Wat is er nieuw

vraag over regen water

• Onderwerp starter Onderwerp starter Tikki
  • Startdatum Startdatum
T

Tikki

Guest
Wij hebben een regen ton in onze tuin staan. Ik lees geregeld dat mensen hun bak verversen met regen water. Ik overweeg dat ook te gaan doen.
Maar Zijn eventuele ongewenste bacteriën die hierin zitten in probleem in jullie ogen? En algen of andere ongewenste stoffen?

Ongewenst is wel een probleem idd want anders was het niet ongewenst natuurlijk! 😉
Is belangrijk dat het oppervlak waar de regen vanaf en doorheen stroomt schoon is en natuurlijk de ton zelf.
De meeste mensen filteren eerst het regenwater dmv actief kool voor ze het in de bak doen.

Het komt hier van het dak van het tuinhuis. En die ton staat er al een paar jaar. Dat kool is dus niet verkeerd. Hoe doe je dat in de praktijk? Uit de ton over wat kool je bak in laten lopen? En koken jullie het nog of UVC ivm bacteriën?

Laatst hadden we het in een draadje over luchtvervuiling en de invloed daarvan op de kwaliteit van het regenwater. Ik kan het helaas niet meer vinden - maar TS kon dus consequent NH3 meten in het regenwater, ook water wat vers was opgevangen in een emmer in de tuin en dat dus niet via het dak in de regenton was gekomen.
De conclusie was dat de NH4 vermoedelijk afkomstig was van de intensieve veeteelt.

De aanwezigheid van NH4 kun je uitsluiten, bij andere stoffen in de lucht die neerslaan met de regen wordt het lastiger - maar daarvoor is dan wel weer het filteren over kool goed.

In de praktijk zul je het regenwater minimaal 24 uur over kool moeten filteren. Bij mijn weten wordt het nooit gekookt, dat is met grotere aquaria ook niet praktisch. Ik zou dan wekelijks 70-140 liter water moeten koken.

Edit: afhankelijk van de pH van het aquariumwater wordt NH4 NH3 en dit is zeer schadelijk voor de vissen.

In de moeson tijd wil ik nog wel eens regenwater gebruiken.

Maar van het kleine schuurtje komt te weinig water, dus de ton is ook niet echt schoon.

Van het huis komt zeer veel water. Alleen het water wat van de week eraf kwam, dat was het eerste na lange droogte. Dat is dus echt erg smerig. Het ziet nu nog steeds troebel in het vat.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan