom K1
De CO2 heeft 2 doelen, enerzijds voeding voor de planten, maar ook als koolstofbron voor de bacterien.
Nauwelijks impact op de aparte pomp, ik voed deze met een 1500 liter pomp van jebao. 500 liter gaan naar de UVC en de rest naar de mixer.
bij interesse zal ik eens fotos maken van mijn bioloog / sump
 
Bedankt voor de toelichting!
Klinkt allemaal zeer degelijk en doordacht!

bij interesse zal ik eens fotos maken van mijn bioloog / sump

Zeker interesse!
Maar ook foto's van je amazonebak en je zeebak zouden op mijn interesse en aandacht kunnen rekenen hoor! :engel: ;)
We need an album (or two!)...

CO2 wordt via de bellenteller toegevoegd, via een diffusor zou het optimaal zijn.

Misschien een inline atomiser (veelal incl bellenteller) monteren voor de mixer? Dan heb je al vrij fijne belletjes/nevel voor het door de mixer gaat.
Begrijp ik het goed dat de co2 dus voor je sump wordt toegevoegd?

2 bellen per seconde haal ik een binnen 2 uur een PH van 7.1 op 650 liter water.

Pretty impressive op 650 liter! (dan nog met sump wat toch wat extra co2-verlies met zich meebrengt dacht ik. 650 liter inclusief of exclusief sump?)
Wat is je "start-ph"? (oftewel: Hoe hoog is je ph-drop?)

Simpel is het ding zeker, het is een buis met daarin een helix.

En tegelijkertijd ziet het er toch ietwat "high tech" uit door de vorm van de helix vind ik. Looks quite cool i think!

de CO2 slang heb ik zelf toegevoegd door een draad te tappen en daarin een festo slang koppeling te plaatsen zoals we ook gebruiken bij osmosewater.
wie daarin help nodig heeft kan ik wel helpen.

:thumbs:
En je schroeft dat gewoon (gasdicht) vast of gebruik je ook wat lijm?
Ik was sowieso al benieuwd maar ben nu zelfs nog "benieuwder" geworden naar een foto van je techniek...
 
Het discus/amazone aquarium is in opstart, momenteel loopt de techniek en is de hardware getest.
De bioloog draait nu twee weken op ammoniumchloride, ben dit aan het opschroeven en zit momenteel op 1.5 ppm ammonium in 500 liter water dat binnen 1 uur helemaal weg.
Wekelijks wordt 90% waterwissel gedaan want het nitraat loopt dan langzaam maar zeker op.
Nu ben ik bezig met fase twee, de verlichting.
Heb gekozen voor GHL profilux met mitra led balken, ondersteund door 2 x 80watt T5 die maar beperkt gaan branden.
Alleen dat instellen van die ghl profilux...brrrr wat is dat slecht uitgelegd. gelukkig beheers ik de duitse taal vloeiend en na communicatie op het GHL forum draait de software.
Handig is het systeem niet, zeker alls je in zeewateer coralcare systeem van philips gewend bent.



276732
 

Bijlagen

  • discus3.jpg
    discus3.jpg
    50.9 KB · Weergaven: 78
  • discus4.jpg
    discus4.jpg
    144.2 KB · Weergaven: 72
  • discus5.jpg
    discus5.jpg
    49.7 KB · Weergaven: 81
  • discus6.jpg
    discus6.jpg
    50 KB · Weergaven: 73
  • discus7.jpg
    discus7.jpg
    48.6 KB · Weergaven: 78
  • discus8.jpg
    discus8.jpg
    51.5 KB · Weergaven: 81
  • discus9.jpg
    discus9.jpg
    58.6 KB · Weergaven: 113
festo koppeling zit met teflontape vastgeschroefd, is gasdicht.
650 is incl sump.
Ph drop is 0.7, puur alleen maar wat er ontgast wordt, vandaar ook zonder veel moeite weer naar 7.1...op dit moment is alleen de opname van de bacteriën.
De atomizer is al besteld, ik ga die in de buis monteren voor de static mixer. ongetwijfeld zal de static mixer dan nog beter werken.
Maar ben overtuigd dat de meeste conversie toch plaats vind erachter in de reactorbuis.

de CO2 ...naast de opvoerpomp staat de pomp die door de static mixer gaat, deze pompt weer terug naar het midden van de sump. Draait dus in feite recycle.

volledige opsomming bioloog / sump:
Invoer 3000ltr per uur via een theiling vliesfilter.
In de uitlaat van de theiling zit de PH en ORP electrode, deze gaat naar kamer 1
kamer1 bevat syporax en retour van de UVC en de pompuitlaat van de TUNZE osmolator
kamer twee wederom syporax en de retour van de CO2
kamer drie bevat kaldnes K1
kamer vier, verwarming, opvoerpomp rosmount 3000liter regelbaar , CO2en UVC pomp 1000 tot 2500 regelbaar en nivometing van Tunze
Het aquarium is voorzien van een oppervlakteafzuiging met overloop, hierin zit de tweede verwarming. Beide verwarming worden gecontroleerd middels regelaar.
Verder zit er nog een kleine regelbare pomp in die zachtjes over de grond blaast, dit om de CO2 beter op te mengen.

De achterwand is van PUR, BacktoNature amazonas.
Was nog een heel karwei om die erin te krijgen, en vast te kitten. Neemt veel ruimte in beslag maar ziet er gelikt uit. geeft enorm veel diepte werking.
Nadeel, lastig om er ander kienhout en stenen bij te plaatsen...het past niet qua kleuren. is dat ik over het hoofd heb gezien.
 

Terug
Bovenaan