Vraag over steunpunten en ongelijke ondergrond


S

Steph1982

Guest
Goedenavond,

Ik ben mijn nieuwe aquarium aan het opstarten en zit toch opeens met de ondergrond. Het aquarium komt op een zeer robuust hardhouten dressoir met stalen frame en genoeg tussenbalken te staan. Over het gewicht maak ik me geen zorgen. Echter, het oppervlakte is niet helemaal egaal. Bij mijn huidige aqaurium (25 liter) heb ik vilten meubelbeschermers geplaatst op de vier hoeken. Zie foto. Aqaurium staat nu waterpas. Bij mijn nieuwe aqaurium (Juwel primo 110, 80cm) heb ik hetzelfde gedaan maar nu met zes viltjes. Ook onder het midden. Ik begin nu opeens te twijfelen of dit wel kan. De bak is nu nog niet helemaal gevuld en ik begin nu opeens sterk te twijfelen. Moet ik er toch een mat onder leggen? 25 liter is nogal een verschil met 110 liter natuurlijk...

Foto's 1: huidige bakje, maak ik me geen zorgen om.

Foto 2: nieuwe 80cm bak

IMG_20210302_183525.jpg


IMG_20210302_183925.jpg

Nog een vraagje, misschien verkeerde forumdeel maar soit: kan een jumpstart met 25 liter naar 110 liter?

Thanks alvast voor de antwoorden!
 
Zoals je ziet heeft een Juwel aquarium een zelfdragend frame, daar hoeft ( en mag van juwel) niets onder.
 
dat zou ik niet doen zo.
als de ondergrond te ongelijk is zou ik een losse plaat er opleggen en die uitvullen op de ondergrond.
zodat het hele frame van het aqarium draagt
 
Zoals Bart al zegt: neem een plaat betonplex en leg onder die plaat betonplex die viltjes en zet die juwel gewoon kaal op die betonplexplaat, want zoals je het nu hebt gaat het fout
 

Ja ik vermoedde al dat dit niet goed ging... Het dressoir heeft een lichte glooiing in het hout maar precies in het midden van de bak over de gehele lengte ongeveer. Dus de viltjes maakten de diepte van de glooiing zelfs groter.

Heb nu de viltjes eronderuit gehaald en heb wat foto's gemaakt van de waterpas. Is dit acceptabel? Ik maak zo ook nog een foto van de glooiing.

Waterpas lengte bak. Zowel links als rechts op de bak gelijk.

IMG_20210302_211908.jpg


Waterpas diepte zowel links als rechts op de bak gemeten.
IMG_20210302_211931.jpg

IMG_20210302_212007.jpg


Is dit acceptabel?
 

Bijlagen

  • IMG_20210302_211931.jpg
    IMG_20210302_211931.jpg
    176.2 KB · Weergaven: 97
Foto van de glooiing aan de zijkant van de bak bekeken. Het ziet er door schaduw iets heftiger uit dan het daadwerkelijk is (schaduw) maar dat de glooiing er zit is een feit.

Gevoelsmatig zou ik er iets van een stugge rubberen mat onder leggen. Wat kan zo'n frame precies aan?

IMG_20210302_213437.jpg
 
Steph 1982
Een aquarium kan altijd zijn eigen gewicht dragen, mits dat deze wel op een vlakke ondergrond staat en er geen tordering plaatsvind. Een waterpasopstelling zegt niet zoveel, kan zomaar zijn dat de bak in breedte richting ( links naar rechts) 1 cm. Afwijkt van links naar rechts.
Een vlakke ondergrond is veel belangrijker dan wat we onder het aquarium leggen, ik zie op de foto dat je in de midden wat tekort komt in dragend vermogen, ik zou in tegenstelling van wat ik altijd beweerd onder de staande ruiten een strookje van piepschuim plaatsen van 0,5 cm. Dik, en 2 cm. breed en dan in de lengte en zowel in de diepte van de bak, ( de staande ruiten) zo hef je het verschil in dragend vermogen op, en kan het gewicht van de bak zich een beetje aanpassen in de niet vlakke ondergrond.

Waarom geen piepschuim onder de gehele bak,, simpel daar zakt een aquarium niet in weg, en dit neemt ook geen oneffenheden op, enkel een klein steentje of wat dan ook verdwijnt in het piepschuim, maar een aquarium past zich daar in draag en drukvermogen niet aan, simpel gezegd zakt de bak niet weg in het piepschuim. Wel als we zoals gezegd smalle stroken onder de staande ruiten plaatsen, het aquarium zal iets wegzakken en zich aanpassen. Verder is het geen probleem als de bak over het gehele vlak niet ondersteund wordt.
 
Dank je treb, lekker uitgebreid antwoord, daar kan ik zeker wat mee! Begrijp ik nu goed dat ik gewoon een rechthoek trek van piepschuim? Dus niet opgevuld maar alleen de randen in de lengte en de diepte. Dus waar het frame loopt. Ook nog de middenbalk van het frame?
 
Steph niet in de midden, enkel zoals je zelf aangaf enkel een randje onder en rond de staande ruiten, Niet in het midden, alleen rondom.
 
Steph
De meeste aquarianen kijken in een winkel alleen naar vissen en planten, ikzelf kijk ook vaak naar techniek hoe en wat, en een aquariumstelling,
Als je weer eens in een aquariumwinkel ben kijk eens waar deze aquaria op staan, vaak niets meer dan een dragend vlak onder de voor en achterzijde van een bak in een aluminium stelling.
 
die juwel bakken staan op het frame dat moet je rondom ondersteunen .
het frame zelf is van kunstof en niet stijf dat is alleen om te zorgen dat de bodem vrij blijft

plaats hem zoals ik al eerder heb aangegeven.
 

Terug
Bovenaan