Vraag over onderhoud dicht beplant aquarium


R

Ronald GH

Guest
Ik ben (met wat onderbrekingen) al een tijdje bezig met de hobby maar heb eigenlijk een basisvraag over het onderhoud van het aquarium en dan met name in dicht beplante bakken.

In het verleden heb ik eigenlijk altijd bakken gehad met een beperkt aantal of helemaal geen planten (Discus en Tanganyika). Tijdens het onderhoud hevelde ik de bodem dan af gelijktijdig met de waterwissels.

Nu ben ik sinds een aantal weken bezig met een behoorlijk beplant aquarium. Daarnaast zie ik prachtige aquaria op Internet voorbij komen waarbij de gehele bodem is bedekt met laag- en hooggroeiende planten.

Wanneer je onderhoud verricht aan een dergelijk aquarium hoe ga je dan te werk. Hevel je af waarbij je de hevelklok boven de laaggroeiende planten houdt of doe je dat niet en laat je het vuil over aan de planten en het filter? Of is er een geheel andere werkwijze?


Ik ben benieuwd naar jullie reacties!
 
Vaak word de pomp dan even uitgezet en met wat wapperen boven en ligt tegen de lage planten kan je wat eruit komt drijven afzuigen, verder, met beleid werken.
 
Snoeien voor planten is ook gezond. Bij stengelplanten is het het zo dat er meerdere scheuten onder de gesnoeide stengel groeien. Dat maakt je beplanting dichter en zo verstikt het zichzelf niet. Scherpe schaar is aan te raden. Zorg wel dat je plantjes sterk genoeg zijn.
 
Even druk geweest, vandaar een late reactie. Bedankt voor jullie tips Ton en Ruben! Ik ben inmiddels begonnen aan een nieuwe bak (Rio 300) met veel beplanting. Er zullen dus vast nog wat raadplegingen volgen ;-)
Ik ga binnenkort wat foto's plaatsen.
 
Ik wapper, zoals Ton al beschrijft, ook over de bodem en met de slang zuig ik dan het opstuivende vuil en stof af. Bij een goed functionerende bodem is een beetje vuil dan ook niet erg en dat wordt weer omgezet.
 

Terug
Bovenaan