Wat is er nieuw

Vraag over Pogostemon Stellatus / Eustralis Stellata

• Onderwerp starter Onderwerp starter Steve Declerck
  • Startdatum Startdatum
S

Steve Declerck

Guest
Goeiemorgen,

Ik heb ongeveer een maand geleden deze plant (zie onderwerp, POSTGEMON STELLATUS) besteld en geplant in de middenzone. Ondertussen ben ik reeds tot de vaststelling gekomen dat ik die beter achteraan had geplant, want die zit op 1 maand tijd aan het wateroppervlak. Hoewel op de verkoopsite vermeld staat : "Een bijzonder mooie plant die wel wat eisen stelt aan zijn leefomgeving. ", Bij mij heeft die toch heel snel gegroeid. Het enige wat ik wat mis, is dat er geen enkele verkleuring in zit. Alles groen, terwijl ik roze tinten zie op de verkoopsite.
Mijn vraag is nu, laat ik die gewoon in de middenzone staan of verplaats ik die best naar achter? Ben wat bang om de plant uit de bodem te trekken, herplanten zal ze misschien kapot maken?
Mat me ook opvalt is dat de POSTGEMON heel snelt groeit : de stengel, maar niet het aantal blaadjes, ik zie vooral een lange stengel waar niet veel blaadjes aan staan. Dat fenomeen zie ik ook nog bij enkele andere planten. Heeft dit ook enige betekenis? Iets wat ik fout doe?

Bijkomende vraag wat de verkleuring betreft, dezelfde ervaring heb ik met ROTALA WALICHII, die op de verkoopsite oranje verkleurt en op andere fotos rode uiteinden heeft, bij mij is die ook helemaal groen. Zit ondertussen ook tot aan het wateroppervlak. Ik gebruik dagelijks de bemesting van Tropica, 5 drukjes op de pomp dagelijks en verder voeg ik nog 2x per week wat extra ijzer bij.

Hierbij foto's van beide planten, POSTGEMON en ROTALA, zoals je ziet, gewoon groen (Bij de ROTALA heb ik waarschijnlijk bij het planten ook teveel plaats tussen gelaten.

20200207_184221_resized.jpg
20200207_184521_resized.jpg
l

Bedankt alvast voor advies...
Groetjes en fijne zondag

aan de plant te zien wil ie wat meer licht om rood te kleuren, De internodïen, (de stukjes steel tussen de bladkransen) zijn erg lang. met meer licht krijg je een compactere en rodere plant. Maar het ziet er verder wel gezond uit en meer licht betekend ook hogere CO2en voedingsbehoefte. Dus als je het licht verhoogt, zorg er dan voor dat ook CO2 en voeding in orde blijven.

Ben bang dat je met je huidige verlichting zelfs op 100% je je planten nog niet voller of op kleur krijgt

Thx, ja, heb wat dezelfde indruk dat die stukjes steel wat lang zijn.

Ben bang dat je met je huidige verlichting zelfs op 100% je je planten nog niet voller of op kleur krijgt

Moorslede..... waar ik 11 jaar gewoond heb. Er staat geen reden bij vermeld waarom je dit zegt...

Ik denk omdat 28 watt niet bijster veel is op een aquarium van 100 cm....

Goh, dat kan natuurlijk, maar als ik die op 100% zet dan is ook de ganse woonkamer verlicht, is toch wel heel fel moet ik zeggen. Maar ik vind het moeilijk instellen, met 5 standen. Dan lees ik ook hopen artikels over : minder licht, planten groeien dan trager en mooier, enz... Opnieuw zoveel meningen en dan weet je niet meer wat correct is op de duur.

Hoi streekgenoot :zwaai: denk dat je gewoon onvoldoende krachtige verlichting hebt met 28watt.
Je kan het natuurlijk enkele weken proberen op 100% en de planten zullen zeker kortere internodien krijgen maar echt kleuren twijfel ik.
Positief is dat je planten er gezond/algarm uitzien dus zeker je hoeveelheid co2 en plantenvoeding mee verhogen met de hoeveelheid verlichting

hey hallo, zal ik zo doen. Heb je een betere verlichting in gedachten? Ik ken er alvast niet veel van. Mocht je een betere armatuur weten?
Jammer geen kleuren, zal eens verhogen.
Ja gelukkig geen alg, heb ik schrik van.
Bedankt

tis een kwestie van persoonlijke voorkeur ook. Ik houd van veel licht, en heb niet de ervaring dat dat perse leidt tot problemen met alg.

Maar kijk naar je planten en allemaal hebben ze een uitgerekte groei, veel ruimte tussen de bladkransen. Dat is een teken dat ze wel wat meer licht zouden willen....

Maar kijk naar je planten en allemaal hebben ze een uitgerekte groei, veel ruimte tussen de bladkransen. Dat is een teken dat ze wel wat meer licht zouden willen....

WIst niet dat een uitgerekte groei daar aan te wijten was, bedankt

Nog iets wat net bij me opkomt: Hebben vissen dat wel graag, felle verlichting die op hen schijnt, uren aan een stuk?

er zitten neons in, maar de andere soort ken ik niet bij naam. Maar is te zien op de foto helemaal bovenaan dit topic...
De neon tetra houdt blijkbaar niet van fel licht als ik het zo even opzoek

Bedankt voor de benaming van de andere soort. Verlichting aangepast, zal eens afwachten...

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan