Vraag over herfstbladeren


M

MarlonnekeW

Guest
Ik hoop dat ik dit bericht in de goede categorie geplaatst heb.

Gisteren ben ik in het bos bladeren gaan verzamelen voor mijn aquarium. Ik heb zowel beuken- als eikenbladeren meegenomen, maar nu vraag ik me af of ik wel de goede bladeren heb.
Om 100% zeker te zijn ben ik bladeren gaan plukken en heb ik ze niet van de grond afgeraapt. Daarbij ontdekte ik dat het behoorlijk lastig is om bladeren te vinden die al bruin zijn terwijl de nog aan de boom hangen.

Ik heb nu 3 kleuren eikenbladeren; bruin, geel en groen.
Bruine beukenbladeren aan de boom heb ik niet kunnen vinden, dus hiervan heb ik gele en groene bladeren.

Welke kan ik voor het aquarium gebruiken?
De bruine eikenbladeren zijn in ieder geval goed, maar hoe zit het met de gele en groene beuken- en eikenbladeren?

Je leest vaak dat het niet verstandig is om in het voorjaar en de zomer bladeren te gaan plukken, omdat er dan allerlei sappen en suikers inzitten. Geldt dit ook voor groene herfstbladeren?

Alvast bedankt voor jullie hulp!!
 
Groene bladeren wordt inderdaad afgeraden..
Zelf wil ik nog wel eens elzenproppen plukken.. meestal van de boom maar soms ook van de grond, die was ik grondig en laat ze dan drogen.
Als je grondig wast en een tijd laat drogen (eventueel in de oven) vraag ik me af of het zo erg is als je ze van de grond raapt, ik vermoed dat je eventuele verontreiniging er dan wel uit hebt gewassen/gebakken ;)

Edit: Meer info ;) http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=597246&page=1
 
Bedankt voor de link.

Het grappige is dat dit onderwerp precies aangeeft waarom ik het op dit moment even niet meer weet; iedereen zegt iets anders ;)
Ik ga in ieder geval de bruine eikenbladeren gebruiken en de gele bladeren laten drogen om te kijken of ze dan bruin worden. Vrijdag kom ik weer in een bos dus dan kan ik kijken of ik nog meer bruine bladeren kan vinden.
 
MarlonnekeW zei:
Bedankt voor de link.

Het grappige is dat dit onderwerp precies aangeeft waarom ik het op dit moment even niet meer weet; iedereen zegt iets anders ;)
Ja weet ik.. zoveel mensen, zoveel meningen..
Het wordt je soms niet makkelijk gemaakt ;)
 
Voor de garnalen raapte ik ook weleens bladeren in het park en spoelde die af en even in kokend water. daarna gewoon laten drogen en klaar.
Ik zou alleen de bruine gebruiken voor de zekerheid.
 

Terug
Bovenaan