Vraag over ph controller en co2 afgifte.


J

Jelani

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben een zeer complete nieuwe bak aan het opstarten. Daar zit een ph controller bij die aangesloten zit op de co2 fles.
Werkt opzich prima, maar wat ik, als iemand die nog nooit een ph controller gebruikt heb mezelf afvraag...

Kan er een co2 te kort ontstaan bij je planten / in je bak door de ph controller ?

De Co2 word niet constant afgegeven en daardoor vroeg ik me dat dus af.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20191122-104857_Marktplaats.jpg
    Screenshot_20191122-104857_Marktplaats.jpg
    317 KB · Weergaven: 89
  • Screenshot_20191122-104905_Marktplaats.jpg
    Screenshot_20191122-104905_Marktplaats.jpg
    311.8 KB · Weergaven: 86
Ja je kan een tekort hebben als de controler niet goed is ingesteld en dat hangt af van de kh en de ph. Bij een bepaalde ph en kh hoort een co2 gehalte.
Dit kun je zien in de link die ik straks even post voor je. Als je dus de kh weet dan moet je daarbij een ph instellen zodat je voldoende co2 verkrijgt en vaak is rond de 23 mg voldoende. Ik zou ook een continutest aanschaffen zodat je de kleur van de vloeistof kan zien en een lichtgroene kleur duidt in de regel op voldoende co2.
 
 
Super bedankt :)
 
vergeet niet dat bij CO2 toevoegen vaak een grotere lichtintensiteit en meer plantenvoeding hoort. Het is dus een samenspel van en niet alleen de co2 die alles doet.
 
vergeet niet dat bij CO2 toevoegen vaak een grotere lichtintensiteit en meer plantenvoeding hoort. Het is dus een samenspel van en niet alleen de co2 die alles doet.

Lichtintensiteit zit volgens mij wel goed. De bak is 2.00 x 70 x 60 hoog en er hangen totaal 9 t5 lampen boven. Lampen branden momenteel maar 6 uur per dag ivm opstart.
Plantenvoeding heb ik gisteren nog toegevoegd :)
 
Buiten de co2 controller is ook een goede water distributie van belang in de bak
Is handig zon ph computer maar als de co2 niet alle planten bereikt en alle delen van de bak bereikt dan heeft het nog geen nut
 
Buiten de co2 controller is ook een goede water distributie van belang in de bak
Is handig zon ph computer maar als de co2 niet alle planten bereikt dan heeft het nog geen nut

Volgens mij zit dat wel goed. Er staan 2 filters op en de co2 komt via een reactor in het water.
 
vergeet niet dat bij CO2 toevoegen vaak een grotere lichtintensiteit en meer plantenvoeding hoort. Het is dus een samenspel van en niet alleen de co2 die alles doet.

Je hoeft niet het licht te verhogen bij co2 gebruik en vaak kun je met wat minder licht dan weer met minder co2 uitkomen. Ik heb op de Fusion 120 ook het licht redelijk gedimd namelijk en gebruik gewoon co2.
 
Volgens mij zit dat wel goed. Er staan 2 filters op en de co2 komt via een reactor in het water.
Dat is bij mij ook het geval maar toch in bepaalde plaatsen in de bak problemen wel zaak dus om dit in de gaten te houden en eventueel de uitstroom aan te passen het hebben van twee filters houd niet automatisch in dat de boel ook overal rond komt.
 
Je kan de circulatie testen met wat waterverbeteraar of diepvriesvoer.
 
Dat is bij mij ook het geval maar toch in bepaalde plaatsen in de bak problemen wel zaak dus om dit in de gaten te houden en eventueel de uitstroom aan te passen het hebben van twee filters houd niet automatisch in dat de boel ook overal rond komt.

Anders is een stromingspompje zo gehaald ;)
 
Volgende week even bekijken met mn plantenvoeding. Die is groen :D

Is nu alleen de vraag blijft het ook groen bij contact met water. :juggle::D
Hier is een bruin maar blijft geen spoor van zichtbaar als ie in contact met water komt. :D
 
Hallo allemaal,

Ik ben een zeer complete nieuwe bak aan het opstarten. Daar zit een ph controller bij die aangesloten zit op de co2 fles.
Werkt opzich prima, maar wat ik, als iemand die nog nooit een ph controller gebruikt heb mezelf afvraag...

Kan er een co2 te kort ontstaan bij je planten / in je bak door de ph controller ?

De Co2 word niet constant afgegeven en daardoor vroeg ik me dat dus af.

Dat klopt, de Co2 toevoer stopt namelijk zodra de controller een ingestelde waarde heeft bereikt. Dus m.a.w. je hebt je controller, als voorbeeld, ingesteld op een pH waarde 6.8. De controller krijgt meetgegevens van je pH sensor die zolang de waarde hoger is dan die 6.8 het magneetventiel opent en zorgt voor CO2 toevoer. Dat doet hij totdat de waarde 6.8 bereikt is, meestal wat lager omdat zo'n ding wat naijlt, op dat moment wordt het magneetventiel gesloten en stopt dus de CO2 toevoer. Omdat er geen CO2 meer toegevoerd wordt zal de CO2 waarde langzaam teruglopen en loopt je pH weer op. Wanneer ze weer boven de 6.8 is start de toevoer weer op.
 
Is nu alleen de vraag blijft het ook groen bij contact met water. :juggle::D
Hier is een bruin maar blijft geen spoor van zichtbaar als ie in contact met water komt. :D

Das ook weer zo :D Zie het vanzelf en anders kan een beetje vlokvoer tijdens de opstart ook geen kwaad. Zie ik ook hoe het stroomt ;)
 

Terug
Bovenaan