Wat is er nieuw

VRAAG over interne filter

Nirious

Member
Lid geworden
9 oktober 2020
Leeftijd
42
Ik heb een interne filter (ciano cf80) voor in mijn koud water aquarium gekocht.
Daar zit zo'n verlengstukje buisje aan dat ik kan bewegen.

Nu is die installatie en gebruikshandleiding totaal nutteloos en nietszeggend.
Ik vind ook op internet nergens hoe je dit moet installeren.
Ik heb hem dus maar naar best vermogen in elkaar gestoken en aangezet.

Nu zit ik met enkele vragen:
1)
Dat ding is vrij lang.
Moet die filter helemaal onder water of niet. motor zit in het bovenste deel.
Ik heb wat gravel moeten weghalen onderaan mijn aquarium om hem helemaal onder gedompeld te krijgen.

2)
En dan de tweede vraag. dat buisje waar het water uit komt kan ik draaien naar alle kanten.
Hoort dat nu onder water te zitten? resultaat is soort van jets.
Of gelijk met het water? resultaat is rimpletjes op het water oppervlak.
Of boven het water? resultaat is een klein watervalletje en belletjes in het water waar het er invalt.

3)
er zit daar een verlengstuk bij 'extention' waarmee ik een tweede filter blokje

1602233819831.png

Voordat ik toekom aan je andere vragen: wat heb je in je bak zitten dat je een koudwaterbakje hebt? En hoe groot is dat bakje dat je een laag grind moet weghalen voordat je je hele filter kunt onderdompelen?
Mbt je vragen: ik zou deze zeker geheel onderdompelen, dat voorkomt in alle gevallen dat je filter droog gaat draaien. Uitstroom doe je normaliter net onder je waterpeil, veelal van achter naar voren gericht en íetsje naar onderen voor een goede waterdistributie; maar er zijn meerdere wegen naar Rome. Een en ander valt en staat ook met de inrichting van je bak.

Die gebruiksaanwijzing is niet heel nuttig inderdaad, als ik hem zo bekijk. Begrijpelijk dat je je deze dingen afvraagt als je niet vaker zulke filters hebt gehad.

Gezien het ontwerp van dit filter lijkt het me geen probleem om hem iets boven het water te hebben uitsteken. Zolang de intakes (de openingen waar water aangezogen wordt) maar onder water blijven. Mocht je veel water verversen en er dreigt lucht bij de ingangen te komen, dan zet je hem even uit.

Voor wat betreft de uitstroom: doe wat jou gelukkig maakt. ;-) Een eindje van boven het water in plonzen kan wat meer geluid geven. De een vindt het fijn om de uitstroom rondom de waterlijn te hebben voor extra zuurstofuitwisseling (ik doe het zelf vaak net iets erboven of eronder) en de ander stuurt liever met een pijpje de stroom schuin naar de bodem om de boel daar wat op te schudden. Ligt er ook maar aan wat voor circulatie je wilt, en dat kan een kwestie van experimenteren zijn.

Vraag drie is vrij mysterieus geformuleerd.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan