Wat is er nieuw

Vraag rond/bol aquariumglas icm een bril

thundercat

Member
Lid geworden
10 februari 2016
Hallo,

Ik zal me binnenkort nog even netjes voorstellen maar omdat we al druk aan het rondkijken zijn stel ik de vraag toch maar alvast.
Misschien een stomme vraag maar zijn er hier mensen die ervaring hebben met een rond/bol aquariumglas (trigon/vision) icm een bril.
Rede dat ik dit vraag is dat we mede door het enthousiasme van ons zoontje weer een aquarium op willen starten. Hij is 3,5 en heeft +6.
Wil eigenlijk voorkomen dat hij straks te maken krijgt met vervormingen van zijn beeld door de bolling.

Alvast bedankt!

Welkom, op het Af.

Is dan een rechte bak geen betere optie?

Ik heb een vision 450, is even aanpassen maar zou nooit nog een rechte bak nemen als gezelschapsbak. Iedereen zal daar over wel zijn eigen mening hebben, maar ik krijg hier alleen maar positieve reacties als er iemand mijn aquarium ziet. Je hebt vanuit een grotere gezichtshoek een volledig beeld, en je vissen vervormen echt niet bij een goeie kwaliteit aquarium, dat is een fabeltje. Ik zou eens opzoeken waar je in werkelijkheid zo een aquarium in gebruik kan zien, kan je zelf een idee vormen en je eigen mening vormen.
Nadeel van een gebogen voorruit is dat bvb een vision 450 in het midden 60 cm diep is en aan de zijkanten 40 cm. Je hebt dus plaats nodig voor een 60 cm maar hebt in feite maar een aquarium van gemiddeld 52 cm.

Heb je nu gelezen,wat ze vraagt? Willy?

Rede dat ik dit vraag is dat we mede door het enthousiasme van ons zoontje weer een aquarium op willen starten. Hij is 3,5 en heeft +6.

Ga nou niet uit, wat jij hebt, Zou ik ook niet willen hebben. trouwens.

Gaat nu om HEM/Haar , haar zoontje.
Daarom stel ik een rechte bak voor.

Eigenlijk zou die er 1 in het echt moeten zien, is er geen aqua zaak in de buurt die een paar showbakken heeft? en hopelijk 1 met gebogen glas en een rechte.

ga je echt niet stoppen met mij aan te vallen, ik raad een gebogen vorm aan, jij een rechte, ok, whats the problem.
Jij maakt van elke topic waar ik in post een echte parodie. En dat is niet enkel t.o.v. mij. STOP ER MEE, GEEF JE MENING EN LAAT ANDEREN GERUST.
Als je zo blijft verder gaan stop ik hier, heb je terug een forumlid weggepest en kan je fier zijn.
Ken je dat 'quantit� n�gligeable', indien ja gedraag je er naar.

Haal diep adem, en kijk nou zelf wat gevraagd word. rond of recht.
Kom van die kast af.

Een ieder kan ,en mag zijn mening geven.

Wat zijn jullie heet gebakert zeg,,

Zo dat zijn al aardig wat reacties op dit "levendige"forum haha!
Ik lees ook een aantal goede tips. We hebben in het verleden altijd een trigon gehad en daar hebben we ook wel een mooi plekje voor. Probleem is een beetje dat het mannetje pas 3,5 is en als we hem voor een aquarium met een rond glas zetten hij alles mooi vind. Als je dan vraagd of hij alles goed kan zien is het uiteraard ja.
Mijn theorie is dat zijn zicht zodra het door zijn brillenglazen is gegaan hetzelfde zoniet beter is als bij iemand die niet brildragend is. Lijkt mij dan ook geen probleem maar ik hoop dat hier iemand is die uit eigen ervaring mijn theorie kan bevestigen of niet.

Groeten!

Marcello zei:
Eigenlijk zou die er 1 in het echt moeten zien, is er geen aqua zaak in de buurt die een paar showbakken heeft? en hopelijk 1 met gebogen glas en een rechte.

:thumbs:
jij geeft het goeie antwoord, Marcello.

Ik weet niet hoe het is om met +6 naar een bol aquarium te kijken. Maar wanneer ik m'n macro lens op m'n dslr schroef zijn alle foto's vervormd wanneer ik foto's probeer te maken van mijn 60 liter bak met bolle voorkant.

Misschien kan jullie oogarts uitsluitsel geven, hoe hij het beeld ervaart nadat het zijn bril gepasseerd is.

Kan je zelf niet door de bril van je zoontje kijken?

Ik heb ook een bol aquarium gehad en vond dat eigenlijk best fijn. De beestjes zijn niet vervormd, wel proportioneel een tikkeltje vergroot.

Het is wat Willy zegt, het nadeel is de mindere diepte aan de zijkanten.

Maar als je daarmee kan leven en dat graag ziet, gewoon doen.

Het gaat hier om een jong mannetje met een nogal sterke bril. Wij kunnen ons niet verplaatsen in zijn zicht. Ben onderwijzer en laat de ouders en mijzelf in dit soort gevallen adviseren door de behandelend oogarts ...welke plek in de klas, welke hoek (of recht voor) het bord, op welke afstand van het bord, lichtval ed.
Dus vraag het zijn behandelend oogarts, deze dient hier iets zinnigs over te kunnen zeggen.

Peter, TS vraagt niet om een medisch advies, dat kunnen de meeste van ons toch niet geven, wel werd er naar ervaringen gevraagd.

Het is duidelijk dat het medisch advies eventueel ook nodig is, alsook de eigen waarneming in een LFS.

Er wordt zeker naar ervaringen gevraagd . Dat heb ik gelezen. Dus forumleden met een bril qua sterkte van ong +6 worden om advies gevraagd.
En ik geef er nog op grond van mijn werkervaring een adviesje bij.

Hallo,

Ik heb een Vision 260, en -7 brilleglazen. Maar ik ervaar geen of bijna geen vertekening bij het kijken naar mijn aquarium. Als er al vertekening is, zal dat niet hinderlijk zijn, is mijn idee.

mijn moeder en tante zijn beide bril dragend en kunnen niet te lang naar me aquarium kijken zonder gek te worden, mijn vriuw is ook bril dragend en heeft nergens last van.
ik heb een vision 450 weet de sterkte's van de brillen niet.
wat ik wel weet is dat een gebogen ruit wel degelijk een vertekend beeld kan geven, maar daar zit ook een deel kijkhoek en gewenning in.
is denk ik ook een kwestie van smaak of je een bolle ruit wil of niet

Zou het niet kunnen dat de bril 6- is i.p.v. 6+ want dat is echt heel veel.
Indien het 6+ is dan is dit heel zeldzaam en denk ik dat er weinig mensen die ervaring gaan hebben.
Ikzelf heb voor oogoperatie een 12- gehad (even uit voorzorg voor bertus: nu heb ik geen bril meer nodig) en een mijn vision gaf geen enkel probleem. Indien het 6+ is zou ik het echt niet weten, uittesten zal dan de beste oplossing zijn zoals ik al schreef, maar ja hoe gaat een kind van die ouderdom er over oordelen, en een ander kan niet zomaar even door zo een bril kijken.
In elk geval het beste met het kind zijn ogen want die zijn echt heel heel belangrijk.

thundercat zei:
Hallo,

Ik zal me binnenkort nog even netjes voorstellen maar omdat we al druk aan het rondkijken zijn stel ik de vraag toch maar alvast.
Misschien een stomme vraag maar zijn er hier mensen die ervaring hebben met een rond/bol aquariumglas (trigon/vision) icm een bril.
Wil eigenlijk voorkomen dat hij straks te maken krijgt met vervormingen van zijn beeld door de bolling.

Alvast bedankt!

Mijn vriend heeft lenzen. uit mijn hoofd + 5 en +5,5. We hebben nu een rechte bak staan en hiervoor 1 met gebogen glas gehad. Hij kon beter visjes uitvangen dan mij met zijn lenzen in en vond die bak prettiger aan de ogen dan het rechte glas. Vanuit zijn ervaring zou ik dan ook zeggen, ga voor het gebogen glas.

Ik zelf daarintegen vond het gebogen glas wel vervelend aan de ogen. Ik heb een lichte afwijking -0,25 en -0,75. Moest steeds een paar keer knipperen voordat ik een goed beeld had als ik schuin in de bak wilde kijken. Dit heb ik dan weer niet met het rechte glas. Ik draag hier geen bril voor op het moment, alleen met veel hoofdpijn zet ik de bril op. 😀

Ik denk dat de oogarts hier ook zeker bij kan helpen. Niemand kijkt hier immers met de ogen van een 3,5 jarige kind.

willy99 zei:
Zou het niet kunnen dat de bril 6- is i.p.v. 6+ want dat is echt heel veel.
Indien het 6+ is dan is dit heel zeldzaam en denk ik dat er weinig mensen die ervaring gaan hebben.
Ikzelf heb voor oogoperatie een 12- gehad (even uit voorzorg voor bertus: nu heb ik geen bril meer nodig) en een mijn vision gaf geen enkel probleem. Indien het 6+ is zou ik het echt niet weten, uittesten zal dan de beste oplossing zijn zoals ik al schreef, maar ja hoe gaat een kind van die ouderdom er over oordelen, en een ander kan niet zomaar even door zo een bril kijken.
In elk geval het beste met het kind zijn ogen want die zijn echt heel heel belangrijk.

Hij heeft op zeker +6. Komt wel vaker voor bij jonge kinderen. Als ze geboren worden hebben ze ongeveer +30. Dit veranderd totdat ze een jaar of 6 zijn (als het goed is) naar 0.
Bij 3,5 zou hij ongeveer +2,5 moeten hebben. Kans is dus nog aanwezig dat hij er met de jaren overheen groeit.
De oogarts gaan we zeker raadplegen!

Ok, hoop dat die jongen zijn ogen vlug naar een lagere correctie kunnen gaan, moet echt niet leuk zijn met een positieve correctie als kind.

willy99 zei:
Ken je dat 'quantit� n�gligeable', indien ja gedraag je er naar.

Bertus kent dat vast niet, bouwvakkers krijgen hier in Nederlands geen Frans. Nederlands wordt dus best op prijs gesteld 😉

'quantit� n�gligeable' Onbeduidend persoon.

Denk maar zo, wel de ouderdom, maar niet de wijsheid ,die hij voor doet.
Met, ik weet 3 x zoveel als hij.
Ja, uit zijn duim.
Sprookjes bestaan niet ,toch? of wel?

Afgelopen weekend in Arnhem in de dierentuin geweest. Uiteraard bij de aquariums geweest. Ook veel ronde glazen maar volgens de kleine geen enkel probleem. Hij was wel erg onder de indruk!

Zal wel, eentje opstarten zou ik zeggen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan