Wat is er nieuw

Vraag over aquarium in opstart (beginner)

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Lizzy Plat
  • Startdatum Startdatum
L

Lizzy Plat

Guest
Ik heb een heleboel vragen.....

Drie weken geleden heb ik een aquarium ingericht. De plantjes lijken goed aan te slaan, er is een nitriet-piek geweest en het nitriet is nu dalende. Vanmorgen was het nitriet gehalte 0,5 mg/l. Het nitraatgehalte is 0.10 mg/l en dat vind ik dan weer raar want dit was vorige week nog 30 mg/l en ik heb geen waterwissel gedaan....? En gemeten met dezelfde druppeltest (van Sera). Misschien een domme vraag maar kan iemand mij uitleggen hoe dat kan?

En dan mijn 2de vraag: hoe nu verder? Als het nitriet op nul staat wil ik graag visjes toe gaan voegen maar voordat ik visjes toe wil gaan voegen wil ik eerst graag waterwissels hebben gedaan. Het is nu namelijk toch een beetje een vieze bende in de bak. Er zit hier en daar bruinalg op de planten, op de Co2 diffuser en op het hout ligt ook aardig wat zooi (rottend materiaal).

Hoe ga ik nu verder? Wanneer ga ik waterwissels doen en hoeveel? En hoe lang dan wachten voordat ik de eerste visjes kan gaan plaatsen? Ik wil 20 Corydoras Habrosus gaan plaatsen - het aquarium is 100 x 45 x 45). Is dat niet teveel vis in 1 keer?

IMG_20190128_104556[1].jpg
 
Waar meet je de waarden en de nitraat dus mee? Als de waarden goed zijn hoef je geen wissels eerst te doen hoor en de vissen niet allemaal tegelijk plaatsen maar een paar tegelijk.Bruinalg trekt wel weg als alles op orde is en wat los vuil kun je wegzuigen eventueel.
Ik zou zelf eerst 10 Habrosus doen bijvoorbeeld.
 
Bedankt voor je reactie! Ik heb alle keren nitriet en nitraat met deze test getest:

56f114d6cd43c_400x400.jpeg


5864136fa80c3dcfc9bbb0aba33bb52159baa368.jpg



Je schrijft "je hoeft geen waterwissel te doen" maar doe je beter geen waterwissel?

Na hoeveel tijd zou ik dan de volgende 10 in het aquarium kunnen doen?
 
Ik zou na de eerste groep even een week of 2 wachten zodat de bacteriecultuur zich kan aanpassen aan de extra belasting.
 
Btw, zover ik weet kun je met Sera geen 0,10 nitraat meten toch? Klopt dat wel want ik denk eerder dat het 10 moet zijn.
 
Btw, zover ik weet kun je met Sera geen 0,10 nitraat meten toch? Klopt dat wel want ik denk eerder dat het 10 moet zijn.

Sorry, het moet inderdaad zijn 10 mg/l !

IMG_20190128_130232[1].jpg
 
Haha, ja dat dacht ik al wel hoor maar wilde het even navragen voor de zekerheid.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan