Vraag TL-verlichting (T8)

M

Maartendw

Guest
Hallo, ik heb van iemand zijn oud aquarium gekregen (60x30x30) met een Juwel Warm-Lite (15W, 438mm en 2900K) gekregen. Nu vind ik deze iets te gelig van kleur en wil ik die dus vervangen. Mijn vraag is echter of ik die kan vervangen door een TL-lamp die in een zelfbouwwinkel (bv. Gamma in Belgi�) verkrijgbaar is. Daar is bv. een lamp te koop van Sylvania (15W en 4000K) maar er staat 450mm op. Gaat die ook passen? Is het verschil in afmeting enkel omdat die misschien anders gemeten wordt voor aquaria en als gewone TL-lamp?
Daarnaast ben ik ook in een dierenwinkel gaan kijken en was er een Sylvania Grolux 15W beschikbaar, hier stond echter geen Kelvin op en google geeft niet direct verduidelijking...
Ik hoop dat deze post een beetje duidelijk was...
 
Hoi hoi, ik heb ook die afmeting. Ik heb de Philips 840 geadviseerd gekregen. Is cool white. Is ook 450 mm

Gamma 7,99
 
Die past inderdaad gewoon ja :)

~ Ivo
 
Bedankt voor de snelle reacties! Dan ga ik gewoon zo eentje halen, die zijn veel goedkoper dan de lampen in dierenwinkels of aquariumwinkels... Alleen snap ik dan niet waarom ze andere maten gebruiken.
 
Wat dacht je van verkoop techniek.
Als iedereen dat gaat doen,kunnen ze wel sluiten.

Die speciale buizen zullen anders behandelt zijn,qua kleuren spectrum.
 
Verkoop techniek???? Geld verdien techniek. De 830 is 3000K en dus vrijwel hetzelfde als de Juwel Lamp. De 840 is 4000 en daarmee vrijwel gelijk aan het spectrum van de Juwel Nature.

Waarom denk je dat ze in de T5 bakken andere maten gebruiken. Anders kost het ze teveel geld.
 
Ik denk dat de Ts met andere maten het verschil in maat vd lengte onderling zal bedoelen.
Ene merk meet vanaf de pinnetjes en andere de buis zelf volgens mij maar waarom ze dat doen weet ik niet.
 
Normale T8 lampen maten en die van aquariummerken zijn hetzelfde, welke watt dan ook. Alleen voor T5 zijn er verschillende maten met zelfde aantal watt.

Philips of Osram 840 is een goede lamp, een goede spectrum voor planten. Die Grolux zou k niet nemen, heeft wel hoge rode en blauwe piek, maar geeft onvoldoende licht af voor de planten. Wil je toch zo'n paarse lamp, kijk dan naar de JBL Solar Color. Is wat duurder, maar is een full spectrum lamp met zeer hoge CRI waarde :) Dus prima voor planten.
 
lekkie0104 zei:
Normale T8 lampen maten en die van aquariummerken zijn hetzelfde, welke watt dan ook.

Klopt,alleen zet bv Juwel dus als maat 438mm op de verpakking en Sylvania 450mm.
Snap dat dit voor mensen die hier geen ervaring mee hebben wat verwarrend overkomt.
 
Waarbij het niet eens zo hoeft de zijn dat een van beide foute informatie geeft.
Je zou de aansluitpinnetjes bijvoorbeeld wel of juist niet kunnen meetellen?

~ Ivo
 
Terug
Bovenaan