vraag over de tc420 in combinatie met jbl solar natur


D

Deleted member 14272

Guest
Ik zie steeds vaker de TC420 voorbij komen als stuurprogamma voor de led verlichting,daar heb ik wel wat vragen over.Ik gebruik 2 led verlichtingen,de easyled universal 2.0,deze met 2 instelunit's.Deze staan ingesteld en geprogammeerd in aan en uitschakelig gedurende het dagritme,met een percentage van 90%.

De JBL solar natur waar ik een kleine afstandsbediening bij gebruik kan ik alleen handmatig van lichtsterkte veranderen,zoals bekend met de keuze van 2700k 4000k en 6700k,ik kan de lichtsterkte handmatig bijregelen naar meer of minder licht,de brightness knopppen.
Ik gebruik voornamelijk de 2700k overdag,en soms de 4000k omdat ik vind dat deze instelling (een beetje oranje) de bak vult met licht,als ik de 6700k gebruikt lijkt het wel of de bak minder verlicht is,maar waarschijnlijk maak ik de fout met kijk en groeilicht,kan.
Heel simpel heb ik de rood/groen/en blauwe knoppen niet,nooit of zelden gebruikt,begrijp daar de functie niet zo goed van en na indrukken van deze zie ik ook weer niet veel gebeuren,deze hebben zeker wel een functie,maar welke weet ik niet,maar misschien ook te progammeren met de TC 420

Zou ik met een TC420,de lichtsterkte kunnen opvoeren van bij een opstart S'morgens van 2700k naar 4000K en geleidelijk naar de 6700k.Zou dit een ritme zijn wat de fabrikant misschien zo ziet, Qua kleurenspectrum.

Vergis ik mij nogmaals in de lichtsterkte voor de planten,en dat 6700K beter plantenlicht is,ondanks dat het mij lijkt dat dan de lichtsterkte minder is als bij 2700k of 4000K.

Zou ik gaan voor een TC420,wat zijn jullie ervaringen met de progammering,,is iets wat mij niet echt ligt,zeker niet met een Engelse uitleg,vinden jullie dit redelijk simpel,die progammering.

Inmiddels wel gelezen dat een dergelijk apparaat goedkoper via internet,waar dan ook besteld kan worden,ik weet namelijk niet vooraf wie de fabrikant is van een dergelijk besturingssysteem,,misschien is het wel Chinees,maar dan moet ik het er maar mee doen,maar de intentie is om een dergelijk apparaat gewoon in ons land te bestellen.
gr.bert
 
Zou ik gaan voor een TC420,wat zijn jullie ervaringen met de progammering,,is iets wat mij niet echt ligt,zeker niet met een Engelse uitleg,vinden jullie dit redelijk simpel,die progammering.

Nou, nee, het is niet bepaald gebruikersvriendelijk. Niet intuïtief. Maar ook niet onwerkbaar als je het een beetje doorhebt.
En dat zeg ik als toch behoorlijke techneut.

Maar met een beetje hulp moet het lukken hoor.
 
Infra rood,geen idee het is een klein 4x5 cm.Grote/kleine afstandsbediening waar ik de vermelde lichtintensiteit mee kan instellen.Door het indrukken van de gewenste K,waarde veranderd het licht naar de gnoemde waarde's.
 
Infra rood,geen idee het is een klein 4x5 cm.Grote/kleine afstandsbediening waar ik de vermelde lichtintensiteit mee kan instellen.Door het indrukken van de gewenste K,waarde veranderd het licht naar de gnoemde waarde's.
Ok dus die dingen in het groen heb jij.
292DE705-6CBC-43D5-AAEA-B1E4860D9998.jpeg

maar hoe zit de stekker in het rood er van binnen uit?
 
(y)
Dit is heel goed opgezocht door jou,te waarderen,,ik zie in de binnenkant van die stekker een 6 pin"s aansluiting.Zeg ik dat goed,,.

Wat een waardering dat je er de toegevoegde foto bij plaatst,echt top,
 
6 pinnen zuigt wel, je weet niet wat welke pin doet..
1 is sowieso de + of - net hoe je lamp werkt.

als je kiest tussen de verschillende kleuren, gaat er dan een deel van de lamp uit of minder hard branden?
 
Bij 2700k branden de led's om en om.
Bij 4000k branden alle led's ook nog de 2700k.
bij 6700k branden de led's om en om en zijn dan heel helder.bij deze lichtinstelling zie ik de overige oranjeachtige kleuren niet terug,is zeg maar super helder.

Lijkt mij wel dat de 4000k een combinatie is samen met de 2700k.
 
Wilde gok dat je enkel 2700K en 6700K leds hebt en dat als je 4000K selecteert branden ze beide (wellicht op 50%)
Maar dat zitten we (denk ik) nog maar op 3 pinnen...

denk dus ook niet dat het heel gemakkelijk gaat worden om er “ff” een tc420 tussen te frutselen
 
Inmiddels wel gelezen dat een dergelijk apparaat goedkoper via internet,waar dan ook besteld kan worden,ik weet namelijk niet vooraf wie de fabrikant is van een dergelijk besturingssysteem,,misschien is het wel Chinees,maar dan moet ik het er maar mee doen,maar de intentie is om een dergelijk apparaat gewoon in ons land te bestellen.
gr.bert
Het is chinees, en de NL kopen het daar, zetten hun marge erop en verkopen het hier weer.
De software is in Engels, goed te doen met een beetje uitleg.
kijk ik naar jouw leds.....nou zegt dat niet veel...denk ik dat je inderdaad maar beperkt aantal "kleuren"kunt produceren.
Is dat zo, dan zal de TC420 er ook niets anders van kunnen produceren, alleen in sterkte is het dan regelbaar vermeod ik.
Nogmaals, van dit soort zaken weet ik ook niet zoveel, ik heb de TC420 met een smd led strip erbij voor de fun kleuren...niet voor de planten.
 
@ Tuinkabouter,als jij al verteld dat het niet makkelijk op te lossen zal zijn dan heb ik daar wat aan want dan komt de tc420 er gewoon niet.

@jan jij geeft o.a. Het zelfde weer net als Tuinkabouter,enwel dat de tc420 niet veel zal veranderen of toevoegen,beide bedankt voor een miskoop..,

Maar er bestaat wel een stuurprogamma voor deze verlichting,allleen de prijs houdt mij nog even tegen 158,50 Euro.Als ik er even enkele citaten uithaal is het volgende bereikbaar,droogte/regentijd/onweer (lijkt mij helemaal niets,dat geflikker met licht,worden ze alleen maar bang van).

Ook de Rio Pantal schijnt ingeprogammeerd te zijn/Malawi-Rock's Goldfish Paradise en gezelschaps aquarium,de onweer en bewolking worden door een toevalsgenerator bepaald. Maar zoals vermeld zijn er 3 lichtsterkte's met ja Tuinkabouter via infra-rood,(wist ik veel) dat dat zo hete handmatig in te stellen.

Bij deze Led zijn er 3 verschillende lichtsterkte's in te stellen,alleen lijkt de 2700K en de 4000K wel erg op elkaar,de 6700K vind en vond ik weinig lichtsterkte geven in straling,als ik het zo mag verklaren richting de bodem,,maar als deze handmatig is ingesteld en ik draai de led andersom dan geeft deze zoveel licht dat ik even daarna zelf allerlei kleuren ervaart in mijn omgeving/ beleving,,vreemd,maar ook weer niet,mijn ogen moeten zich aanpassen ga ik maar vanuit,na de vraag van tuinkabouter om de afzonderlijke led's is te controleren,aan uit brandend of niet zag ik de wereld om mij heen in een diep oranje kleur,en moest mijzelf weer qua omgeving even resetten,er komt op een kleine afstand veel licht op je af.

Maar samenvattend ga ik er eens over nadenken,er moet meer uit te halen zijn,3 spectrum's die ook nog eens qua lichtvollume voluit te zetten zijn,met een zonsopgang en /ondergang het gebruik van alles wat deze Led kan geven zal er waarschijnlijk meer mogelijk zijn.
De naam van de regelaar is,,JBL Led Solar control,Led Computer.

Gr. bert
 
Niet alle 6 pennen zijn voor die ene lamp denk ik.
Je kan namelijk een tweede lamp aansluiten voor bliksem en bewolking effecten.
75356.jpg
 
Bij deze Led zijn er 3 verschillende lichtsterkte's in te stellen,alleen lijkt de 2700K en de 4000K wel erg op elkaar,de 6700K vind en vond ik weinig lichtsterkte geven in straling,als ik het zo mag verklaren richting de bodem,,maar als deze handmatig is ingesteld en ik draai de led andersom dan geeft deze zoveel licht dat ik even daarna zelf allerlei kleuren ervaart in mijn omgeving/ beleving,,vreemd,maar ook weer niet,mijn ogen moeten zich aanpassen ga ik maar vanuit,na de vraag van tuinkabouter om de afzonderlijke led's is te controleren,aan uit brandend of niet zag ik de wereld om mij heen in een diep oranje kleur,en moest mijzelf weer qua omgeving even resetten,er komt op een kleine afstand veel licht op je af.

Maar samenvattend ga ik er eens over nadenken,er moet meer uit te halen zijn,3 spectrum's die ook nog eens qua lichtvollume voluit te zetten zijn,met een zonsopgang en /ondergang het gebruik van alles wat deze Led kan geven zal er waarschijnlijk meer mogelijk zijn.
De naam van de regelaar is,,JBL Led Solar control,Led Computer.

Gr. bert

vergis je niet in de hoeveelheid die dit soort led produceren als je er zo met je ogen inkijkt.
dat vwb de spectrum die jij hebt, lijkt dat ook op die van mijn GHL. Ik kan ook niet alle spectrums weergeven...lager dan 3500 kan ik geloof ik niet, wel hoger dan 6700.
Maar zelf hanteer ik 6500 als max...alles daarboven vind ik ontzettend fel licht.
Mijn zonsopgang en ondergang met meer rood simuleer ik dus met een tc 420 en eenvoudige smd ledstrip...die kan wel alleen rood weergeven.
In feite heb ik dus twee lichtcomputers en programma's draaien...zou misschien voor jou ook een oplossing kunnen zijn.
 
Ik heb nog wat lopen zoeken, en zover ik kan terug vinden zou de JBL led werken met 2 kanalen, welke met PWM worden aangestuurd. Dus theoretisch heb je 4 aders welke naar je lamp gaan (is dat misschien te zien), te weten + en - PWM kanaal 1 en PWM kanaal 2.

Als dit correct is, dan kan je met een aangepaste TC420, de lamp aansturen, maar of dit helemaal juist is, daar ben ik nog niet uit.

Ik zou even een berichtje naar JBL sturen met de vraag hoe de LED aangestuurd wordt, inclusief een stekker schema, zodat je daar op kan door bouwen. Zeg je gewoon dat je het op jouw eigen aquarium automatisering zou willen aansluiten.
 
kijk ook even hier


dan lijkt het weer geen PWM te zijn.......
 
@ schott
Ik heb alles zoals door jou naar mij verzonden doorgelezen, maar ik zie voor mijzelf weinig mogelijkheden om dit technisch goed op te lossen,maar bedankt voor het opzoekwerk.
Een mailtje naar JBL zou ik kunnen doen maar zeer waarschijnlijk zullen ze aangeven dat er van JBL al een aansturing verkrijgbaar is, en zoals vermeld is deze wel ongeveer 3x duurder dan de tc420.
Zal er nog eens over nadenken, en even kijken op U tube of er een filmpje is van zoiets.
gr. bert
 
Ok, ik spreek vloeiend duits...
Kort samen gevat...het is mogelijk.

de 6 pins draad:
Rood = Rood
Groen = Groen
Blauw = Blauw
Wit = koud wit
Geel = Warm Wt
zwart = V+

het addertje onder het gras is het stroomverbuik en het verschil in opogenomen vermogen
met een TC420 blijkt dat de LEd 20% meer vermogen kunnen opnemen dan met de IR controler er tussen
Hierdoor was zijn voeding van 60 watt gesneuveld
met een 80 watt voeding ging alles weer goed, bij 100% uitsturing werd er zelfs meer dan 80 watt opgenomen.
Hij stuurt de led dus nu via de TC 420 uit op max 80%....ik zelf zou dus een 100 watt voeding aansluiten

Als je die 6 pins draad bloot legt is het aansluiten eenvoudig op de TC420
TC420-LED-timer-connection-diagram.jpg
 
Hallo Jan, bedoelde eigenlijk dat het technische gedeelte niets is voor mij maar wat @Schott naar mij heeft gestuurd heb ik goed kunnen lezen hoor,via de google vertaler,die vertaald alles voor mij, (y)
 
Bert,

het klinkt allemaal lastig, de termen vliegen je om de oren als je net zoals weinig tot geen ervaring hebt met led.
Uiteindelijk vond ik het allemaal meevallen, het is niets anders dan een goed plan maken en draadjes aansluiten
de software pled is dan de volgende stap, als jee eenmaal weet hoe dat in elkaar zit is het ook a piece of cake
ik wil je best wel telefonisch te woord staan...pb maar als je de stap durft te nemen mbt het aansluiten
 
Ga er eens over nadenken Jan, eerst eens e.e.a.lezen op de doos waar de velichting inzat, nog niet eerder bekeken, en de doos ook nooit weggegooid, daar staat waarschijnlijk ook nog wel iets op wat ik nog eens moet teruglezen.
 
Ok, ik spreek vloeiend duits...
Kort samen gevat...het is mogelijk.

de 6 pins draad:
Rood = Rood
Groen = Groen
Blauw = Blauw
Wit = koud wit
Geel = Warm Wt
zwart = V+

het addertje onder het gras is het stroomverbuik en het verschil in opogenomen vermogen
met een TC420 blijkt dat de LEd 20% meer vermogen kunnen opnemen dan met de IR controler er tussen
Hierdoor was zijn voeding van 60 watt gesneuveld
met een 80 watt voeding ging alles weer goed, bij 100% uitsturing werd er zelfs meer dan 80 watt opgenomen.
Hij stuurt de led dus nu via de TC 420 uit op max 80%....ik zelf zou dus een 100 watt voeding aansluiten

Als je die 6 pins draad bloot legt is het aansluiten eenvoudig op de TC420
Bekijk bijlage 308116

Met dit stukje extra info (vooral over de voeding en het wat en hoe, wat ik niet helemaal had begrepen) is het inderdaad een piece of cake!

@treb gewoon doen, wij gaan je als het nodig is er wel bij helpen, en in jouw geval kan je dan genieten van de "cheap bediening" zonder de extra poespas die je zeer waarschijnlijk toch niet gaat gebruiken!
 
tc420.jpg


jouw 6 draden aansluiten zoals hier aan gegeven
OUTPUT
Rood op rood channel 1
groen op groen channel2
blauw op blauw channel 3
wit op channel 4
geel op channel 5
en de zwarte draad op V +


Is jouw voeding twee losse draden dan komen die op
INPUT
zwart V-
rood V+
Is jouw voeding een stekker zoals op de foto te zien rond dan kan die gewoon aan de linkerkant ingestoken worden.

In fite ben je dan al klaar
dan nog de PLED software installeren...aangeven dat je 5 kanalen hebt en je mag tijden opgeven en starten met zonsopgang.
het leuke is dat je meteen kunt zien wat je gedaan hebt....live dus.
Je grootste probleem zal het open knippen van je stekker zijn. of lossolderen van je IR ontvanger
 
Wat ook nog een beetje meespeeld in de wel of niet keuze is dat er een tijd geleden iemand op het forum melding maakte dat zijn tc420 was doorgebrand, (ik meen van de printplaat) vandaar in een van mijn vorige vragen of je deze als Nederlands-fabrikaat/produkt kon kopen, maar goed het is van Chinese makelij en daar doen we het mee.
Nu ken jij mijn vrouw niet maar als zij dit weet/wist,, van een dergelijke storing, dan wil ze 100 % zeker zo'n controller niet in huis, maar niet alles vertellen dan,,,ze zou meteen reageren in de zin van bestel die andere maar.

Ik denk zelf dat als ik iets verkeerd zou aansluiten er zeer waarschijnlijk niets kapot gaat, maar dat het dan niet werkt, maar of ik gelijk heb?.
Op de doos staat o.a.

Power supply unit primary 220-240V 50/60HZ ip20
Secondary 24 V DC ; 90 W

2 channels with 3 preset light collors, ook duidelijk.

Power-supply dat is mij wel duidelijk, maar secondary zou dat dan de waarde van de ballast zijn, en zou ik die alsnog naar een hogere waarde moeten brengen,en hoe kom ik daaraan, zit er nu eentje op van JBL.

Jan zie tijdens typen reacties doorkomen ,ga ik zo even lezen maar maak eerst dit maar af.

Ga later in de middag wel een TC420 bestellen, voor nu wil mijn vrouw mij achter de laptop weg hebben voor de boodschappen,,:thumbs:
 
1 solar natur van JBL,de andere ledbalk is de easy led universal 2.0 full spectrum 1149 mm.6800K.
 
Ok, wat is het vermogen van de JBL solar led balk?

De Easy LED gebruikt 62W en is prima via de TC420 aan te sturen.
24V
2 kanalen nodig

De JBL verbruikt (gok ik) 59 W
24V
2 kanalen nodig

Echter je voeding is 90W
Je hebt totaal nodig 59 + 62 = 121W + 10% minimaal

Dus met de huidige voeding kan je NIET beide lampen aansturen. Ook hier zijn wel weer oplossing voor, door de boel anders aan te sluiten. Dus wil je en de JBL en de Easy LED via de TC420, dan moet je of ander schema gebruiken, of andere voeding gebruiken. Maar verder no problemo
 
Hallo@ Schott
Ik krijg van diverse kanten hulp ,is echt te waarderen top, ook natuurlijk voor wat betreft ook alle vorige reacties, en schema's.

Ik ga het e.e.a. Even wat meer verduidelijken, de Easy-led heeft zijn eigen aansturing d.m.v. 2 instelbare units, ( zijn ook 2 afzonderlijke led lampen) qua tijd en lichtsterkte, helemaal goed, daar veranderd niets.
De JBL solar wil ik zeg maar enkel op de TC420 aansluiten, deze vraagt inderdaad 59 watt.

Denk je dat ik nu niet meer hoef te zoeken naar een andere voeding,.

Vanmiddag bij Ledstrip.nl de TC420 besteld, de prijs viel erg mee, maar wat is daar een variatie in als je internet rondwandeld. Nu even afwachten en als ik het in huis heb eerst maar eens lezen voordat ik in een te rap tempo stekkers eraf knipt en ga strippen, wat uiteindelijk gewoon moet gebeuren.
gr.bert
 
Hallo,

Ben bezig de TC420 aan te sluiten, maar ik zie maar moeilijk het kleurenverschil in draadkleur van het aansluitschema.
De + op V2 rood vanaf 220V
De - op V- zwart vanaf 220V

Tot nu toe aangesloten,
Groen op CH2
Geel op Ch4
Blauw op CH5

Nog over, rood/wit en zwart, iemand,,
gr.bert
 
Bekijk bijlage 308122

jouw 6 draden aansluiten zoals hier aan gegeven
OUTPUT
Rood op rood channel 1
groen op groen channel2
blauw op blauw channel 3
wit op channel 4
geel op channel 5
en de zwarte draad op V +


Is jouw voeding twee losse draden dan komen die op
INPUT
zwart V-
rood V+
Is jouw voeding een stekker zoals op de foto te zien rond dan kan die gewoon aan de linkerkant ingestoken worden.

In fite ben je dan al klaar
dan nog de PLED software installeren...aangeven dat je 5 kanalen hebt en je mag tijden opgeven en starten met zonsopgang.
het leuke is dat je meteen kunt zien wat je gedaan hebt....live dus.
Je grootste probleem zal het open knippen van je stekker zijn. of lossolderen van je IR ontvanger
Hallo,

Ben bezig de TC420 aan te sluiten, maar ik zie maar moeilijk het kleurenverschil in draadkleur van het aansluitschema.
De + op V2 rood vanaf 220V
De - op V- zwart vanaf 220V

Tot nu toe aangesloten,
Groen op CH2
Geel op Ch4
Blauw op CH5

Nog over, rood/wit en zwart, iemand,,
gr.bert
Volgens mij geeft Jan dit prima aan in dit bericht. Zwart ben je in elk geval nodig als + voor je lampen.
 
Bedankt Benovo, ,helemaal over dit kleurenschema heen gelezen, zoals je vermeld was de info geheel compleet,ga weer wat aansluiten, :thumbs:
 
Hallo,

Ben bezig de TC420 aan te sluiten, maar ik zie maar moeilijk het kleurenverschil in draadkleur van het aansluitschema.
De + op V2 rood vanaf 220V
De - op V- zwart vanaf 220V

Tot nu toe aangesloten,
Groen op CH2
Geel op Ch4
Blauw op CH5

Nog over, rood/wit en zwart, iemand,,
gr.bert

Bert,

Je schrijft 220V, echter er MOET GEEN 220V op de TC420. De 24V vanaf je trafo/voeding gaat naar de TC420 toe.
+ op de + en - op de - inderdaad.

En uit jouw lamp heb je vermoedelijk toch maar 3 aders, omdat dit geen RGB lamp is.....????

Misschien even een fototje toevoegen, dat maakt het wat makkelijker te begrijpen
 
Kijk,daar ga ik weer,,heb ik verkeerd uitgelegd van mijn kant uit maar ik heb inderdaad vanaf de trafo de 24 volt zijde op de tc420 aangesloten.
Maar hoe weet ik nu of ik wel of geen RBG lamp heb,is deze info vanaf de verpakkings-doos te herleiden.

ik ben / was enkele minuten geleden klaar met de 5 draden aan te sluiten,volgens Jan zijn schema,ik wacht nog even met aansluiten op de pc,weet namelijk niet wat het effect is als de kleuren,,misschien niet op de juiste plek zitten,

@ rjoemman,,de grote klap waarbij mijn gehele flatgebouw zonder stroom zat is gelukkig niet ter sprake, :ROFLMAO: :ROFLMAO:
 

Terug
Bovenaan