Wat is er nieuw

Vraag over de rasbora espie

  • Onderwerp starter Onderwerp starter shrimpking
  • Startdatum Startdatum
S

shrimpking

Guest
Ik heb een groep van 22 rasbora espie, daarvoor 31 zijn er een aantal dood geen idee waarom. Waterwaarde waren goed. Maar ze zwemmen sinds het begin boven in. Maar dat klopt toch niet? Dacht dat het midden vissen waren. Ps de foto is gemaakt tijdens de grote schoonmaak dus is wat troebel.
20201004_122513.jpg
 
Ik herken dat gedrag niet en inderdaad zwemmen ze hier ook meer in de middenlaag. Wat zijn de medebewoners en weet je de waterwaarden ook? En in wat voor bak heb je ze?
 
Ik weet niet of de foto zo vertekend maar wat troebel is wat zacht uitgedrukt denk ik, mogelijk moet je de filtratie een onder de loep nemen.
 
Hier vooral midden. Maar ook wel onderin en hoe meer drijvers ik heb hoe meer ze bovenin gaan zitten. Waterkolom is hier iets van 32cm in hoogte dus weet niet in hoeverre je bij mij van verschillende waterlagen kunt spreken.
 
Ik herken dat gedrag niet en inderdaad zwemmen ze hier ook meer in de middenlaag. Wat zijn de medebewoners en weet je de waterwaarden ook? En in wat voor bak heb je ze?

TS gaf al aan dat er onderhoud is verricht 😉
 
Het is een rio 240 led en het zijn de enige bewoners en dan blue dream en japonica garnalen. Mijn waterwaarde zijn

Ph 7,5
Kh 5
Gh 7
Nh3 0
No2 0
No3 0
Po4 0
 
Hier inderdaad ook middenin te vinden, tenzij er gevoerd wrodt natuurlijk. Dan schieten ze als kleine piranha's naar het oppervlak 😀
Welk filter heb je op de bak staan? En hoe lang draait deze al? Wellicht teveel vis in 1x toegevoegd waardoor de bacterién het niet aan hebben gekund?
 
Heb de vissen na 5 weken indraaien erin gedaan. 31 stuk totaal ging een week of 4 a 5 goed. Maar ik denk dat de sterfte komt door de aquarium sec lijm. Had dat gebruikt voor de bucephalandra vast te zetten. Ook 2 japonica dood. Waterwaarde waren goed. Maar blijft vreemd dat ze boven zwemmen. Heb ze wel eens eerder gehad. En toen deden ze dat niet.
 
Zou het misschien kunnen dat ze dat doen omdat er geen gevaar is van andere vissen?
 
ik vertrouw toch NH3/NH4 en nitriet niet. Meet deze eens vanaf de bodem?
 
Heb de waterwaarde verlaagd met osmose dus nu is de bak ongeveer 50kraanwater/50 osmose om te kijken hoe ze erop reageren. Water waarde zijn nu.( zie onder het bericht) Po4 kan lager ( plantenvoeding is al gehalveerd) voor de rest is alles oké toch?

Ph 7,5
Kh 3
Gh 5
Nh3 0
No2 0
No3 10
Po4 1
 
Heb de vissen na 5 weken indraaien erin gedaan. 31 stuk totaal ging een week of 4 a 5 goed. Maar ik denk dat de sterfte komt door de aquarium sec lijm. Had dat gebruikt voor de bucephalandra vast te zetten. Ook 2 japonica dood. Waterwaarde waren goed. Maar blijft vreemd dat ze boven zwemmen. Heb ze wel eens eerder gehad. En toen deden ze dat niet.
Reguliere secondenlijm, op basis van cyanoacrylaat, is 100% veilig. Zodra in contact met water, laat het niets meer 'los', volledig inert dus.
Obv je waterwaarden heb je bijzonder weinig co2 in je bak. Niets mis met nitraat en fosfaat, gewoon houden zo. Is ook nie van toepassing op de sterfte van je vissen lijkt mij. Ik vermoed dat er toch iets van no2/nh3 in je bak zit of heeft gezeten. 30 vissen in 1x toevoegen (al dan niet samen met garnalen) is best een klap voor je filter, korte ammoniakpiek lijkt me daarom niet ondenkbaar.
 
Reguliere secondenlijm, op basis van cyanoacrylaat, is 100% veilig. Zodra in contact met water, laat het niets meer 'los', volledig inert dus.
Obv je waterwaarden heb je bijzonder weinig co2 in je bak. Niets mis met nitraat en fosfaat, gewoon houden zo. Is ook nie van toepassing op de sterfte van je vissen lijkt mij. Ik vermoed dat er toch iets van no2/nh3 in je bak zit of heeft gezeten. 30 vissen in 1x toevoegen (al dan niet samen met garnalen) is best een klap voor je filter, korte ammoniakpiek lijkt me daarom niet ondenkbaar.
De garnalen zaten er wat eerder in. Toen de vissen toegevoegd waren geen uitval gehad. 27-9-20 Zag ik een dode rasbora espie. Hij was zo goed als opgegeten door de japonica garnalen. Volgende dag 2 dode japonica garnalen. Waterwaarde waren goed. Dag daarvoor met de lijm bezig geweest. Dus ik denk door de lijm. Zag voor het eerst een blue dream met eitjes. Dat lijkt mijn een goed teken toch?
 
Hier en daar wat lijm is echt niet erg. De hele bak vol kitten is wat anders hihi. Had ook eens een stuk hout aan een rots gemaakt met vrij veel lijm want hij kwam steeds los. Daarna in de bak gezet en de guppen waren erg onrustig. Na een waterwissel was alles over. Maar dat was ook echt best veel lijm. Op het laatst was ik nog de tube kwijt... bleek tegen mijn heup aangepakt te zitten... was een groot lijm feest, die dag :DD
 
Heb ongeveer 1 tube gebruikt dacht ik de bak is een rio 240
 
Ik denk dat je, bij zo weinig lijm, de oorzaak ergens anders moet zoeken. Waterwaardes? Vel licht? Veel lawaai? Temp goed? Groetjes
 
Waarom zo twijfelen over die lijm? dat is vrij simpel op te lossen door een waterwissel en even 24 uur over actieve kool te filteren
 
De garnalen zaten er wat eerder in. Toen de vissen toegevoegd waren geen uitval gehad. 27-9-20 Zag ik een dode rasbora espie. Hij was zo goed als opgegeten door de japonica garnalen. Volgende dag 2 dode japonica garnalen. Waterwaarde waren goed. Dag daarvoor met de lijm bezig geweest. Dus ik denk door de lijm. Zag voor het eerst een blue dream met eitjes. Dat lijkt mijn een goed teken toch?
Ik zit aan wat anders te denken.
Ik gok dat je een stuk hout in je bak had, die eruit hebt gehaald om planten erop te lijmen. Klopt dit?
Soms kan er onder het hout zuurstofloze plekken onstaan waar verrotting plaatsvindt. Ik denk dat hier tijdelijk een piek in je nh3 is gekomen, een relatief nieuwe filter die dit nog niet kan handelen. T is maar een theorie, ben benieuwd wat anderen erover denken?
 
Ik zit aan wat anders te denken.
Ik gok dat je een stuk hout in je bak had, die eruit hebt gehaald om planten erop te lijmen. Klopt dit?
Soms kan er onder het hout zuurstofloze plekken onstaan waar verrotting plaatsvindt. Ik denk dat hier tijdelijk een piek in je nh3 is gekomen, een relatief nieuwe filter die dit nog niet kan handelen. T is maar een theorie, ben benieuwd wat anderen erover denken?
Nee geen hout opgetild enkel op nieuwe stukken steen de lijm gebruikt.
 
De garnalen zaten er wat eerder in. Toen de vissen toegevoegd waren geen uitval gehad. 27-9-20 Zag ik een dode rasbora espie. Hij was zo goed als opgegeten door de japonica garnalen. Volgende dag 2 dode japonica garnalen. Waterwaarde waren goed. Dag daarvoor met de lijm bezig geweest. Dus ik denk door de lijm. Zag voor het eerst een blue dream met eitjes. Dat lijkt mijn een goed teken toch?
Ammoniakpiek ontstaat ook niet precies op 't moment dat je vissen toevoegt. Hoeveel tijd zat er tussen toevoegen en eerste sterfgeval?
Los van waar 't aan ligt, als je waterwaarden goed zijn, neem ik aan dat er nu geen sterfgevallen meer zijn geweest?
 
Ammoniakpiek ontstaat ook niet precies op 't moment dat je vissen toevoegt. Hoeveel tijd zat er tussen toevoegen en eerste sterfgeval?
Los van waar 't aan ligt, als je waterwaarden goed zijn, neem ik aan dat er nu geen sterfgevallen meer zijn geweest?
Nee nu niks meer dood. eerste sterf geval die ik heb gezien.was ongeveer een week.
 
Even een update de rasbora espie worden verkocht. en er komen 50 rasbora Galaxy voor terug. Dat was eigenlijk mijn eerste keuze. Maar hier in de buurt niet te krijgen. Maar via een hobbykweker toch kunnen vinden.
 
Even een update de rasbora espie worden verkocht. en er komen 50 rasbora Galaxy voor terug. Dat was eigenlijk mijn eerste keuze. Maar hier in de buurt niet te krijgen. Maar via een hobbykweker toch kunnen vinden.
vanwaar de reden om te wisselen? Even nieuwsgierig
 
vanwaar de reden om te wisselen? Even nieuwsgierig
In de hoop deze wel te zien. En de rasbora Galaxy was eigenlijk mijn eerste keuze.kan via een hobbyist eraan komen voor een leuke prijs.
 
In de hoop deze wel te zien. En de rasbora Galaxy was eigenlijk mijn eerste keuze.kan via een hobbyist eraan komen voor een leuke prijs.
Hoe bedoel je, 'wel te zien'? Zijn de espie veel aan 't schuilen? Want dat doet de Galaxy ook.. Kwestie van meer schuilplekken maken zodat ze zich meer op hun gemak voelen.
 
Ik ben juist van plan om mijn neons in de toekomst te vervangen voor de t. Espei. Ik vind het juist mooie vissen. En wat sterker dan de neons van tegenwoordig...
 
Misschien de verlichting wat te fel? Ik heb ze ook in mijn bak, maar ze zitten het liefst in de donkere zones (led met bakfolie). Ze zitten oorspronkelijk ook meer in blackwater biotopen dacht ik.
 
Heb veel drijfplanten dus het is ook niet te fel in de bak.
 
Heb je een totaalfoto van je bak?

Heb 1 week gelden veel drijfplanten verwijderd maar normaal gesproken is de bak donkerder.
 

Bijlagen

  • 1602870658215892306512519632200.jpg
    1602870658215892306512519632200.jpg
    552.1 KB · Weergaven: 116
Hmm qua schuilplekker wel in orde; maar ik denk alsnog niet dat je heel ander gedrag krijgt met Galaxies. Wellicht je school iets uitbreiden?
 
AquaCafe
Help Users
      jessicapilon: redelijk, we zijn allebei doodmoe van het gedoe van de verhuizing, de schapen, verdriet over...
      Terug
      Bovenaan