Wat is er nieuw

Vraag over filter

Jurgenm12

Well-known member
Lid geworden
22 april 2024
Leeftijd
22
Hallo,

Ik heb een Qubiq 60 bakje staan. Deze werd geleverd met een intern filter, maar deze al lange tijd eruit gehaald en omgewisseld voor een filter van Superfish. Nu loopt mijn filter snel vol met troep, uiteindelijk dus geen circulatie meer in het water, waardoor ik de filtercartridge moet vervangen. Dus elke keer een nieuw filtertje erin klikken met filter materiaal. Kan dit ook anders? Of tips voor een filter op deze bak?

Inhoud momenteel;
3 betta vrouwen
5 corydoras
3 dwerg algeneter
4 guppy’s

Deze samenstelling is al langere tijd zo en voldoet voor mij.

Ik gebruikte en gebruik op bakken tot 60 liter de Aquaflow 100. Ik moet zeggen dat die hier prima werken.
Ik weet niet of je ook vervangingssponzen kan kopen die wat grover zijn maar ik heb er weinig last van en spoel om de 2 weken denk ik het sponsje iets uit.

Als het een superfish is met spons erin, kun je als het goed is het bakje openmaken. Eens in de zoveel tijd (ik wacht meestal tot de stroming slecht wordt) haal je het sponsje eruit, even uitknijpen in een emmer water en weer terug. Belangrijk is dat je de bruine prut enigszins intact laat, want dat zijn je filterbacteriën. Enkel zoveel schoonmaken als nodig is om weer een goede stroming te krijgen. 👍

Dankjewel. Het is nu ook een Superfish 100. Nooit geweten dat je die spons kan loshalen?

Ik denk toch dat je bezetting te zwaar is voor dit filtertje. Ik zou eerder voor een externe gaan, een JBL 701 of een Eheim Classic 2211

Ah ja die ken ik. Ik vervang ze regelmatig omdat ik dacht dat je ze niet kon loshalen.

Ik denk toch dat je bezetting te zwaar is voor dit filtertje. Ik zou eerder voor een externe gaan, een JBL 701 of een Eheim Classic 2211
Ik zal het overwegen mochten de “problemen” blijven

Hier sluit ik me bij aan. Maar met als toevoeging Eheim 2211 plus, filter met dubbele kranen.. Bij de JBL zijn die ingebouwd.

Sponsje niet elke keer weggooien, gooi je je goede bacterieen mee weg, deze gooi je pas weg als hij uitelkaar begint te vallen.
De koolstofstaafjes eruit gooien en +-2cm van de spons afknippen en dit deel opvullen met filterwatten (deel wat naar de bodem wijst). Elke week de filterwatten vervangen of uitspoelen (als ze nog goed schoon te krijgen zijn) onder de kraan en het sponsje in aquariumwater uitknijpen wanneer de stroming minder wordt.

Sponsje niet elke keer weggooien, gooi je je goede bacterieen mee weg, deze gooi je pas weg als hij uitelkaar begint te vallen.
De koolstofstaafjes eruit gooien en +-2cm van de spons afknippen en dit deel opvullen met filterwatten (deel wat naar de bodem wijst). Elke week de filterwatten vervangen of uitspoelen (als ze nog goed schoon te krijgen zijn) onder de kraan en het sponsje in aquariumwater uitknijpen wanneer de stroming minder wordt.
Bedankt.

Ik laat zelf dat deel open waar de koolstof inzat. Die sponsjes hoef je eigenlijk nooit te vervangen en gaan jaren mee.
Dat kan inderdaad ook al denk ik dat de bezetting wel meevalt want ik heb ze ook altijd gebruikt op de 60cm met normale bezetting.
Maar goed met een buitenfilter heb je meer ruimte voor bacterien.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan