Vraag over verlichtingstijd en sterkte

bjorn.b

Well-known member
Lid geworden
9 augustus 2008
Berichten
55
C0A61975-91EB-47A9-A9C4-E19D155FC0EA.jpeg
B20A7B6E-ECF3-4DD3-ADF2-0DA08CE48CB0.png
Hallo allemaal,

Op dit moment staat mijn nieuwe aquarium in te draaien en na mijn vakantie gaat deze gevuld worden met een flinke hoeveelheid planten, vanaf dat moment zal de verlichting ook aan gaan. Verdere info bak:

120x50x50
Verlichting: AI prime 2x
Filtering: Sunsun 1400 l/h
Co2: 2g fles met atomizer
Uv: 9 watt
Verwarming: 200watt (aquamedic twin controller)

Doseerapparaat (easycarbo en fertilizer)
ATO bijvulsysteem

Nu mijn vraag:
Het schema wat ik nu klaar hebt staan heb ik bijgevoegd in de bijlage. Dit zou betekenen dat de lampen 7,5 uur per dag draaien op max 55%. De verlichting wordt dan wel langzaam op en afgebouwd, de totale verlichtingsduur is dan dus langer. Nu vraag ik mij af: is dit te veel/te lang/te kort of zou het oké moeten zijn?

Alvast bedankt voor jullie input!
 
Laatst bewerkt:
Eerste vraag:
Waarom geef je zoveel geld uit aan je lampen en koop je vervolgens zo’n goedkoop filter?

Ik heb de specs van een AI prime niet voorhanden maar Opzich lijkt mij zo’n schema wel okee.
Ze zijn behoorlijk krachtig voor hun formaat..
Je kan het meten met een PAR meter, als je er 1 kan lenen ofzo kopen voor 1x gebruik is nogal wild.
Je kan ook (naar het schijnt) de lichtstroom berekenen door het aantal lux te meten, then again je kan duizenden lumen eruit gooien maar als je planten er niks mee kunnen heb je alsnog een beroerde PAR
 
Begrijp ik dat je standaard een uv filter wil laten draaien? Of begrijp ik dat verkeerd en is dat op reserve voor waar nodig?

En ik heb vaker gelezen dat mensen hun bak al laten indraaien zonder planten. Bouw je dan evengoed al een stuk van de cyclus op?
 
Eerste vraag:
Waarom geef je zoveel geld uit aan je lampen en koop je vervolgens zo’n goedkoop filter?

Ik heb de specs van een AI prime niet voorhanden maar Opzich lijkt mij zo’n schema wel okee.
Ze zijn behoorlijk krachtig voor hun formaat..
Je kan het meten met een PAR meter, als je er 1 kan lenen ofzo kopen voor 1x gebruik is nogal wild.
Je kan ook (naar het schijnt) de lichtstroom berekenen door het aantal lux te meten, then again je kan duizenden lumen eruit gooien maar als je planten er niks mee kunnen heb je alsnog een beroerde PAR

Dit filter draaid reeds op mijn 100L bak. Heb je slechte ervaringen met dit filter? De reviews die ik destijds heb gelezen waren overwegend positief. Een hoge prijs hoeft niet per defenitie gelijk te staan aan een goede kwaliteit, lijkt mij. Het is zeker niet het meeste stille filter maar buiten dat heb ik er geen klagen over. De pro’s voor dit filter waren het ingebouwde UV licht en inderdaad de (relatief) lage prijs.

Ik zal eens informeren naar zo’n PAR meter. Bedankt voor de tip.
 
Begrijp ik dat je standaard een uv filter wil laten draaien? Of begrijp ik dat verkeerd en is dat op reserve voor waar nodig?

En ik heb vaker gelezen dat mensen hun bak al laten indraaien zonder planten. Bouw je dan evengoed al een stuk van de cyclus op?

Ik draai inderdaad continu met een UV filter. Op deze manier hoop ik ziekteverwekkers buiten de deur te houden. Zeker met de gevoelige chocolade gourami’s lijkt dit zijn vruchten af te werpen. Ik verwacht hiervan weinig negatief effect op de gewenste bacterie cultuur omdat het grootste deel van deze bacteriën substraat gebonden is.

Ik heb de bak nu inderdaad draaien zonder planten, enkel de hardscape, stroming, verwarmen en 2x pw waterverversen. Zo laat ik de bak 1,5 maand draaien. In de eerste week heb ik bacteriën toegevoegd en ik voeg bacterie onderhoud toe. Uiteraard draaien de lampen nog niet mee om algen te voorkomen.
 
Ik draai inderdaad continu met een UV filter. Op deze manier hoop ik ziekteverwekkers buiten de deur te houden. Zeker met de gevoelige chocolade gourami’s lijkt dit zijn vruchten af te werpen. Ik verwacht hiervan weinig negatief effect op de gewenste bacterie cultuur omdat het grootste deel van deze bacteriën substraat gebonden is.

Ik heb de bak nu inderdaad draaien zonder planten, enkel de hardscape, stroming, verwarmen en 2x pw waterverversen. Zo laat ik de bak 1,5 maand draaien. In de eerste week heb ik bacteriën toegevoegd en ik voeg bacterie onderhoud toe. Uiteraard draaien de lampen nog niet mee om algen te voorkomen.

Ik ben persoonlijk niet bekend met deze vorm van indraaien, vandaar dat ik het vroeg :)
Wij gooien doorgaans direct met andere decoratie ook de planten er in, om de gewenningsperiode van de planten, en de afvalstoffen die daaruit voortkomen, te gebruiken voor het indraaien en het opbouwen van de bacterie-cyclus.

En dank je voor je toelichting.
 
Ik verwacht inderdaad dat ik dit anders ook had gedaan. Nu zat alleen mijn vakantie ertussen waardoor ik er voor gekozen heb mijn vers opgestarte aquarium met planten niet aan zijn lot over te laten zodat ik er wat meer controle op heb. De manier hoe ik nu ben opgestart ben ik gewend vanuit mijn eerdere zeeaquaria, waar je doorgaans sowieso een langere opstartperiode hebt.

Ik moet wel zeggen dat ik achteraf blij van dat ik niet direct met planten gestart ben gezien de enorme bacterie film op het substraat en de troep die uit de aqua soil kwam
 
k heb de bak nu inderdaad draaien zonder planten, enkel de hardscape, stroming, verwarmen en 2x pw waterverversen.
Ideale manier van opstarten :thumbs:

Ik neem aan dat je de Prime Freshwater hebt..?
Dan zou je 86 PAR op 60cm hoogte krijgen en je wilt draaien op max 55% dus reken maar uit. Het lijkt me niet veel maar ik weet natuurlijk wat je plantenbestand word
 
Dit filter draaid reeds op mijn 100L bak. Heb je slechte ervaringen met dit filter? De reviews die ik destijds heb gelezen waren overwegend positief. Een hoge prijs hoeft niet per defenitie gelijk te staan aan een goede kwaliteit, lijkt mij. Het is zeker niet het meeste stille filter maar buiten dat heb ik er geen klagen over. De pro’s voor dit filter waren het ingebouwde UV licht en inderdaad de (relatief) lage prijs.

Ik zal eens informeren naar zo’n PAR meter. Bedankt voor de tip.
Omdat het niet het meest energie efficiënte filters zijn om mee te beginnen.
Veelal schijnen ze best lawaaiig te zijn en makkelijk stuk te gaan.
En met bijv een eheim thermo filter zou je de heater en controller overboord gooien.
Maar zo ieder zijn voorkeuren ;)
 
Jij vindt dit een betere manier dan gelijk starten met planten? Hoe dat zo? Heeft dat met de soil te maken?
Het wordt voornamelijk gedaan met een rijke aquasoil zoals die van ADA.
Deze soil geeft in de opstart enorm veel ammonia in de waterkolom en dat is voor veel planten niet goed.
Als je de bak gewoon een tijd laat draaien, zonder belichting, met filter en iets warmer water kan deze zonder problemen rustig 'rijpen'.
Het voordeel van een goed ingedraaide bak is dat sommige gevoelige planten (of 'Advanced plants) in het algemeen veel beter aanslaan en je geen/ minder last hebt van b.v. 'melting', opstart-alg of ander instabiliteit die negatief zijn voor de planten.
 
Ik heb de bak nu inderdaad draaien zonder planten, enkel de hardscape, stroming, verwarmen en 2x pw waterverversen. Zo laat ik de bak 1,5 maand draaien. In de eerste week heb ik bacteriën toegevoegd en ik voeg bacterie onderhoud toe. Uiteraard draaien de lampen nog niet mee om algen te voorkomen.

Ik heb mijn huidige bak op deze manier ingedraaid/opgestart en ik zou het onmiddellijk opnieuw op die wijze doen!
Voor mij persoonlijk heeft deze aanpak alleen maar voordelen.
Bijkomend voordeel is dat je dan het aanvankelijk hoge verversingsregime dat bij ADA soils hoort kan doen zonder gehinderd te worden door net aangeplante plantjes.

Trouwens: mooie bak, leuke scape!
Ik ben benieuwd naar je plantenplan!

En inzake je vraag: ik ben aanvankelijk met 6 licht begonnen en heb dat geleidelijk opgebouwd van zodra ik zag dat de planten groei vertoonden.
 
Om je aanvankelijke vraag te beantwoorden zou mijn eerste tegenvraag zijn: Welke planten ga je aanschaffen? Zij bepalen nl. hoe lang je licht en ook hoe intensief het zou moeten branden. Zoek dus uit welke planten bij elkaar passen en of je kunt en wilt voldoen aan de eisen die deze planten stellen. Dus eerst een schema maken, 55% gedurende 7,5 uur, en daarna planten kopen is de wereld op z'n kop! Kan dus zo helemaal niet!
 
Ik heb mijn huidige bak op deze manier ingedraaid/opgestart en ik zou het onmiddellijk opnieuw op die wijze doen!
Voor mij persoonlijk heeft deze aanpak alleen maar voordelen.
Bijkomend voordeel is dat je dan het aanvankelijk hoge verversingsregime dat bij ADA soils hoort kan doen zonder gehinderd te worden door net aangeplante plantjes.

Trouwens: mooie bak, leuke scape!
Ik ben benieuwd naar je plantenplan!

En inzake je vraag: ik ben aanvankelijk met 6 licht begonnen en heb dat geleidelijk opgebouwd van zodra ik zag dat de planten groei vertoonden.

Okee, dan denk ik dat ik de bak inderdaad op ga starten met het huidge schema en zodra er groei in de planten kom dit langzaam opschroef. Dit op hopelijk een algen-bad te voorkomen...

Wat de scape heb ik de zwarte lava stenen nog wat verder doorgelegd naar links dat er als het ware een ‘eiland’ ontstaat. Een plantenplan heb ik klaarliggen, dit zal bestaan uit de onderstaande soorten:


10x montecarlo

6x ammania bonsai

6x pogostermon helferi

8x pogostemon erectus

3x rode tijgerlotus

8xRotala rotundifolia ‘orange juice’

6x Rotala wallichii

6x Alternanthera Reineckii mini

2x Bucephalandra Theira red

2x Bucephalandra Biblis red

2x Anubias nana bonsai

10xStaurogyne repens

3x Microsorum pteropus trident

De planten zullen in straatjes geplant gaan worden. Bij het bestand heb ik met name gelet op de vorm en kleur van de planten. Hoogte ook wel maar dit is natuurlijk nog redelijk bij te sturen door te snoeien. Ik ben me ervan bewust dat de wallichii een lastige klant zal zijn, maar indien deze aanslaat zal het een mooie aanvulling zijn op het bestand verwacht ik.

839C429E-3CD6-4C59-AFCB-FFA3A01DB7E8.jpeg
 
Om je aanvankelijke vraag te beantwoorden zou mijn eerste tegenvraag zijn: Welke planten ga je aanschaffen? Zij bepalen nl. hoe lang je licht en ook hoe intensief het zou moeten branden. Zoek dus uit welke planten bij elkaar passen en of je kunt en wilt voldoen aan de eisen die deze planten stellen. Dus eerst een schema maken, 55% gedurende 7,5 uur, en daarna planten kopen is de wereld op z'n kop! Kan dus zo helemaal niet!

Dankjewel voor je reactie, in het bovenstaande bericht heb ik het beplantingsplan gedeeld. Het is een mix van planten met een lage/ matige tot hoge lichtbehoefte waarbij het idee is dat de planten met de hoge lichtbehoete in de open vlakte recht onder de verlichting komen te staan. De andere meer rondom het hout en op het hout in de schaduwrijkere zones.
 
Om je aanvankelijke vraag te beantwoorden zou mijn eerste tegenvraag zijn: Welke planten ga je aanschaffen? Zij bepalen nl. hoe lang je licht en ook hoe intensief het zou moeten branden. Zoek dus uit welke planten bij elkaar passen en of je kunt en wilt voldoen aan de eisen die deze planten stellen. Dus eerst een schema maken, 55% gedurende 7,5 uur, en daarna planten kopen is de wereld op z'n kop! Kan dus zo helemaal niet!

Dankjewel voor je reactie, in het bovenstaande bericht heb ik het beplantingsplan gedeeld. Het is een mix van planten met een lage/ matige tot hoge lichtbehoefte waarbij het idee is dat de planten met de hoge lichtbehoete in de open vlakte recht onder de verlichting komen te staan. De andere meer rondom het hout en op het hout in de schaduwrijkere zones.
 
Terug
Bovenaan