vraagje bio CO2 omgekeerd bakje


Blikje

Well-known member
Lid geworden
1 november 2013
Berichten
63
Na een tijdje puzzelen met mijn simpele aquarium, vond ik het tijd om een stapje verderte gaan. Ik heb mijn huiswerk gedaan op het gebied van bio CO2 en heb vandaag even wat in elkaar geknutseld. Het enige dat ik nog moet hebben is een bakje aan het einde van het proces. Nu kan dat natuurlijk heel simpel met een plastic bakje of een halve petfles, maar ik wil het wel een beetje mooi weggewerkt hebben. Dus nu had ik het idee om een bakje (holle rechthoek) in het grind te zetten zodat deze op de bodem blijft. Aan de zijkanten maak ik dan gaten zodat het water de CO2 mee kan nemen. Ik heb net even wat getekend om een idee te geven.

RYFIyH6OQAveSTxF_JUH6Ac4KR_-lH2A.jpeg


Mijn vraag is of dit gaat werken of dat ik iets over het hoofd zie.
 
Je kunt je afvragen of de stroming onderin wel toereikend zal zijn om voldoende co2-gas mee te voeren.. maar dat kun je natuurlijk even uittesten.
Maar het gaat je meer om het esthetische begrijp ik?
Je hebt in dit geval wel goed zicht op het bakje dus dan zul je iets moois moeten maken.. ;)
 
De druk wordt nooit hoog genoeg ,om het onder in te krijgen.
Je kunt wel een luchtpompje op je bio fles aansluiten.met een kraantje,dan kan je gelijk bellen tellen.

Maar,waarom doe je hem op de bodem?
Hoe dieper,ook meer tegendruk.
 
Op de bodem, omdat ik dat heb gelezen en ik dacht dat dit een plek was dat het minst in het zicht is. Op deze manier hoef ik ook niet te stoeien met zuignappen. Maar eigenlijk is het wel logisch dat het wat meer naar boven moet. Het liefst heb ik gewoon zo echte diffusor met belletje, maar het schijnt dat het bakje beter werkt, omdat je dan nooit teveel CO2 in je aquarium kan hebben. Hebben jullie misschien een suggesie? Een plastic bakje in het aquarium is nou niet bepaald een mooi beeld.
 
Die zie je toch niet,bovenin? Achterin?
Water hogere waterlijn,en hij is uit zicht.
 
Toen ik aan de bio-co2 zat.. had ik het bakje bovenin, deels boven de waterlijn.. transparant plastic.
Met zuignappen inderdaad, maar met binddraad zou je ook iets kunnen verzinnen.. Als je dan ook nog een transparant slangetje gebruikt dan zie je er niet veel van.
 
Bind wat riccia of mos rond het bakje, dan heb je na een tijdje iets moois ipv plastic.
Een omgekeerd bakje is veel effici�nter als een ceramisch diffusor.
 
Inderdaad, omgekeerde bakje camoufleren met wat beplanting. Zo is mijn omgekeerde bakje (boterkuip van Becel) ook niet te zien :)
 
Mijn diffuser hangt ook onderin de bak (die flipper van dennerle) het betreft een aqua40 bak dus die is niet zo heel hoog. Ik moet zeggen met de tegendruk valt het wel mee :)
 
Heb een omgekeerd bakje aan de waterlijn. Eerst zat er een groen kippengaas omheen
zodat eventuele luchthappers niet gingen trippen op een hap co2. Dat gaas is er nu
vanaf aangezien het snel dichtgroeide. Met name door een groene waas maar
uiteindelijk ook door mos, alg etc etc. Nu gewoon doorzichtig plastic. Je ziet een
lijntje, thats it. Stoort absoluut niet.

Denk ook dat het plaatsen van het bakje op de bodem het hele " stroming zorgt voor afgifte"
wegneemt. Bovenin word het teveel afgegeven, de stroming zorgt voor een opname. Onderin ben
je dit kwijt, je bakje zal gevuld zijn, tot de gaatjes, de stroming die hier, als die er al
doorheen gaat, zal zo miniem zijn dat de enige afgifte die je hebt, bellen naar de opp zijn, en
dat zal dan niet veel zijn.
 

Terug
Bovenaan