Vraag over gele Fantoomzalmen

M

MarlonnekeW

Guest
Hallo allemaal,

In mijn Rio125 (80cm,125L) heb ik sinds een paar maanden een schooltje Gele fantoomzalmen (Hyphessobrycon roseus). In het begin heb ik behoorlijk pech gehad met een (onbekende) ziekte, waardoor ik het grootste deel van het schooltje ben kwijtgeraakt. Inmiddels heb ik dat weer aangevuld en bestaat de groep uit 10 vissen. De Gele fantoomzalm is het kleine broertje van de zwarte en rode fantoomzalm en wordt maximaal 3cm groot.

De afgelopen tijd is het bestand wat rustiger geworden, waardoor ze nu nog de enige 'zwemmende' vissen in het aquarium zijn. De andere bewoners zijn 8 Corydoras schwartzi en 2 P.maccus.
Sinds die tijd heb ik een duidelijke gedragsverandering bij de zalmpjes gezien; ze zijn onderling meer schijngevechten gaan houden en een deel van de school zit vaak verstopt tussen de planten. Ik vermoed dat ik voornamelijk mannetjes heb en dacht dat ze daarom zo onrustig zijn. Helaas is het verschil tussen mannen en vrouwen bij deze soort erg moeilijk te zien, dus echt zeker weet ik het niet. Daarom ben ik ook een beetje huiverig om de school uit te breiden, want ik heb geen garantie dat ik dan wel vrouwtjes krijg.

Nu was ik vandaag bij de LFS en daar werd geopperd dat dit gedrag wordt veroorzaakt omdat ze te weinig andere vissen om zich heen hebben.
Als ik de info op Seriously fish over deze soort opzoek dan staat daar het volgende:
'include other schooling fishes to provide security'. Dat wijst dus in dezelfde richting.

Ik ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken. Kan dit de oorzaak zijn en is het een goed idee om er een tweede scholenvis naast te zetten, zodat de zalmpjes zich prettiger voelen of wordt het bestand dan veel te rommelig?

Waar moet ik bij de keuze voor een soort op letten, vissen die zoveel mogelijk in een andere waterlaag zwemmen (zijn lastig te vinden), vissen met een hele andere lichaamsbouw, zodat er een mooi contrast ontstaat of juist vissen met een soortgelijke lichaamsbouw zodat het rustiger oogt?

De temperatuur in het aquarium is 24�C, de PH ligt iets onder de 7 en de gh en kh liggen rond de 5.

Alvast bedankt voor jullie advies!
 
Nannostomus eques en de Carnegiella soorten zouden prima bij de rest en in je aquarium kunnen, als je er een oppervlaktegerichte vis bij zoekt.
 
Dat vind ik juist lastig. Ik was vandaag bij Verduijn en daar zochten ze het meer in soorten die ongeveer in dezelfde laag zwemmen, zoals de Nannostomus marginatus of de Paracheirodon simulans. Maar dan gaan ze door elkaar zwemmen.

De Nannostomus eques vind ik een bijzonder visje, dus dat is een goede optie. Van bijlzalmen heb ik gelezen dat sommige forumleden vinden dat je ze in een bak moet houden waar ze hun natuurlijke gedrag kunnen laten zien, dus met ruimte erboven om te springen en daar voldoet mijn aquarium niet aan. Het zijn leuke vissen, maar ik weet niet of dat verstandig is.
 
De nannostomus marginatus zwemt echt wel hoger in de bak als een fantoomzalm. De eqeus zou ik zelf minder snel voor dit doel gebruiken, omdat deze erg rustig van zichzelf is en de fantoompjes dus minder snel kan uitlokken.

Ook een hyphessobrycon soort zoals herbertaxelrodi, amapaensis, of pulchripinnis zwemt hoger, en past dus beter...
 
Het hoog zwemmen van de marginatus wordt vaak overschat. Uitvalsbasis is rond het midden misschien �etsje erboven. Ze komen ook hoog en laag in de bak. Ze komen in ieder geval zeker niet continu hoog.
Met andere woorden Marlonneke: goede kans dat ze inderdaad behoorlijk door elkaar gaan met de Hyphessobrycon roseus, op zijn minst bij vlagen.
Het doel van de eques zou niet zijn 'uitlokken', maar laten zien dat er geen dreiging is van boven.
 
Ik heb de ervari g dat fantoomzalmen echt valk boven de bodem hangen, en heb ze ook samengehad met n. Margiantus. De bak was 40cm hoog, en de fantoomen hinge. In de onderste 10cm, en de marginatus 20-40cm. Hierdoor zaten de vissen elkaar zeker niet in de weg, en het zag er prima uit. (Had alleen teveel overblojvertjes, maar dat is een persoonlijke noot).

Een rustigvis kan moeilijker worden opgemert waardoor ze niet hun doel behalen..
 
Mijn fantoomzalmen zwemmen op dit moment overal, maar dat zal ook komen omdat er verder alleen maar bodemvissen in de bak zitten.

Er is een klein ander dingetje, waarom de marginatus me erg aanspreekt. Ik heb een paar hele forse schwartzi dames (met heel af en toe een eerste aanzet tot pre-afzet gedrag) en ik lees heel verschillende berichten over het kweken van deze soort. Ik heb ze in eerste instantie voor mijn gezelschapsaquarium gekozen omdat ze moeilijk te kweken zouden zijn, maar de laatste tijd hoor ik ook andere berichten en ik zie dus eerste aanwijzingen in die richting bij mijn vissen. Aangezien het in de winkel allemaal wildvang is, vind ik dat ik daar mijn best voor moet doen, mocht het ooit zover komen. Als ik het goed begrepen heb is de marginatus niet echt een eierrover, zodat ik misschien genoeg tijd heb om de eitjes weg te halen. De fantoomzalmen zijn dan wel een probleem, maar het is makkelijker om ��n soort ergens anders onder te brengen dan twee. Dus als dat toevallig samen kan gaan, dan zou dat fijn zijn...

Maar denken jullie dat een tweede soort echt gaat helpen om ze rustiger te krijgen of is het aannemelijker dat ik een scheve man-vrouw verhouding heb en dat een andere soort niet zal helpen? Ik zie nu veel schijngevechten (soms best heftig) en een halve school, die erg bleek is en verstopt zit.
 
ik denk dat de man vrouw verhouding op zulke aantallen helemaal niet zoveel meer uitmaakt. de extra soort is bedoeld om ze uit hun schuilplaats te lokken, rustiger werd het met mijn fantoomzalmpjes vanzelf, als de pikorde eenmaal is bepaald. verder zijn schijngevechten wel leuk om te zien, prachtige mannen toch?
de marginatus is een enorme eierrover staat in mijn boek, maar heb ze bij mij nooit de eieren van de antennebaarsjes op zien eten. de eieren van mijn copeina's werden zelfs van boven het wateroppervlak geplukt.... ik denk dat ze enorme eierrovers zijn, maar hele kleine bekjes hebben en de eieren van corydoras te groot zijn. cory eitjes zijn ook erg groot, en plakken aan de ruit, dus denk inderdaad dat de marginatus die met rust laten.
 
Ik zie regelmatig afzetgedrag en dan worden 1 of 2 visjes heel erg opgejaagd. Zo erg dat ze echt lijkbleek worden en zelfs de schoudervlek verdwijnt. Daarom vermoed ik dat ik maar weinig vrouwtjes heb en voornamelijk mannetjes en dat het in ieder geval de vrouwtjes zijn, die zich veel verstoppen. Dus voor de mannen maakt het misschien niet zoveel uit, maar voor de vrouwtjes is het niet bepaald prettig en zou een paar dames erbij fijn zijn ;).

De schijngevechten zijn wel interessant om te zien, maar als het echt de hele dag doorgaat, wordt het op een bepaald moment wel vervelend en erg onrustig.

Zou het ook nog met de temperatuur te maken kunnen hebben? Bij Goerami's lees ik vaak dat de mannen continu in paarmodus zijn bij hogere temperaturen. Zou er hier ook zoiets aan de hand kunnen zijn?

Wat betreft de eitjes blijft het volgens mij moeilijk om te voorspellen. Misschien is het beter om me daar pas druk over te gaan maken als het daadwerkelijk zover is ;).
 
Fantoomzalmen zijn prima te houden op koudere temperaturen, maar 24 graden zou er niet voor moeten zorgen dat de dieren overmatig agressief worden. Is het dan niet de betere oplossing om wat dames erbij te halen? Geslachtsonderscheid is lastig, maar wel mogelijk.

Over de eitjes wil ik nog even zeggen, dat mijn fantoomzalmpjes, (megalopterus dus nog een stukje groter ook), nooit corydoras eitjes hebben aangepikt, en daar hebben ze zeker wel de kans toe gehad! De dieren aten wel van dwergichliden, copeina en danio eitjes, maar die zijn ook een stuk kleiner, en veel meer in het open.
 
Dat is het lastige bij de Gele fantoomzalm; daar is het onderscheid tussen mannen en vrouwen bijna niet te zien. Als ik het goed heb, hebben de mannen bij de zwarte en de rode fantoomzalm een grotere rugvin, maar bij de Gele fantoomzalm ontbreekt die. Het enige dat ik heb kunnen vinden, is dat de vrouwtjes wat groter zouden zijn en een rondere buik zouden hebben. Bij mijn eigen schooltje heb ik dit nog niet kunnen zien. Waarschijnlijk zijn mijn vissen daar nog niet oud genoeg voor en ik denk dat de vissen in de winkel helemaal nog te jong of niet goed genoeg in conditie zijn om het verschil te kunnen zien. Dan is het dus echt een pure gok of je vrouwtjes hebt.

Het is een leuke soort, maar dit maakt het wel een stuk lastiger om ze te houden als je geen plek hebt voor een hele grote school en/of de pech hebt om een verkeerde groepssamenstelling te hebben.

Het is wel fijn om te horen dat ze van de eitjes afblijven. Bij de meeste grotere cory soorten eten de ouders zelf ook de eitjes, dus je kunt ze sowieso niet heel erg lang laten zitten. Als de andere vissen niet gelijk op de eitjes af duiken ben je denk ik al een heel eind.

Edit: op een andere site lees ik net dat de vrouwtjes juist kleiner zouden zijn, maar wel ronder. Dus daar is zelfs ook nog discussie over ;).
 
misschien is het een tip om de winkel te bellen, en de dieren die veel schijngevechten houden, en de dieren waar u van vermoet dat dit mannetjes zijn. terug te brengen naar de winkel, en om te ruilen voor andere roseus uit de winkel. hierdoor is de kans op vrouwtjes toegenomen....

omdat de visjes slechts 3cm worden zou ik er ook nog wel 5 bij durven zetten, dan heb je ook nog een kans dat die 5 ook vrouwtjes (tussen zitten) zijn.
 
Dat is een goede suggestie, maar helaas neemt de winkel, waar ik ze gekocht heb geen vissen terug.

Ik heb dit weekend nog wat gezocht op het internet (deze keer ook in het Duits) en daar ben ik nog wat interessante info tegengekomen.

Ten eerste heb ik eindelijk een website gevonden, die wat zegt over de waterlaag en daarbij stond boven/midden. Dat zou betekenen dat ze in een andere waterlaag zwemmen dan de andere fantoomzalmen.
Daarnaast kwam ik op een aantal plekken tegen dat er wordt aangeraden om deze soort in een aquarium van een meter of groter te houden, ondanks het feit dat het maar visjes van 3cm zijn.
Deze soort schijnt onderling vrij sociaal te zijn met andere soorten in de buurt, maar zodra ze het rijk alleen hebben (wat bij mij het geval is) claimen alle mannetjes een eigen territorium dat onderling wordt bevochten. Stel dat ik 7 of 8 mannetjes heb, dan is 80cm natuurlijk nooit genoeg voor zoveel territoriums en krijg je dus wat ik nu heb, visjes die de hele dag verstopt tussen de planten hangen, en/of heel veel schijngevechten. Dan zouden andere vissen erbij waarschijnlijk een betere oplossing zijn dan alleen de zalmpjes uitbreiden.

Het is jammer dat er geen koppel/harem vis is die erbij past anders was dat misschien nog wel de beste oplossing. Dwergcichliden is niet handig met cory's, Pauwooggondels zitten ook weer rond de bodem waar het al druk genoeg is en voor killi's en honinggoerami's is een temperatuur van 24�C met nog wat warmer in de zomer net te warm.

Op basis van dit alles begin ik me dus af te vragen of het probleem niet is dat het aquarium simpelweg te klein is. Ik twijfel dus heel erg wat ik moet doen, een tweede soort erbij halen en kijken of dat gaat helpen (maar dan weet ik nog steeds niet goed welke) of kijken of ik een groter huis voor ze kan vinden.
 
ik denk echt niet dat het aquarium te klein is, de mannetjes hebben een territorium van hooguit 10X10cm dus dat zou makkelijk moeten kunnen.
over koppelvormers valt te zeggen dat gurami soorten bovenin leven. voorbeelden die in de bak passen:
trichogaster chuna (wel erg klein)
trichogaster labiosa
trichogaster fasciata
betta splendens (als solitair)
trichopsis vittata
van de cichliden zijn er ook nog wel soorten te bedenken die samen met cory's in een 80cm kunnen. bijvoorbeeld:
laetacara dorsigera
laetacara curviceps
anomalochromis thomasi

ik zou zelf de dieren die geweldig leuk zijn, en mooi gekleurd zeker niet zomaar wegdoen. zou ze uitbreidden tot 15-20, en dan hopen op meer dames, en een koppeltje toevoegen.
 
Dat is goed nieuws ;).

De visjes houden, de school iets uitbreiden en dan een koppel erbij heeft ook duidelijk mijn voorkeur.

Wat zou dan de beste keuze zijn?
De Laetacara soorten zou ik het leukst vinden, mits dat verstandig is tenminste.
Laatst heb ik een aantal Corydoras habrosus gekocht, die in de winkel zaten met Betta dames en daarvan bleken er flink wat een oog te missen. Volgens de winkelier kwam dat door de Betta dames, dus dat hoeft van mij even niet ;).
Honinggoerami's vind ik ook leuke vissen, maar ik vraag me af hoe dat gaat met het gedrag van het mannetje op 24�C. Is dan misschien 1 man en twee vrouwtjes beter dan een koppel?
 
De laetacara's kunnen prima, zijn amper bodemgericht in tegenstelling tot de meeste andere cichliden. Betta's zijn niet de vriendelijkste vissen, maar van ogen uitbijten heb ik nog niet eerdr gehoord..
De trichogasters kunnen opzich tegen 24 graden, maar met de rest van het visbestand zou ik de temperatuur nog 1-2 graden laten Zakken.

Dus temperatuur 1-2 graden laten zakken, zomerse opwarming is niet erg, en een mooi koppel laetacaras toevoegen. Eventueel kan voor in de bovenlaag nog bijlzAlmpjes, of spatzalmen

Dus:
2 panaqolus maccus
8 corydoras schwartzii
2 laetacara dorsigera/curviceps
18 hyphessobrycon roseus
10 carnegiella strigata/4 copella arnoldi
 
Al nagedacht over hoe dan een koppel Laetacara of Anomalochromis moet worden gevonden? Geslachtsonderscheid is lastig op de grootte waarop ze worden aangeboden en een man en vrouw bij elkaar worden is allesbehalve garantie op een koppel. Beginnen met een klein groepje van 4 a 5 is het best, maar dan moet je de rest weer kwijtkunnen eens zich een koppel heeft gevormd.
En, hoe gaat de nachtelijke afkoeling waar Laetacara curviceps/dorsigera zeer bij gebaat zijn (aldus dwergcichlidenexpert R�mer) worden bereikt?
Het zijn leuke soorten, maar er zitten al met al wat haken en ogen aan.

Zelfde geldt voor Copella arnoldi, die zijn eieren boven water afzet, waardoor hij eigenlijk tekort wordt gedaan als er niet een ruimte van pakweg 15 tot 20 cm is boven het waterlevel.
 
Zover ik weet is 24�C al op het randje voor de P.maccus, dus een nog lagere temperatuur lijkt me niet handig (al ben ik wel eens nieuwsgierig hoe dat precies zit, aangezien er steeds meer inzichten komen dat veel soorten beter wat koeler gehouden kunnen worden, terwijl je deze ontwikkeling bij L-nummers niet ziet, maar dat is een hele andere discussie ;) ).

Ik ben ook bang dat de Laetacara's lastig worden. Ik heb inmiddels begrepen dat ze eieren op een steen op de bodem afzetten en ik vraag me af hoe dat dan gaat met ook nog 8 schwartzi's en 2 P.maccus op de bodem.
De P.maccus waren niet gepland voor dit aquarium. Volgens een aantal mensen op Planet catfish waren dit de ideale vissen om als kweekgroepje in een 60cm aquarium te houden, maar dit bleek niet het geval te zijn (tenminste bij mijn vissen niet, want die hebben echt wel meer dan 60cm nodig om elkaar te ontlopen). Het ideaalste zou zijn als de Schwartzi's de bodem voor zichzelf zouden hebben, maar voorlopig lijkt het vrij goed te gaan (en zo niet, dan grijp ik gelijk in). De bodem is dus al vol genoeg en ik wil er zeker geen extra soort bij die een deel van de bodem gaat claimen.

Naar de Copella arnoldi heb ik ook wel eens gekeken en het is fijn dat ik van te voren gewaarschuwd wordt dat dit ook geen goed idee is.

@Ivo: hoe kijk jij aan tegen bijlzalmen? Klopt het dat je ze eigenlijk de kans moet geven om te kunnen springen of kun je ze ook prima in een aquarium met een kap houden?
 
Qua temperatuur van de panaqolus durf ik dat wel aan, waardoor de laetacaras ook weer een optie worden, vanwege de afkoelingen. Inderdaad vormen uit een groepje van 4-5 dieren, en de overigen terug brengen naar de lfs.
Van de copella ben ik zeker mee oneens! Deze dieren springen makkelijk, maar hebben zeker niet die rand boven het water nodig. Ze zetten ook gewoon op zijn kop af, tegen een dekplaat. Indien deze dieren niet gehouden mogen worden in een bak zonder een groot luchtgedeelte boven de bak geld dat zeker ook voor bijlzalmen! Deze dieren maken enorme glijvluchten over het wateroppervlak om insecten ed. Te pakken. Tot wel een meter hogte, dus dan moet je boven je aquarium toch een luchtkolom hebben van 1m, dat is natuurlijk de grootste onzin. Als je dan toch de copella niet wil, is een andere copella/copeina soort ook nog geschikt.

De temperatuur, ik heb al mijn bakken altijd op kamertemperatuur gehad, ook met dieren zoals maanvissen, anetnnebaarsjes, en clowns en de dieren werden groot, kweekten, en kleurden mooi. Ze waren misschien minder actief, maar worden wel oud. Ik denk dat eigenlijk alle aquariumvissen (hier en daar een uitzondering) op kamertemperatuur kunnen worden gehouden. Dus 18-20graden in de winter, en 26-27 ggraden in de zomer!
 
Het argument over de bijlzalmen is precies waarom ik terughoudend ben om deze soorten te houden.

Als de temperatuur iets naar beneden kan, dan zouden m.i. Honinggoerami's een goede optie zijn. Die zullen ook wel eens onder in het aquarium komen, maar als ze iets te verdedigen hebben, dan is dat bovenin, waar nog ruimte genoeg is.
 
Ik hoop dat ik jullie nog een keetje mag lastig vallen.

Het leek best goed te gaan met de zalmpjes, totdat ik gisteren zag dat er eentje een deel van zijn staart kwijt is. Dit visje hangt steeds op dezelfde plek en een andere vis zwemt continu in de buurt. Als hij 'uit de hoek' komt, wordt hij daar door de andere vis weer gelijk naartoe geduwd. Als hij toch kan 'ontsnappen' dan wordt hij door de rest van de school opgejaagd.

Is het mogelijk dat de onderlinge agressie zo groot is dat er dit soort verwondingen ontstaan of is het waarschijnlijker dat het vinrot is (al dan niet veroorzaakt door de stress van de onderlinge conflicten)?

Dit is hoe de verwonding eruit ziet:
_MG_2297_web_zpsyemumtf0.gif


Hoe zouden jullie dit oplossen, zo snel mogelijk op zoek naar een aanvulling van het bestand (is niet handig als het vinrot is), de school uitbreiden om de agressie meer te verdelen (ook niet handig bij vinrot) of voorlopig even helemaal niets doen en kijken hoe het zich ontwikkeld?

Alvast bedankt!
 
Terug
Bovenaan