vraag over vijverbouwen bovende grond


R

roygie

Guest
hallo

ik wil een vijvertje maken op het terras in de hoek.

een L-vormige vijver geheel boven de grond!

afmeting: 1 lange kant 2,5M en andere lange kant 2M en 0,7M hoog en korte kant(binnenkant) 50/60cm

ik heb nu een ibc-tank/vat ombouwt met hard houten vlonder planken.

nu zit er dus geen druk op het houten ombouw.

ik wil straks eigenlijk houten ombouw maken en met vijverfolie binnen in maken.

zal dit kunnen met houten ombouw? of word de druk teveel ?


zat zelf te denken aan: balkenframe maken van 5x5 balken met houten plaat aan binnen kant daar folie over te maken en buiten kant met vlonder planken te maken.

de platen uit een geheel te maken en vast teschroeven op de balken en met hoekbeugels vast te maken.

en op de hoeken balken van 5cm dik en 25cm breed.

zou het zo lukken en de druk aan kunnen is intotaal toch bijna 1700 liter

er komen geen koi's in!!
kleine goudvisjes die uit een aquarium komen er in stuk of 8 en die zijn nu zoon 8a10cm

als ze groter worden gaan ze naar andere vijver!
 
Voor de druk maakt het formaat van de vis natuurlijk helemaal niets uit
 
Nee dat snap ik.

Omdat er hier veel mensen zijn die dan beginnen over het is te klein voor kois of andere soorten zet ik er al vast bij voor de duidelijkheid.

omdat die niet in de grond staat vroeg ik me af als alles het houd zou niet willen dat de vijver uit elkaar knapt
 
Ik heb niet heel veel verstand van vijvers, maar is de vijver diep genoeg om de vissen te laten overwinteren? Of haal je ze in de winter naar binnen?
 
ik heb wel 2 grote schuren waar de vissen in kunnen in de winter.

heb ze nu ook gewoon buiten in een ibc tank laatst met die dikke vorst en ze zwemmen allemaal nog goed rond. omdat ik nu geen tijd had om binnen klaar te maken.

volgend winter gaan ze wel naar binnen.
 
Ik heb zo een vergelijkbare bak in de serre staan .
Zit iets van kort tegen de 2 kuub in .
Deze staat wel droog opgesteld (onder glas) , maar de houtskeletbouw voldoet prima .
Is gemaakt met balken 46x96 h.o.h. 300 . Beschot 18mm .
Die heb je wel degelijk nodig (waterhoogte is 80cm)
Ik heb als bovenregel ook die maat , maar op de lange zijdes zou je beter een zwaardere balk nemen .
Ik zie dat deze toch wel wat vervormt (maar dat is geen probleem bij hout icm epdm)
Ik heb de bouw ervan hier op het forum staan .

Linkje :
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... 663&page=1
 
zo iets zoek ik ook wat voor platen gebruik je aan de binnenkant?
 
roygie zei:
hallo

ik wil een vijvertje maken op het terras in de hoek.

een L-vormige vijver geheel boven de grond!

afmeting: 1 lange kant 2,5M en andere lange kant 2M en 0,7M hoog en korte kant(binnenkant) 50/60cm

ik heb nu een ibc-tank/vat ombouwt met hard houten vlonder planken.

nu zit er dus geen druk op het houten ombouw.

ik wil straks eigenlijk houten ombouw maken en met vijverfolie binnen in maken.

zal dit kunnen met houten ombouw? of word de druk teveel ?


zat zelf te denken aan: balkenframe maken van 5x5 balken met houten plaat aan binnen kant daar folie over te maken en buiten kant met vlonder planken te maken.

de platen uit een geheel te maken en vast teschroeven op de balken en met hoekbeugels vast te maken.

en op de hoeken balken van 5cm dik en 25cm breed.

zou het zo lukken en de druk aan kunnen is intotaal toch bijna 1700 liter

er komen geen koi's in!!
kleine goudvisjes die uit een aquarium komen er in stuk of 8 en die zijn nu zoon 8a10cm

als ze groter worden gaan ze naar andere vijver!

Rechthoekig maakt druk natuurlijk wel uit, he.

Waarom maken ze de zwembaden rond? is de druk evenredig en wordt versterkt.

Dan zal je de langs balkjes, midden en boven naar 10 cm moeten brengen.

Is de kracht wat sterker.
 
Bij mij is het gewoon underlayment , maar is binnen .
Voor buiten niet aan te raden ivm vocht .
 
Ik zou de ruimte in het balkenframe, tussen de binnenwand en buiten bekleding vullen met EPS platen voor een isolerende functie.
 
Even iets anders. Ik vind dat als je vijver 2,5 meter lang is op een bepaald stuk. Dat hij groot genoeg is voor goudvissen. :)
 
ik zou de ruimte tussen de balken opvullen met piepschuim platen en een klein frame met platen maken die je er in de winter overheen kan leggen dan kunnen ze Denk ik gewoon buiten blijven
 
Geen idee waarom niemand antwoord geeft op je vraag of dit goed gaat met de druk. Ik denk dat als je het frame ook van hardhout maakt en deze goed in elkaar zet (dus bijv. niet te ruim voorboren etc., maar dat is logisch) dat het dan qua druk wel goed zou moeten gaan.
Dan inderdaad wel isolatie binnen het frame aan brengen tussen de binnenplaat en de vlonderplanken, je kan het namelijk niet luchtdicht maken en ook dat helpt de druk op te vangen.
 
ik iedereen alvast bedankt ik ga het eens proberen en moet toch eerst in draaien dus we zullen zien
 
Dargine zei:
Geen idee waarom niemand antwoord geeft op je vraag of dit goed gaat met de druk. Ik denk dat als je het frame ook van hardhout maakt en deze goed in elkaar zet (dus bijv. niet te ruim voorboren etc., maar dat is logisch) dat het dan qua druk wel goed zou moeten gaan.
Dan inderdaad wel isolatie binnen het frame aan brengen tussen de binnenplaat en de vlonderplanken, je kan het namelijk niet luchtdicht maken en ook dat helpt de druk op te vangen.


Druk ? Bus purschuim kan je prima drukpunten maken hoor,

Dan inderdaad wel isolatie binnen het frame aan brengen tussen de binnenplaat en de vlonderplanken, je kan het namelijk niet luchtdicht maken en ook dat helpt de druk op te vangen. ????



vlonderplanken?
 

Terug
Bovenaan