Wat is er nieuw

vraag over plantengroei

  • Onderwerp starter Onderwerp starter iemand922
  • Startdatum Startdatum
I

iemand922

Guest
hallo, mijn planten sterven af ik heb een goeie voedingsbodem.
de bladeren verwijnen langzaam het begingt als gaten en op het einde zijn alleen de nerven over.

mijn waardes zijn
nitrate(no3) 10mg/l
nitrite(no2) 0
gh>7
kh 6
ph 7
co2 15mg/l


ik ben ten einde raad en ik zou het heel erg waarderen om advies mogen te ontvangen.
 
Wat voor plantenvoeding voeg je toe?
Wat zijn de maten van je bak?
Wat en hoeveel vissen zitten er in?
Heb je een totaal foto van je bak?
Wat voor filter gebruik je?
 
easy life professional plant fertilizer.

100x60x40

3 algeneters, 1 stofzuiger, 2 garnalen 20 platys en 1 stelletje.


eheim professional 4 600

foto volgt

nogmaals super bedankt
 
6TAkKf73


pbUyTODn
 
3 Algeneters en 1 stofzuiger :S , kan je daar wat preciezer in zijn met de wetenschappelijke benaming?
of eventueel een duidelijke foto van ze?

Edit,
Voeg je ook kleibolletjes bij de wortels van de planten?
 
is goed,
antenne meerval
en de Corydoras aeneus

het stelletje is trouwens de Apistogramma cacatuoides
 
nee dat niet omdat ik net 2 maanden geleden begonnen ben en een dikke voedingsbodem in combinatie met easylife professional plant fertilizer.

zou dit het kunnen zijn of is mijn filter te sterk? 1250 liter per uur in een bak van 1 meter?
 
de ene keer is mijn nitraat no3 dus 0 en de andere keer 10.

1 uur geleden een test gedaan toen was het 10 en nu weer 0.
 
Waar meet je mee? strips of een druppeltest.
 
strips van jbl, met die app heb je dan al die waardes in 1 keer en schijnt heel noukeurig te zijn
 
0 zou inderdaad te weinig zijn en kan ik misschien dat veranderen
 
Als je 0 Nitraat meet is dat in iedergeval niet goed, de hoeveelheid welke je planten nodig hebben wordt mede bepaald door het aantal licht wat ze dagelijks krijgen, veel licht = veel voeding, hoelang brand de verlichting? en hoeveel voeding dien je toe?

Je bodem bedekking vind ik ronduit verkeerd, de bodembewoners zullen de leisteen verschuiven waardoor de onderste gedeelten van de planten zullen beschadigen en de voeding niet goed door de plant kan worden opgenomen en langzaam afsterf.

Over de JBLtester wordt hier verschillend over gedacht, een goede druppeltest is wel wat duurder maar als redelijk juist geschouwd.
 
ik heb echt fijn zand als voedingbodem daaroverheen grind en daaroverheen steentjes. het licht verschilt heel veel misschien moet ik er een tijdklok opzetten.
 
Ik zou niet meer dan ongeveer een uur of 8 het licht aanlaten.
De bovenste steentjes zouden de plantstammen kunnen beschadigen.
 
Ik kan niet veel meer toevoegen aan de post van Ton 😉
Je mag de garnalen best tot minimaal 10 aanvullen want het zijn groepsdieren.
 
Je bodem is absoluut niet geschikt voor de corydoras en apistogramma cactuoides!!! Ik zou dit echt gaan veranderen!

Let op met plantenvoeding in combi met garnalen.

Plaats eerst heel veel zuurstofplantej zoals de waterpest om wat meer evenwicht te krijgen.
 
dankje voor alle hulp, bij de dierenwinkel zeiden ze dat dit makkelijk kon. en nu blijkt dus van niet is er enige kans met aan bonnetje dat ik gewoon in mijn recht sta door slecht advies alle planten beginnen kuren te krijgen.

1 lamp van 39 watt is dat niet te weinig?
 
wat is los per liter 0.3 tot 0,5 watt
 
Ik zit in de meterbak op zo n 0,4W per liter en in de 60cm rond de 0,27W/L.
Ik heb 2 van 39W boven de meterbak zitten, maar 1 is wel erg weinig denk ik.
 
zal dat het denk wel zijn ik heb 1 meter bak 240 liter met 30 watt heb er meteen 2 van 45 besteld, hopelijk zijn ze nog te redden...


en de steentjes gaan er dit weekend uit voor de vissen
 
iemand922 zei:
is goed,
antenne meerval
en de Corydoras aeneus

het stelletje is trouwens de Apistogramma cacatuoides
Wat is een antenne meerval?
 
ik had hem opgezocht maar ik denk dat het niet goed is dat is die witte albino vis links achter op die foto hierboven
 
TonHageraats zei:
Als je 0 Nitraat meet is dat in iedergeval niet goed, de hoeveelheid welke je planten nodig hebben wordt mede bepaald door het aantal licht wat ze dagelijks krijgen, veel licht = veel voeding, hoelang brand de verlichting? en hoeveel voeding dien je toe?

Je bodem bedekking vind ik ronduit verkeerd, de bodembewoners zullen de leisteen verschuiven waardoor de onderste gedeelten van de planten zullen beschadigen en de voeding niet goed door de plant kan worden opgenomen en langzaam afsterf.

Over de JBLtester wordt hier verschillend over gedacht, een goede druppeltest is wel wat duurder maar als redelijk juist geschouwd.

Ik meen te lezen dat hij wel nitraat meet. Verder ben ik het eens, ik denk echt dat het je bodembedekking is. Hoe groffer de korrel hoe lastiger de wortels van de meeste planten het krijgen. Er zit meer lucht in de bodem waardoor de planten moeilijker voeding op kunnen nemen. Dit is meer schadelijk voor de planten naarmate er meer stroming in de bak is.
 
Rubz zei:
Ik meen te lezen dat hij wel nitraat meet. Verder ben ik het eens, ik denk echt dat het je bodembedekking is. Hoe groffer de korrel hoe lastiger de wortels van de meeste planten het krijgen. Er zit meer lucht in de bodem waardoor de planten moeilijker voeding op kunnen nemen. Dit is meer schadelijk voor de planten naarmate er meer stroming in de bak is.

De nitraat wordt hier (17/04/16 03:20 PM) als 0 gemeten, mogelijk door verkeerde meetwijzes.
 
iemand922 zei:
strips van jbl, met die app heb je dan al die waardes in 1 keer en schijnt heel noukeurig te zijn

Als het binnen 1 uur van 10 naar 0 gaat dan klopt er iets niet denk ik en dan zou ik voor een wat hogere nitraat zorgen. Probeer eens richting de 20mg te gaan anders.
Je moet namelijk wel nitraat in de bak hebben voor een gezonde plantengroei. Je hebt opzich weinig planten dus eigenlijk is veel niet nodig maar 0 is gewoon niet goed.
 
iemand922 zei:
ik had hem opgezocht maar ik denk dat het niet goed is dat is die witte albino vis links achter op die foto hierboven
Dat is toch Gwn een albino corydora?
 
Is 3 Coriadoras niet een beetje te weinig?
 
Cory s moet je eigenlijk wel in een schooltje houden. Ik heb hier 7 Panda s in de 60cm zwemmen.
 
Hoi iemand, heb je nog geprobeerd iets te regelen in de dierenwinkel? Ik denk niet dat je je geld terug krijgt.
De corydoras kun je het beste 1 soort van nemen en dan minimaal 7 stuks.
Meerere soorten kan wel maar dan gaan ze kruisen.
 
AquaCafe
Help Users
      Ice78: Ja hoop file duurder erg lang
      Terug
      Bovenaan