Wat is er nieuw

Vraag over gebonden Fosfaat

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Johnny Boy
  • Startdatum Startdatum
J

Johnny Boy

Guest
Is gebonden Fosfaat nog meetbaar met onze Fosfaat druppel tester
Waarom deze vraag
Als Fosfaat gebonden is door teveel ijzer in de bak , dan is het niet meer opneembaar door onze planten .
En als het dan ook niet meer meetbaar is voor ons dan voegen wij fosfaat toe
Terwijl er nog wel Fosfaat in het water zit , dus er zit dan meer Fosfaat
in het water dan wij denken .
Maar is het wel meetbaar dan voegen we geen Fosfaat toe , omdat er dan genoeg Fosfaat in zou zitten
Maar het is niet meer opneembaar voor de planten , dus een Fosfaat tekort voor de planten

Als dit een verkeerde denkwijze is dan hoor ik het ook graag.

Groet John
 
Ben geen chemicus, maar volgens mij bindt het en slaat het neer.

Maar uw redenering zit wat verkeerd(hoewel het niet echt fout is)
Ijzer bindt met fosfaat door te hoog fosfaatgehalte, niet door te hoog ijzergehalte.

Bij een po4 van 2-3ppm zal ongechelateerd ijzer snel binden met fosfaat tot het onmeetbaar is.
Maar bij een po4 onder de 1 zal ijzer onaangeroerd blijven naar mijn ervaring.
 
Een klein beetje ijzer zal niet alle fosfaat binden , vandaar dat ik een hoge ijzer gehalte aan gaf .
En ik heb ergens gelezen als er in sloten en rivieren veel fosfaat voorkomt dat er dan ijzer toe gevoegd wordt om het fosfaat te laten binden
 
Heb dat idd ook nog gelezen. 🙂
 
Jurgen Laten we hopen dat hier op het forum een chemicus is die hier een goed antwoord op kan geven.

Groet John
 
Fosfaat wordt pas aan metalen gebonden bij een lange zuurgraad. De meeste aquariums zijn neutraal tot licht zuur.

In de onderstaande link staat wat interessant leesvoer. Wel eens waar gericht op nutri�nten in de bodem, maar de processen zijn nagenoeg hetzelfde.
http://www.handboekbodemenbemesting.nl/ ... ienten.htm
 
Mardo Zoals in jou link beschreven wordt zou bij een PH tussen 6 en 7 Fosfaat en ijzer niet elkaar binden
Maar er wordt wel telkens geadviseerd om de 2 stoffen niet tegelijk in het water toe te voegen omdat het anders bindt met elkaar .

Kan iemand hier meer uitleg over geven ?

Groet John
 
Ben toch vrij zeker dat fosfaat wel degelijk bind bij ph van pakweg 6.3.
Als ik een po4 van 2 in de bak heb en ik doseer ijzergluconaat is mijn bak(0.2ppm) binnen het kwartier mistig.
Doseer ik dezelfde hoeveelheid ijzer bij een po4 van pakweg 0.5ppm heb ik dit niet.

Ook daalt de fe in de bak veel minder snel bij een lagere po4 dan bij een hoge.
 
Heb ik zo een moeilijke vraag gesteld ?
Er komt weinig reactie op mijn vraag .
Of is mijn vraag niet duidelijk genoeg ?

Groet John
 
Je vraag is duidelijk, maar is wachten op een chemicus of een forumlid die hier iets zinnigs over kan zeggen.
Wellicht weet iemand als Gapak dit.
 
Je vraag is niet moeilijk, maar de stof vooral wel. Wanneer je stof A met B mengt in een omgeving van 100% H2O kunnen die reageren. De meeste aquariums bestaan alleen niet uit 100% puur water. Afhankelijk van de hardheid van je water zitten er nog andere ionen waarmee, al dan niet tijdelijke, verbindingen mee aangegaan kunnen worden, afhankelijk van je type bodem zullen sommige mineralen zich daar ook tijdelijk aan binnen etc. Al die factoren zorgen ervoor dat er een balans ontstaat. Het is dus voor iedereen anders.

Ik heb bijvoorbeeld hard water, een PO4 van 1,3 en een pH van 7. Ik kan rustig ijzer doseren zonder enige mist. Ik moet wel meer doseren omdat dankzij het harde water de meeste mineralen minder mobiel zijn.
 
Fosfaat (P) wordt bij lage pH gebonden door ijzer- en aluminiumoxiden, en bij hoge pH door Ca-verbindingen. De fosfaatbeschikbaarheid is afhankelijk van de pH en de vorm waarin het fosfaat in de bodem voorkomt. In het algemeen is de fosfaatbeschikbaarheid het hoogst bij neutrale omstandigheden.

Om verwarring te voorkomen;

Een Ph van 7 wordt beschouwd als neutraal
Een Ph getal hoger dan 7 gaat richting alkalisch
Een Ph getal lager dan 7 gaat richting zuur.

Dit omdat de opmerking van Mard0 wat verwarrend kan werken.

Volgens mij is de opmerking van Jurgen dus juist.


Groet,
Ben.
 
De vraag aan zich is niet moeilijk. Alleen het geen wat al dan niet afspeeld is erg lastig.

Ik weet dat bij rioolwaterzuiverings instalaties ijzer oxide ( ijzer 3 waardig) wordt toegevoegd om een uitvlokkings reactie met fosfaat tot stand te brengen.

Echter wat wij in het aquarium toevoegen aan ijzer is een 2 waardig ijzer verbinding. Welke doorgaans ook nog eens gechelateerd is.
Dus wil er een reactie plaatsvinden in het aquarium met fosfaat, dan zal het toegevoegde 2 waardige ijzer eerst omgezet moeten worden naar een 3 waardig ijzer.

Dus de redenatie van Jurgen dat bij een hoge dosering ijzer, er een neerslag vormt met fosfaat zou kunnen kloppen.
Aangezien er bij een hoge ijzer(2) concentratie vast en zeker ook een hogere concentratie ijzer(3) ontstaat.
3 waardig ijzer ontstaat wanneer het 2 waardig ijzer oxideerd. Echter is ijzer(3)oxide niet goed oplosbaar in water.

Dus in het kort. Het ijzer dat wij toevoegen aan ons aquarium zal niet reageren met fosfaat. In ieder geval niet direct. Bij normale doseringen.
En mocht dit wel gebeuren,mdan zakt het naar de bodem. Waar het weer kan dienen als planten voeding. Bacterien kunnen dit ijzer weer omzetten naar ijzer(2).
 
Oke Het is mij al wat meer duidelijke over het binden
Dan staat er nog 1 vraag open
Is gebonden fosfaat nog meetbaar met onze druppel tester

Groet John
 
Johnny Boy zei:
Oke Het is mij al wat meer duidelijke over het binden
Dan staat er nog 1 vraag open
Is gebonden fosfaat nog meetbaar met onze druppel tester

Groet John

Gebonden fosfaat. Als gebonden met Ijzer als onoplosbaar ijzerfosfaat.
Dan is het dus de vraag of dit ijzerfosfaat nog in het water zweeft als mist, of dat het op de bodem ligt.

Zwevend in het water, zal het wel meetbaar zijn. Immers de testen breken de fosfaat binding open, om er een meetbaar en kleurend fosfaatcomplex mee te vormen.

Maar als het ijzerfosfaat neergeslagen is op de bodem, dan meet je het dus niet.

Uiteindelijk ga je het wel weer meten. In een oude bodem, waar weinig zuurstof in zit. Kunnen bacterien het ijzer en de fosfaat weer vrij maken.
Oude bodem produceerd fosfaat.

Leuke link waarbij dit systeem gebruikt wordt om natuurlijke vennen fosfaatarm te houden.
http://www.natuurkennis.nl/sleutels/ven ... y_id&id=54
 
Bedankt voor de info

Groet John
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan