Vraag over doorzichtige bladeren


R

Ronald GH

Guest
Goedenavond,

Ik heb na veel alg-problemen besloten mijn aquarium geheel opnieuw op te starten. De opzet (planten, visbestand, bemesting etc.) is weer helemaal hetzelfde als voorheen met dien verstande dat ik de Aquasoilbodem heb vervangen voor een grindbodem.

Inmiddels draai ik 6 weken algvrij en ben ik tevreden met de nieuwe opzet (afkloppen).
Het enige is dat bepaalde planten doorzichtige bladeren krijgen. Dit betreft alleen de Echinodorus Magdelensis en Echinodorus Xinguensis.

Situatie:
- Ik voeg NO3 en PO4 toe en houd deze respectievelijk op 10 en 1;
- overige waarden: KH 6, PH 6,5, NO2 en NH4 niet meetbaar;
- led verlichting 7 uur op 60% (2x 54W);
- 2 filters (Eheim 600T en 450)
- ik voeg CO2 toe (mijn CO2 continue checker kleurt mooi mintgroen) en lijkt de gehele bak te bereiken;
- bij de Echinodorus soorten heb ik klei(voedings)tabletten bij de wortels gestopt;
- ik voeg Kalium en een meststof welke oa sporenelementen (CSM) uit borium en magnesium bevat;
- ik voeg dagelijks 3 ml EasyCarbo toe.

Heeft iemand suggesties/tip/opmerkingen/ideeën waar dit aan kan liggen? Alvast bedankt!

IMG_3916.JPG
IMG_3917.JPG
 
Veelal is dit een CO2 probleem. Het kan zijn dat door een minder goede waterdistributie, ondanks je toevoegingen, de bemesting de planten onvoldoende bereikt.
 
Met benvo eens, probeer eens meer watercirculatie te krijgen door de gehele bak. Grote kans dat het dan beter gaat doordat voedingstoffen beter bereikbaar zijn voor de planten. Als dat niet werkt kan er extra macro en micro elementen toegevoegd worden.
 
Ben en Lekkie0104, bedankt voor jullie reacties! Ik weet eerlijk gezegd niet goed wat ik zou moeten wijzigen aan mijn stroming. Na veel experimenteren heb ik volgens mij een aardige stroming... alle plantjes deinen rustig op en neer en de piepkleine CO2 belletjes (atomizer op uitlaat filter met een stuk van 3 meter slang na de atomizer) lijken zich over de hele bak te verspreiden. Verder ontstaan de doorzichtige bladeren op verschillende plekken in de bak. Kan het misschien zijn dat ik te weinig belicht of kan de Easycarbo het euvel veroorzaken? Ik heb wel eens gelezen dat niet alle planten even goed tegen dit goedje kunnen.
 
Zou het eventueel nog iets te maken kunnen hebben met een overgang van emerse naar submerse?
 
Van emerse naar submerse sterft het blad gewoon af, geen doorzichtige gaten/plekken. Wat ik persoonlijk zou doen is om de minder mooie bladeren te gaan snoeien, zorgt er voor dat de planten geen energie in beschadigde bladeren steken. Tevens stimuleert het de planten om nieuwe bladeren aan te maken :)
 

Terug
Bovenaan